Uitgeverij het Spectrum
Utrecht, 29 september 2009
Hubrecht Duijker beloond met Oevre-award
Vandaag heeft het Productschap Wijn tijdens het Symposium Wijn & Marketing
in het World Forum Convention Center in Den Haag, de "Productschap Wijn
Marketing Awards" geïntroduceerd. De juryvoorzitter, Prof. dr. ir. Kitty
Koelemeijer heeft de eerste Oeuvre-award uitgereikt aan wijnschrijver en
-publicist Hubrecht Duijker.
Met het instellen van deze jaarlijks toe te kennen awards voor de beste
marketinginspanningen in de Nederlandse wijnbranche, wil het productschap
de ontwikkeling van het marketingdenken in de wijnbranche stimuleren.
De jury van de "Productschap Wijn Marketing Awards" is van mening dat
"Hubrecht Duijker met zijn attitude en zijn gehele oeuvre het bewijs heeft
geleverd dat zijn energie, passie en motivatie voor de wijnbranche in het
algemeen, en het product wijn in het bijzonder ongelimiteerd zijn. Hubrecht
Duijker heeft door zijn werk veel teweeg gebracht met betrekking tot de
kennis van en de waardering voor wijn bij het grote publiek, en heeft
daarmee de branche een grote dienst bewezen. Het is om voornoemde redenen
dat de hoogste eer- voor lef, ondernemerschap en visie in de wijnbranche
persoonlijk aan hem toekomt."
Hubrecht Duijker begon zijn loopbaan in de jaren zestig als
reclameadviseur. In 1969 schreef hij zijn eerste wijnartikelen. Het zou een
begin zijn van een indrukwekkende wijnschrijverscarrière, die tot op de dag
vandaag onverminderd voortduurt. Hij heeft meer dan honderd wijnboeken
geschreven waaronder De complete wijnliefhebber, Hubrecht Duijker over wijn
en Wijngids voor beginners. Vandaag de dag schrijft hij nog altijd veel
artikelen. Na bijna 40 jaar actief wijnschrijven, zoekt Hubrecht nog steeds
de actualiteit op. Met een kritische blik op de dagelijkse praktijk van de
Nederlandse wijnbranche snijdt hij regelmatig thema's aan die het
overdenken waard zijn.