PCM Uitgevers
29/09/2008
DAG stopt met papieren krant
PCM Uitgevers en KPN hebben, in overleg met de directie van DAG Media,
besloten om te stoppen met de papieren krant DAG. DAG zal zich verder
concentreren op haar digitale kanalen; online, mobiel en
narrowcasting. PCM zet de online activiteiten van DAG alleen voort.
KPN en PCM blijven wel samenwerken voor de levering van content o.a.
voor kpnvandaag.nl.
Het multimediale nieuwsmerk DAG is in mei 2007 gelanceerd. DAG wist
zich met de krant - zeker na de restyling in februari van dit jaar -
als een sterk door beeld gedreven nieuwsmedium en door de unieke
distributie via Albert Heijn, goed te onderscheiden. Maar DAG heeft
veel last van het feit dat in het openbaar vervoer - een voor gratis
kranten belangrijke afzetkanaal - inmiddels sprake is van een
verdringingsmarkt, waarin het aanbod van kranten groter is dan de
vraag. DAG is er niet in geslaagd om in de felle concurrentiestrijd
met de andere gratis kranten, voldoende adverteerders aan zich te
binden. Door deze moeilijke omstandigheden in de markt voor gratis
kranten en met onzekere economische vooruitzichten zien PCM en
KPN onvoldoende perspectief om de krant van DAG binnen afzienbare tijd
winstgevend te maken. Er is dan ook voor gekozen om met de papieren
krant te stoppen. PCM gaat alleen verder met de digitale
nieuwsvoorziening. Het door KPN extern betrekken van (nieuws)content
past in de eind 2007 aangekondigde mediastrategie van KPN.
De laatste papieren editie van DAG zal verschijnen op woensdag 1
oktober.
Bron: Raad van Bestuur