Liz Claiborne Inc. neemt stappen om ommekeer bij Mexx te versnellen
29/09/2008 19:28
PR Newswire
NEW YORK, September 29 /PRNewswire/ --
- Tom Fitzgerald benoemd als tijdelijk algemeen directeur en John Moore
als Consulting Vice President van Creative
- Initiatieven bedoeld om product-, merchandising- en verkoopactiviteiten
te versterken
Liz Claiborne Inc. (NYSE: LIZ) heeft vandaag bekendgemaakt dat zij
initiatieven gaat implementeren om de ommekeer in de activiteiten van Mexx in
Europa te versnellen. Bij deze initiatieven ligt de nadruk op het versterken
van het merk door de producten aantrekkelijker te maken, de groot- en
detailhandelpresentatie beter op elkaar af te stemmen en de
detailhandelactiviteiten te versterken. Om dit proces te versnellen heeft het
bedrijf twee belangrijke benoemingen verricht in het managementteam van Mexx
Europe Holdings ("Mexx").
Tom Fitzgerald is met onmiddellijke ingang benoemd tot tijdelijk algemeen
directeur. Tegelijkertijd is het bedrijf op zoek naar een permanente algemeen
directeur voor Mexx. Deze zal naar verwachting begin 2009 kunnen worden
benoemd. In deze interim-periode zal Dhr. Fitzgerald aanblijven in zijn
functie van Senior Vice President van Direct Brands Services bij Liz
Claiborne Inc. Dhr. Fitzgerald neemt de plaats in van Jeff Fardell, die de
rol gaat vervullen van Senior Vice President en Managing Director van Market
Development bij Liz Claiborne Inc. In deze functie gaat Dhr. Fardell zich
concentreren op nieuwe kansen voor het bedrijf, met nadruk op
marktontwikkeling en groeivooruitzichten in markten in opkomst.
Daarnaast wordt John Moore, creatieve kracht achter Hollister Co. van
Abercrombie & Fitch en Modern Amusement van Mossimo Inc., met onmiddellijke
ingang Consulting Vice President van Creative. Dhr. Moore gaat de visie
bepalen voor het merk en leiding geven aan alle design-,
productontwikkelings- en merchandisingactiviteiten van het merk. De invloed
van Dhr. Moore en het creatieve team van Mexx op de productlijn zal voor het
eerst merkbaar zijn in de najaarscollectie van 2009.
William L. McComb, algemeen directeur van Liz Claiborne Inc., zei in
reactie op de bekendmaking: "We hebben aanzienlijke vorderingen gemaakt met
de uitvoering van het plan van Liz Claiborne Inc. voor de ommekeer. Nu is het
ommekeerproces van Mexx in een kritieke fase beland. We geloven dat
productverbetering, structurele wijzigingen en nieuw leiderschap noodzakelijk
zijn om het merk nieuw leven in te blazen en de prestaties te verbeteren.
Mexx heeft veel getalenteerde medewerkers en een gemotiveerd
personeelsbestand, en is sterk vertegenwoordigd in een aantal belangrijke
markten. Gelet op dit stevige fundament geloven we dat Tom, met zijn
prestaties op het gebied van het versterken en vernieuwen van merken, zijn
expertise op het gebied van detailhandel en zijn internationale ervaring --
ook op de markten die voor Mexx van groot belang zijn -- de aangewezen
persoon is voor de structurele, creatieve en personele uitdagingen waarmee
Mexx op dit moment te maken heeft.
Dhr. McComb vervolgt: "We zijn op ziek naar een permanante algemeen
directeur. We zoeken een kandidaat, bij voorkeur een Europeaan, die beschikt
over vaardigheden op het gebied van internationale merkversterking, met een
scherp oog voor margevergroting en supplychainbeheer, optimalisatie van
kosten, verhoging van de productiviteit van de winkels en het onderhouden van
goede banden met de groothandel. Graag wil ik Jeff Fardell bedanken voor zijn
inspanningen, passie en toewijding aan Mexx, en ik verheug me op zijn
functioneren in zijn nieuwe rol en op zijn steun in deze overgangsperiode."
