PERSBERICHT
Utrecht, 25 september 2008
Trends in Retail 2008: alle macht aan de consument
De consument heeft de macht overgenomen in retailland. Het consumer-to-consumer-traject bepaalt
de keuze van de klant. De consument gebruikt zijn eigen, interactieve media, waarbij hij zowel een
adviserende als absorberende rol inneemt. Passieve media verliezen aan belang. De consument past
zich niet langer aan het aanbod vanuit de retailsector aan; de retailsector dient zich aan te passen aan
de grillige voorkeuren van de consument. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Retail: (Re-)Connect
the Consumer, dat dit jaar voor de zevende keer werd uitgevoerd door Capgemini, in samenwerking
met TNS NIPO.
Knoppen
Nu het ,,technische onderscheid tussen producten en diensten kleiner wordt en het verschil in kwaliteit van
aanbieder tot aanbieder nihil is, worden de belevingsattributen essentieel om de gunst van de consument te
blijven verdienen. Bert Keizer, Retailspecialist Capgemini: "De moderne consument wil aan de knoppen
zitten en deel uitmaken van propositie en resultaten. Het gaat dan niet over klussen of doe-het-zelven, maar
over co-creatie, customisatie en personalisatie van producten en diensten. De consument wil beschikken
over zijn eigen laboratorium om inhoud en vorm aan haar omgeving en beleving te geven."
Consumenten omarmen de mogelijkheden om toegang tot content te hebben, content te delen, te creëren en
te modificeren. Uit Trends in Retail 2008 blijkt dat het voor de aanbieders van consumentenproducten niet
voldoende is om ,,iets te bouwen en vervolgens te wachten tot de consument komt kijken. De nieuwe
consument eist een andere aanpak.
Aan de hand
Hoewel de consument staat te popelen om aan de knoppen te zitten, zijn er ook grenzen aan diens
emancipatie en ontdekkingsdrang. De consument verwacht dus wel dat de retailer hem aan de hand neemt
en de weg wijst. De retailer moet zijn content goed ontsluiten, zodat de consument er meteen mee aan de
slag kan en vervolgens een eigen ervaring kan creëren.
PERSBERICHT
Uit Trends in Retail blijkt dat de verschillen in leeftijd en demografie binnen co-creatie relatief groot zijn,
evenals de verschillen tussen de trendsetters en de trendvolgers. Maar de behoefte van de consument,
ongeacht leeftijd en demografie, om producten en diensten te (co-)creëren en te personaliseren wordt snel
groter. Aan de retailer dus de opdracht om het juiste, aantrekkelijke kader vorm te geven; een goede
interface biedt kansen om de loyaliteit van de consument sterk te verhogen. Uit onderzoek is gebleken dat
consumenten minder switch-gedrag vertonen bij het gebruik van producten die in co-creatie zijn ontstaan
dan bij andere producten. De klant wordt gast, deelnemer, medewerker, ,,vriend.
Over Trends in Retail
Het Trends in Retail onderzoek is een jaarlijks onderzoek dat wordt uitgevoerd door Capgemini in
samenwerking met TNS NIPO. Het onderzoek baseert zich op voortdurende trendanalyses en
consumentenonderzoek. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse retailsector en maakt duidelijk
hoe en op welke aspecten de brede Nederlandse retailsector is aangesloten op haar consumentengroepen en
welke attributen de komende jaren van belang zijn.
EINDE PERSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn
klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-,
technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij
werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen met zijn
klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen
wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie tegen
concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 86.000 medewerkers in dienst. De
organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
www.nl.capgemini.com.
Voor meer informatie en/of exemplaar van het rapport:
Capgemini
Madelon Kaspers
Woordvoerder
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34
Email: persvoorlichting.nl@capgemini.com
Cap Gemini Nederland