Onderzoek wijst uit: website goed doel schiet vaak doel voorbij
AMERSFOORT, 20080929 -- Bij het online werven van nieuwe donateurs laten goede doelen veel kansen liggen. Dit concludeert OnlineResults uit een vergelijking van 12 websites van bekende goede doelen. Bezoekers vinden de sites onvoldoende betrouwbaar of raken de weg kwijt. Terwijl juist voor non-profit organisaties de website een goedkoop én uiterst effectief middel kan zijn om donateurs te werven.
Stel, u wilt via internet geld doneren aan een goed doel. U weet nog niet welk doel dus u gaat naar Google, zoekt op 'goede doelen' en vindt via een aantal algemene overzichtspagina's de site van een doel dat u aanspreekt. So far, so good. Maar dan? U kunt natuurlijk direct op `Doneer online' klikken. Maar wilt u niet liever eerst weten wat ze precies doen? Wordt uw geld inderdaad besteed aan onderzoek? Of blijft er veel aan de strijkstok hangen? En zijn uw persoonlijke gegevens goed beveiligd?
OnlineResults beoordeelde de vindbaarheid, betrouwbaarheid en gebruiks-vriendelijkheid van 12 websites van bekende goede doelen. De websites van KWF Kankerbestrijding en het Reumafonds kwamen met een 8,6 als beste uit deze vergelijking.
Overbekend
Nog steeds komen de meeste bezoekers een site binnen via de homepage. Daarop moet dan ook in één oogopslag te zien zijn wat de organisatie doet, welk belang de bezoeker daarbij heeft en wat er wordt gedaan met de donaties. De meeste onderzochte sites slagen daar niet voldoende in. Of men vindt het niet nodig omdat de goede doelen overbekend zijn bij het grote publiek.
Misschien is er daarom ook nauwelijks aandacht voor de vindbaarheid in zoekmachines. Kennelijk gaat men ervan uit dat mensen deze sites blindelings kunnen vinden. Volgens OnlineResults kunnen goede doelen zich nog veel beter in de kijker spelen bij de zoekmachines. Met meer bezoek en dus meer online donateurs als resultaat.
Beveiligde omgeving
De meeste goede doelen maken gebruik van een centrale module om online te doneren. Na klikken op `Doneer online' wordt de bezoeker doorgestuurd naar een beveiligde omgeving. Gebruikt iemand echter bijvoorbeeld Firefox, dan treedt een foutmelding op bij het laden van het donatieformulier. Een gemiste kans, vindt OnlineResults, omdat deze personen - toch zo'n 20 procent van de internetters - hierdoor niet online kunnen doneren.
Sommige sites, bijvoorbeeld de Trombosestichting, werken met hun eigen donatieformulieren. Deze staan echter niet allemaal in een beveiligde omgeving, terwijl mensen toch om hun bankrekening- of creditcardgegevens worden gevraagd. Een gevaarlijke situatie die potentiële donateurs terecht afschrikt.
Verstikkend
Door de gebrekkige usability van veel sites zien bezoekers niet snel genoeg waar ze moeten zijn. Bij het Astmafonds opent bijvoorbeeld na bijna iedere klik een nieuw scherm. Dit werkt erg verstikkend. Sterker nog: de meeste mensen zullen direct afhaken. Niet alleen doen ze geen online donatie, maar verliezen ook snel het vertrouwen in de organisatie.
Bloeden
De leesbaarheid van veel sites laat te wensen over. Bijvoorbeeld bij Sanquin, waar veelal oranje tekst op een rode achtergrond staat. Het is begrijpelijk dat Sanquin haar huisstijl online wil doorzetten, maar op een rode achtergrond hebben letters de neiging uit te lopen. In vaktermen 'bloeden' genoemd, wat dan wel weer erg toepasselijk is.
Veel van de sites bieden de mogelijkheid het lettertype te vergroten. Dit blijkt niet altijd een verbetering: de letters worden slechts een fractie groter of ze worden wazig. En dat terwijl senioren de belangrijkste doelgroep van veel goede doelen vormen met het oog op hun nalatenschap.
Doelgroepen
De site van het Reumafonds kent duidelijke onderdelen voor patiënten, donateurs, vrijwilligers, professionals en bedrijven. Waarvan de inhoud goed is afgestemd op de betreffende doelgroepen. Op sommige sites worden doelgroepen doorgestuurd naar een andere (sub)site, zoals bij het Astmafonds. Naast het feit dat het hierdoor lastig is om weer op de homepage van de hoofdsite terug te komen, zullen veel potentiële donateurs ook hier afhaken omdat ze de centrale boodschap van de site kwijtraken.
Op basis van deze resultaten adviseert OnlineResults non-profit organisaties hun website kritisch te evalueren op betrouwbaarheid, gebruiksgemak en volledigheid van de geboden informatie. Zodat bezoekers eenvoudig en snel inzicht krijgen van wat er met hun steun gebeurt en erop kunnen vertrouwen dat hun persoonlijke gegevens goed beveiligd zijn. En daardoor sneller geneigd zijn zich aan te melden als donateur, lid, vrijwilliger of sponsor.
Over OnlineResults
OnlineResults, bureau voor online marketing, draagt bij aan het verbeteren van úw online resultaten. Uitgangspunt is het behalen van uw online doelstellingen door deze te koppelen aan de wensen van uw doelgroep. U zult bij al uw online activiteiten immers de bezoeker moeten aanzetten tot interactie.
Meer informatie
Wilt u weten hoe gebruiksvriendelijk uw site is? En of potentiële leden, donateurs of sponsors alle informatie vinden waaraan zij behoefte hebben? OnlineResults adviseert ook u graag over hoe u uw website kunt optimaliseren.
U kunt de volledige onderzoeksresultaten lezen op onze website www.onlineresults.nl.
OnlineResults