Europese bedrijven te afwachtend in kredietcrisis

29/09/2008 09:17

Het PR Bureau


-Persbericht-

Roland Berger Strategy Consultants over kredietcrisis:

Europese bedrijven te afwachtend

Amsterdam, maandag 29 september 2008 - Europese bedrijven zijn te passief in de kredietcrisis en reageren te traag op de gevolgen voor hun organisatie. Dat zegt Roland Berger Strategy Consultants op basis van vandaag gepresenteerd onderzoek over de impact van de kredietcrisis, onder meer dan 2000 bedrijven in Europa.

De meeste bestuurders zien het effect van de kredietcrisis op de economie als geheel, maar maken zich minder zorgen om de gevolgen voor hun eigen organisatie. Een overgrote meerderheid van de Europese bedrijven verwacht geen grote gevolgen van de kredietcrisis voor hun eigen organisatie en is in de komende twee tot drie jaar dan ook niet van plan om actief in te grijpen. Van de West-Europese bestuurders denkt maar 17 procent dat de kredietcrisis de eigen organisatie daadwerkelijk zal aantasten. In Centraal- en Oost-Europa zijn bestuurders nog laconieker: van hen maakt slechts 12 procent zich echt zorgen. Roland Berger waarschuwt voor de gevaren die deze gelatenheid met zich mee brengt.

"Wij zien het gat tussen openbaring van een crisis en het actief ingrijpen van organisaties almaar toenemen," aldus René Seyger, partner bij Roland Berger Strategy Consultants en medeverantwoordelijk voor het onderzoek. "Bestuurders anticiperen onvoldoende omdat de directe effecten niet altijd zichtbaar zijn. Maar de indirecte effecten, zoals afnemende kredietfaciliteiten en economische stagnatie, zijn misschien wel het meest bedreigend voor hun bedrijfsvoering."

Groeiremmer

Een belangrijk gevolg van de huidige crisis op de financiële markten is dat het steeds moeilijker voor bedrijven wordt om financiering te krijgen. Wanneer banken geen of onvoldoende krediet verstrekken, kan dit de groei van een bedrijf ernstig belemmeren. Toch past meer dan de helft van de bedrijven zijn strategie momenteel niet aan.

Groei, investeringen in onderzoek en ontwikkeling en strategische allianties, staan hoog op de agenda van de CEO. Maar dit zijn juist zaken die als gevolg van de kredietcrisis worden belemmerd. "Groei is veel moeilijker te realiseren wanneer de economie wereldwijd stagneert en het steeds moeilijker wordt om leningen af te sluiten. Een banklening is nog steeds de voornaamste financieringsoptie voor ondernemingen," zegt Seyger. "We moeten elkaar niet in de put praten, maar bedrijven moeten wel tijdig maatregelen treffen. De belangrijkste maatregel is kostenreductie en daar kunnen ze nog beter gisteren mee beginnen dan vandaag."

Steeds later

Vergeleken met eerder onderzoek van Roland Berger in 2005, is de tijd tussen de eerste tekenen van een crisis en een reorganisatie almaar toegenomen. In alle windstreken van Europa gaat het in meer dan de helft van de gevallen over ruim twaalf maanden voordat een organisatie gaat ingrijpen. " Verontrustend reactief" noemt René Seyger dit. "Met name het aantal bedrijven dat pas na 24 maanden in beweging kwam is dramatisch toegenomen."

Uit het onderzoek in 2005 bleek al dat de reactiesnelheid van bedrijven essentieel is voor het slagen van reorganisaties, terwijl het merendeel pas ingrijpt zodra zich een inkomsten- of liquiditeitscrisis voordoet. "Zwaar weer is nu eenmaal van alle tijden, dus een bedrijf moet altijd voorbereid zijn op een crisis," bepleit Seyger. Momenteel legt hij de laatste hand aan zijn boek 'Trojan Horses of Decline' over hoe organisaties de daadwerkelijke strategische oorzaken van een neergang zo vroeg mogelijk kunnen signaleren.

Over het onderzoek

Voor haar onderzoek, Restructuring in Europe 2008: effects of the subprime crisis on Western vs. Central and Eastern European companies' restructuring needs, verrichtte Roland Berger onderzoek in meer dan 2000 bedrijven in Europa. Het is de vierde keer dat Roland Berger dit onderzoek uitvoert. Dit jaar richt het onderzoek zich op de effecten van de kredietcrisis (of specifieker: de subprime crisis), waarbij bedrijven uit West-Europa en Centraal- en Oost-Europa met elkaar zijn vergeleken. In totaal namen elf landen aan het onderzoek deel, waaronder ook Nederland. Alle respondenten zijn board member of managing director.

Roland Berger Strategy Consultants

Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met circa 2.000 medewerkers in 36 kantoren verspreid over 25 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 60 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.


- Einde bericht -





http://www.rolandberger.nl