In reactie op de benoeming van Dhr. Moore merkte Dhr. McComb op: "Ons
onderzoek duidt erop dat Mexx nog altijd cultureel relevant is, maar de
essentie van het merk, die vrolijk, eigenzinnig, Europees en eigentijds is,
ontbrak de laatste tijd in de producten, marketing en merchandising. John is
een uitzonderlijk creatief talent en een visionair die de essentie van het
merk weer terug kan brengen en tegelijkertijd een verfrissend beeld kan
creëren. Dit zal er uiteindelijk toe bijdragen dat Mexx haar status als
geliefd Europees merk herovert. We geloven dat onze klanten en
groothandelspartners heel enthousiast zullen zijn over de nieuwe look die
John en het Mexx-team gaan ontwikkelen. Bovendien verwachten we dat de
combinatie van de ervaring van Tom op het gebied van merkpresentatie,
detailverkoop en operationele discipline, en de ervaring van John op het
gebied van identiteitsontwikkeling en productontwerp het bedrijf een
krachtige impuls zullen geven en weer op het juiste spoor zullen zetten."
De wijzigingen hebben geen gevolgen voor Mexx Canada, dat een
afzonderlijke bedrijfsdivisie van Liz Claiborne Inc is.
Bestuurlijke achtergrond
Dhr. Fitzgerald heeft ruime ervaring met topmerken. Hij beschikt over een
diep inzicht in de detailhandel en uitgebreide ervaring op het gebied van
operationeel en financieel management. Hij trad een jaar geleden in dienst
bij Liz Claiborne Inc. na een dienstverband bij de Burlington Coat Factory
(een Bain Capital-bedrijf), waar hij de functie van Executive Vice President
en Chief Financial Officer vervulde. Daarvoor heeft hij diverse belangrijke
functies bekleed bij Limited, Inc. De meest recente daarvan was de functie
van COO/Co-Leader van Bath & Body Works, een detailhandelaar met een omzet
van US$ 2 miljard. Dhr. Fitzgerald is daarnaast 16 jaar in dienst geweest van
PepsiCo, waar hij diverse leidinggevende posities heeft bekleed bij de
verschillende merken van PepsiCo -- zowel binnenlands als internationaal.
John Moore stapt over naar Mexx van Mossimo, Inc. waar hij de functie
vervulde van Vice President en Creative Director van het merk Modern
Amusement. Bij Mossimo was hij verantwoordelijk voor alle heren- en
damesproducten, en voerde hij toezicht over de reclame, verpakking en
creatieve koers van het merk. Voordat hij in dienst trad van Mossimo,
bekleedde Dhr. Moore de functie van Senior Director Global Concept -- heren,
dames, jongens en meisjes -- bij Abercrombie & Fitch, waar hij
verantwoordelijk was voor de beeldvorming, creatie en lancering van de
Hollister-lijn.
Over Mexx
Mexx brengt een uitgebreid assortiment van modekleding en
lifestyle-accessoires op de markt voor dames, heren en kinderen. Onze
eigentijdse en betaalbare producten worden verkocht in meer dan 66 landen
verspreid over Europa, Canada, het Midden-Oosten en de regio Azië-Oceanië. Ga
naar www.mexx.com voor meer informatie.
Over Liz Claiborne Inc.
Liz Claiborne Inc. ontwerpt en voert een internationaal portfolio van
topmerken in de detailhandel, met inbegrip van Kate Spade, Juicy Couture,
Lucky Brand en Mexx. Het Bedrijf beschikt daarnaast over een verfijnde groep
van merken voor warenhuizen met sterke consumentenfranchises, zoals de merken
uit de Liz Claiborne-lijn en de Monet-lijn, Enyce, Kensie, Kensiegirl, Mac &
Jac, Narciso Rodriguez en de gelicentieerde DKNY Jeans Group. Zie
www.lizclaiborneinc.com voor meer informatie.
Website: http://www.lizclaiborneinc.com
http://www.mexx.com
Internationale en Nederlandse media, Carina Hamaker van Investor Voice voor Liz Claiborne Inc., +31-(0)653749959, chamaker@investorvoice.com
-