Ingezonden persbericht


Persbericht:

Sterke reputatie houdt Funda aan kop

Persbericht
Tilburg, 29 september

Funda is nog steeds met afstand de grootste huizensite van Nederland. Concurrerende sites voeren weliswaar belangrijke innovaties door, maar deze tasten de positie van Funda niet wezenlijk aan. Dat blijkt uit een marktaandeelmeting die verricht is door de website woonnieuws.nl.

Het marktaandeel van Funda is momenteel redelijk stabiel, op ongeveer 60%. Volgens woonnieuws.nl profiteert Funda vooral van haar naamsbekendheid. "Qua techniek en aanvullende diensten lopen veel concurrenten inmiddels voor op Funda. Opponenten die vernieuwingen doorvoeren kunnen tijdelijk wel rekenen op meer bezoekers, maar een echte sprong voorwaarts wordt niet gemaakt." zegt woordvoerder Rob Keijzer. Hij spreekt van een achterhoedegevecht. "Jaap, Moviq, Brixter, Zoekallehuizen: ze hebben fantastische zoekmachines en leveren mooie extra tools, maar ze beconcurreren daarmee vooral elkaar. Het levert geen naamsbekendheid op bij de grote massa."

De genoemde sites vormen momenteel de belangrijkste opponenten voor Funda, samen met huislijn.nl. Die website richt zich meer op een andere pijler van Funda: hoge kwaliteit van de informatie die over een huis wordt geboden. Huislijn.nl publiceert alleen woningen waarvan ze de volledige informatie kunnen publiceren. Die insteek lijkt succesvol: de website staat inmiddels op de derde plaats in de marktaandeelmeting met 5,4%, achter Funda (58,9%) en Jaap (7,8%).

De forse investeringen van nieuwkomers lijken nog niet veel rendement op te leveren. Nieuwkomer Moviq is weliswaar de snelste stijger in het klassement, maar de winst van deze Rabobank-website wordt teniet gedaan door het verlies van zoekallehuizen.nl, een andere site van deze bank. Het totale marktaandeel van de beide websites bleef gelijk. Uitgever De Telegraaf heeft de huizensite Woonkrant.nl vervangen door het veel geavanceerdere Brixter.nl. De verandering heeft niet geleid tot verlies van marktaandeel, maar leverde ook geen grote nieuwe bezoekersgroep op.

Volgens Keijzer moet de concurrentie van Funda zich vooral gaan richten op naamsbekendheid en vindbaarheid. Goede informatie over de woning en een fatsoenlijke zoekmachine volstaan dan om de concurrentie met Funda echt aan te gaan.
---