Gemeente Utrecht


| |
|Datum  29 september 2008                                              |
|                                                                      |
|"Zorg dat jongeren zich deel van de Utrechtse samenleving voelen"     |
|                                                                      |
|Polarisatie en radicalisering: voorkomen beter dan genezen            |

|Hoewel er geen aanleiding bestaat voor acute zorg, gaat de gemeente   |
|Utrecht extra energie steken in het voorkomen van polarisering en     |
|radicalisering. Het gemeentelijk beleid richt zich er in brede zin op |
|om niemand buiten te sluiten. Daarbinnen gaat extra aandacht naar     |
|jongeren die meer of minder vatbaar kunnen zijn voor radicale ideeen. |
|Concrete signalen over polariserend gedrag of (dreigende)             |
|radicalisering worden beoordeeld in een apart overleg.                |
|                                                                      |
|In 2006 werd onder het motto 'Utrecht is van ons allemaal' de         |
|beleidsnota 'Aanpak terrorisme en radicalisering' uitgebracht. De     |
|Utrechtse aanpak wordt nu verder ontwikkeld. Een preventieve aanpak is|
|alleen effectief op lokaal niveau. Utrecht staat daarbij een inclusief|
|(jeugd)beleid voor: niemand buiten sluiten en bevorderen van dialoog  |
|en identificatie met de democratische samenleving.                    |
|                                                                      |
|COT: "Geen reden voor acute zorg"                                     |
|Het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) deed een    |
|verkennend onderzoek naar polarisatie en radicalisering in de stad    |
|Utrecht. De rapportage daarvan ('Niets aan de hand?') laat zien dat er|
|op dit gebied geen grote acute problemen zijn. Wel is er een zekere   |
|voedingsbodem en zijn er signalen van mogelijke radicalisering, zowel |
|vanuit islamitische als vanuit rechtse hoek. Dat leidt tot zorgen over|
|de weerbaarheid van een deel van de jongeren. Ook in Utrecht speelt de|
|vraag hoe om te gaan met organisaties van salafistische signatuur en  |
|radicale snit. Het COT concludeert dat er geen reden is voor acute    |
|zorg, maar wel voor alertheid en voor een intensievere inzet op       |
|preventie van radicalisering en polarisatie.                          |
|                                                                      |
|Meer aandacht voor preventie                                          |
|Op basis van deze aanbeveling gaat de gemeente de komende maanden een |
|plan uitwerken voor preventieve activiteiten. Het motto blijft        |
|'voorkomen is beter dan genezen', vanuit het individu bezien en vanuit|
|de samenleving. De aandacht richt zich daarbij met name op jongeren   |
|die zoekende zijn naar hun identiteit en in meer of mindere mate      |
|vatbaar zijn voor radicale ideeën. Het bestaande jeugdbeleid ('zorg   |
|dat de jeugd kansen krijgt om zich te ontplooien en mee te doen aan de|
|samenleving') wordt in feite uitgebreid met de opdracht: 'zorg dat de |
|jeugd niet vervreemdt maar zich deel voelt van onze samenleving'.     |
|                                                                      |
|De gemeente neemt het voortouw om samen met andere instellingen een   |
|aanpak uit te werken. Het algemene jeugd-, onderwijs- , arbeidsmarkt- |
|en diversiteitbeleid richt zich in de breedte op het voorkomen van een|
|voedingsbodem voor radicalisering. Bij degenen die toch vatbaar       |
|blijken voor radicale ideeën wordt gewerkt aan een grotere            |
|weerbaarheid. 'Empowerment' kan rechtstreeks of via personen uit hun  |
|directe omgeving (peers, relevante volwassenen), die een              |
|voorbeeldfunctie hebben. Professionals die contact met jongeren hebben|
|(docenten, jongerenwerkers, zorgverleners) worden ondersteund om met  |
|deze problematiek om te gaan.                                         |
|                                                                      |
|Casusoverleg                                                          |
|Het COT adviseert ook alertheid. Daarom worden concrete signalen over |
|ernstig polariserend gedrag of (dreigende) radicalisering inmiddels   |
|beoordeeld in een apart overleg, het SAR ('Signalerings- en Adviespunt|
|Radicalisering'). Daarbij wordt gekeken naar interventiemogelijkheden.|
|Aan het overleg nemen vaste vertegenwoordigers deel van de gemeente,  |
|de politie en de Jeugdadviesteams. Het casusoverleg komt in actie naar|
|aanleiding van signalen van professionals in het veld. Het            |
|functioneert als bescheiden sluitstuk van de gemeentelijke aanpak van |
|polarisatie en radicalisering. Daadwerkelijk extremisme of terrorisme |
|is uiteraard doel van de repressieve aanpak van justitie en politie.  |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:                      |
|Gemeente Utrecht, Bestuurscommunicatie, P.Bataille, 030.286.1140 /    |
|286.1132                                                              |
|                                                                      |
|Rapport COT                                                           |
|Het COT-onderzoek "Niets aan de hand?" Een verkennend onderzoek naar  |
|polarisatie en radicalisering in de gemeente Utrecht van 2 juni 2008  |
|is op te vragen bij Bestuurscommunicatie, gemeente Utrecht, tel. 030  |
|286 1132.                                                             |

---- --