Ingezonden persbericht
Zowel naamgever als verdiende ontvanger
Bert Hermens ontvangt Bert Hermens prijs
Op het NO Budget festival Armut Macht Geil is voor de eerste keer (maar niet de laatste keer!) de Bert Hermens prijs uitgereikt. Deze prijs gaat naar een persoon die veel voor cultuur in de stad Eindhoven heeft betekend. De eerste keer mocht de persoon wiens naam de prijs draagt, de prijs zelf in ontvangst nemen. Bert Hermens gaf aan dat het voor hem niet had gehoeven, maar desondanks nam hij de prijs met een licht gevoel van trots in ontvangst.
De Bert Hermens Prijs is een prijs die uitgereikt wordt aan een persoon die veel voor cultuur in de stad Eindhoven heeft betekend, en daar puur ideëel, zonder enige vorm van financiële insteek, voor inzet. De uitreiking werd gedaan door Luk Sponselee. Hij stelt dat een stad als Eindhoven een cultuurprijs nodig heeft. De prijs is een erkenning vanuit het veld voor een kunstenaar. Het is een loyaliteitsbetuiging van kunstenaars, creatieven en vormgevers uit Eindhoven, aan een verdienstelijk creatief , die een inspiratiebron en een referentiebaken voor de stad is. De prijs is bestemd voor een kunstenaar zoals een kunstenaar moet zijn: actueel, agitator, spreekbuis en aanjager.
De naam die de prijs draagt moet een lading dekken, die voldoet aan een vakmanschap met daarbij een doel dat verder gaat dan het eigene, die het belang dient van het geheel. Aan de nieuwe culturele prijs van Eindhoven wordt dan ook geheel terecht de naam van Bert Hermens verbonden.
Niet vreemd is het dat de naamgever ook de eerste prijs in ontvangst mag nemen. Hij heeft er met, onder andere zijn inzet voor De Witte Dame, voor gezorgd dat Eindhoven een nieuwe weg is ingeslagen en daarmee een eigen stedelijke identiteit heeft gekregen.
Na de ontvangst, gaf Hermens een toelichting over het oorspronkelijke idee achter de Witte Dame. Hermens wilde kunst, recreatie en aan kunst gelieerde commercie met gelijke middelen en gelijke ruimte binnen het complex aan de orde te laten komen. Dat betekende onder andere dat een verdieping van het complex bestemd was voor kunst. Waar onderzoek, productie (werkplaatsen), presentatie (galerie) en discours van en over kunst in een lijn met elkaar in verband zouden staan en de relatie kunstenaars met de inwoners van Eindhoven vanzelfsprekend kon worden. Dit zou kunnen omdat er ook veel aandacht zou zijn binnen het complex voor recreatie en (aan kunst gebonden) commercie. Het idee was om kunst en cultuur te verbinden aan het leven, dus ook aan de commercie. "Die kant gaat het ook op in Eindhoven en daar ben ik heel blij mee, meer dan met de prijs".
Hermens is ondertussen, wederom, een nieuwe weg ingeslagen, maar op de bekende ideële wijze. Hij houdt zich bezig met projecten op het gebied van de geëngageerde kunst. Hij is niet geïnteresseerd in de geëngageerde kunst die in musea te bezichtigen is, maar in doelgerichte projecten die aansluiten bij problemen die er zijn bij mensen. Zijn nieuwe project op Java, PUNOKAWAN, is het realiseren van een mobiele dierenkliniek, die ervoor moet zorgen dat boeren die op moeilijk bereikbare plekken, en vaak zonder vervoer, ook bereikt kunnen worden met de juiste hulp (uitvoering PUNOKAWAN door ARCTIC foundation). De initiatiefnemer zoekt naar financiële middelen om het project te kunnen realiseren. Hieraan wordt een bijzonder kunstproject gekoppeld die zich richt op de performancekunst, in samenwerking met het Javaanse kunstenaarsinitiatief The Performance Klup.
De Bert Hermens Prijs krijgt zeker een vervolg. Hermens zelf zal deze echt nooit meer ontvangen, dit is slechts eenmaal mogelijk.
---