Storing internetbetaalsysteem iDeal Postbank


UTRECHT, 20080929 -- Internet Warenhuis Sjopper (sjopper.nl) heeft vanmiddag ontdekt dat er een storing is met betrekking tot iDeal betalingen. Het betreft klanten van de Postbank. "Het probleem is tweeledig", zo verteld Tom Verboon van Sjopper. "Enerzijds treedt er een fout op als de klant doorverwezen zou moeten worden naar de mijn.postbank.nl pagina om de betaling te doen. Anderzijds, als de betaling wel lukt, wordt dit niet teruggekoppeld naar de webwinkel, waardoor bestellingen dreigen zoek te raken."

"Het eerste probleem lijdt natuurlijk tot omzetverlies voor de webwinkels. Het tweede probleem is vervelend voor de klanten. Ze hebben betaald, maar ze krijgen geen bevestigingsemail en de bestelling is binnen het systeem niet als 'Betaald' te herkennen. Dit zorgt voor onrust. Bij Sjopper hebben we dit opgelost door tientallen klanten na te bellen om ze gerust te stellen en ervoor te zorgen dat de bestellingen vandaag nog worden doorgevoerd", aldus Verboon.

Verontrustend aan de situatie is dat de ABN-Amro, waar Sjopper bij aangesloten is, niets van deze situatie bekend heeft gemaakt. Pas na telefonisch contact waren zij op de hoogte van het probleem. De Postbank was nog niet beschikbaar voor commentaar. De ABN-Amro geeft aan dat er gewerkt wordt aan het probleem, maar dat het onbekend is hoelang het zal duren voordat er een oplossing is. "Onbegrijpelijk!", aldus Verboon. "Een probleem met deze gevolgen moet toch de hoogste prioriteit hebben en gecommuniceerd worden met de zakelijke gebruikers van iDeal. Dit systeem werkt vol automatisch. Het is te gek voor woorden dat wij alle betalingen met de hand moeten controleren op fouten."

Verboon: "Wij hebben voor Sjopper ondertussen een systeem gebouwd dat de mislukte bestellingen herkend, zodat we de klanten kunnen bellen. Hopelijk is de situatie snel weer hersteld en ook het vertrouwen in het thuiswinkelen."

Sjopper raadt de webwinkels aan om hun betalingen te controleren op hun eigen bankrekenening, zodat klanten niet op hun betaalde bestelling blijven wachten.





Ingezonden persbericht