Nederlandse Omroep Stichting (NOS)


Persinformatie

Datum: 29 september 2008

Kenmerk: kt-206

"NOS Mobiel platform groeit als kool"

Meer dan 100.000 downloads NOS Mobiel applicatie in vier maanden

Afgelopen zomer heeft een ongekend groot publiek de NOS weten te vinden op televisie, radio en vooral ook internet. Hieraan kan worden toegevoegd het boven verwachting succesvolle platform van NOS Mobiel: binnen vier maanden na de lancering hebben ruim 100.000 mensen de NOS Mobiel applicatie gedownload. Daarnaast heeft een sterk groeiend aantal gebruikers inmiddels een Teletekstapplicatie geïnstalleerd: 12.000 voor de Blackberry en 34.000 voor de iPhone (40% van alle iPhone-bezitters). In totaal werden in september via al deze mobiele sites en applicaties al meer dan 7 miljoen pagina's opgevraagd. Aanvullend representatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate leert onder meer dat ruim de helft van de personen die de NOS Mobiel applicatie heeft geïnstalleerd, dagelijks gebruik maakt van de dienst. Voor 77% van de respondenten is het volgen van het laatste nieuws de belangrijkste reden om de applicatie te installeren.

Roeland Stekelenburg, hoofd Nieuwe Media NOS: "De gebruikersaantallen, aangevuld met de resultaten van het representatief onderzoek van Synovate, tonen aan dat het Nederlands publiek ons mobiele platform in toenemende mate weet te vinden en te waarderen. We zijn bijzonder trots dat we al na vier maanden kunnen concluderen dat de NOS een van de grootste mobiele platforms is in Nederland. We groeien als kool."

De NOS heeft op 3 juni haar mobiele platform gelanceerd om ook de groeiende groep mobiele gebruikers van nieuws te voorzien. Het gebruik heeft tijdens de sportzomer een grote vlucht genomen. Er is veel (video)content beschikbaar gesteld via NOS Mobiel, waaronder alle etappes van de Tour de France, 13 live kanalen tijdens de Olympische Spelen, clips, het NOS Journaal, Teletekst, file-informatie en het weerbericht.

Om inzicht te krijgen in eventuele verbeterpunten heeft de NOS onderzoeksbureau Synovate een enquête laten uitvoeren, aangevuld met kwalitatief onderzoek. In een onderzoek via internet en mobiel onder 2565 respondenten is gekeken hoe gebruikers de NOS Mobiel applicatie en de reguliere NOS mobiel website beoordelen. In kwalitatief onderzoek (diepte-interviews) is gekeken naar de gebruiksmomenten van mobiel internet in het algemeen en de NOS applicatie in het bijzonder.

Uit het representatieve onderzoek blijkt dat de NOS Mobiel applicatie frequent wordt gebruikt; ruim de helft van de personen die de NOS Mobiel applicatie heeft geïnstalleerd, maakt er dagelijks gebruik van. Vergeleken met de reguliere mobiele site heeft de applicatie een hogere bezoekfrequentie.

De NOS Mobiel applicatie wordt vooral onderweg gebruikt (57%). Thuis en op het werk scoort als gebruikslocatie met zo'n 20% eveneens hoog. Het merendeel van de gebruikers is man (96%).

De NOS Mobiel applicatie is door negen van de tien respondenten succesvol geïnstalleerd. Vooraf werd dit nog als één van de belangrijkste risico's beschouwd van applicaties.

Ruim de helft heeft wel eens videocontent op de Mobiel applicatie bekeken, het NOS Journaal is het meest populair (47%). 38% heeft wel eens live beelden van sportwedstrijden bekeken (Tour, Olympische Spelen). 33% van hen doet dat via wifi. Personen van 15-24 jaar (40%) gebruiken vaker Wifi dan personen van 35-49 (31%). Waarschijnlijk is deze groep zich meer bewust van de kosten. Sportcontent is een belangrijke reden voor het gebruik van NOS Mobiel (tussenstanden, live beelden enz.) UMTS is de meest gebruikte verbinding (58%) voor het bekijken van videocontent.

Noot voor de pers,

Nederlandse Omroep Stichting (NOS)