Ingezonden persbericht
Persbericht
Maarn, 29-09-2008
"Marketing Accountable maken" belangrijkste reden om MRM in te zetten
Hieronder de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek door de MRM Vakgroep. De uitkomsten van dit onderzoek werden getoond tijdens het onlangs gehouden MRM Friday event van de vakgroep.
Voor het eerst is aan marketeers in Nederland gevraagd hoe zij met het fenomeen Marketing Resource Management omgaan. Onderstaand enkele belangwekkende uitkomsten.
Definitie
Er zijn tal van begrippen in omloop die betrekking hebben op Marketing Resource Management. Het goed omschrijven van het speelveld was daarom van belang. Als meest aansprekende werd de definitie van Gartner aangewezen: "MRM concerns a set of processes and capabilities that aim to enhance the use of internal and external resources". Duidelijk komt naar voren het optimaliseren van marketingprocessen en mogelijkheden.
Uitdagingen
Gevraagd is welke uitdagingen marketeers het meest relevant vinden. Onderstaand de antwoorden:
Efficienter werken
22%
Hetzelfde doen met minder budget
12%
Meer productintroducties opleveren met dezelfde capaciteit
14%
Inzichtelijk maken wat de marketing activiteiten bijdragen aan harde en zachte doelstellingen
37%
Time-to-market verkorten van marketingcampagnes
10%
Het verbeteren van de time-to-market van nieuwe producten
5%
Fase van MRM ontwikkeling
Het invoeren van Marketing Resource Management kent 4 verschillende ontwikkelingsfasen. Gevraagd is in welke fase men zich bevindt.
Fase 1
Increase efficiency
37%
Fase 2
Ensure alignment
34%
Fase 3
Improve measurability
24%
Fase 4
Enable optimization
5%
Aanleiding om MRM in te zetten
Er zijn globaal 3 redenen om MRM in te zetten. Gevraagd is welke reden men het meest belangrijk vindt.
Merkconsistentie bereiken
9%
Efficiënter werken
29%
Marketing accountable maken
53%
anders
9%
Het is de bedoeling dat dit onderzoek jaarlijks zal worden herhaald zodat duidelijke trends kunnen worden gesignaleerd.
MRM Vakgroep
De MRM Vakgroep is in maart 2008 onder de vleugels van PIM gestart en heeft ten doel een kenniscentrum te worden over MRM, een relatief nieuw vakgebied in Nederland. Door kennis- en ervaringuitwisseling, onderzoek en facilitering van een netwerk aan te bieden aan marketeers, leveranciers, studenten en andere geïnteresseerden, hoopt de vakgroep MRM een belangrijk hulpmiddel te laten worden om marketing verder te professionaliseren.
Voor meer informatie over het onderzoek:
Hans van de Berg - Syncforce - 040-2392200.
Voor meer informatie over de MRM Vakgroep:
Chris Goes - Affekt - 0623695373