Uitgeverij het Spectrum


Utrecht, 29 september 2009

Hubrecht Duijker beloond met Oevre-award

Vandaag heeft het Productschap Wijn tijdens het Symposium Wijn & Marketing in het World Forum Convention Center in Den Haag, de "Productschap Wijn Marketing Awards" geïntroduceerd. De juryvoorzitter, Prof. dr. ir. Kitty Koelemeijer heeft de eerste Oeuvre-award uitgereikt aan wijnschrijver en
-publicist Hubrecht Duijker.

Met het instellen van deze jaarlijks toe te kennen awards voor de beste marketinginspanningen in de Nederlandse wijnbranche, wil het productschap de ontwikkeling van het marketingdenken in de wijnbranche stimuleren.

De jury van de "Productschap Wijn Marketing Awards" is van mening dat "Hubrecht Duijker met zijn attitude en zijn gehele oeuvre het bewijs heeft geleverd dat zijn energie, passie en motivatie voor de wijnbranche in het algemeen, en het product wijn in het bijzonder ongelimiteerd zijn. Hubrecht Duijker heeft door zijn werk veel teweeg gebracht met betrekking tot de kennis van en de waardering voor wijn bij het grote publiek, en heeft daarmee de branche een grote dienst bewezen. Het is om voornoemde redenen dat de hoogste eer- voor lef, ondernemerschap en visie in de wijnbranche persoonlijk aan hem toekomt."

Hubrecht Duijker begon zijn loopbaan in de jaren zestig als reclameadviseur. In 1969 schreef hij zijn eerste wijnartikelen. Het zou een begin zijn van een indrukwekkende wijnschrijverscarrière, die tot op de dag vandaag onverminderd voortduurt. Hij heeft meer dan honderd wijnboeken geschreven waaronder De complete wijnliefhebber, Hubrecht Duijker over wijn en Wijngids voor beginners. Vandaag de dag schrijft hij nog altijd veel artikelen. Na bijna 40 jaar actief wijnschrijven, zoekt Hubrecht nog steeds de actualiteit op. Met een kritische blik op de dagelijkse praktijk van de Nederlandse wijnbranche snijdt hij regelmatig thema's aan die het overdenken waard zijn.