HISWA
P E R S B E R I C H T
Driebergen, 29 september 2008
HISWA pleit voor drijvende muziektempel
HISWA Vereniging pleit voor een permanent drijvende muziektempel in de Friese Meren. De
overheid investeert fors in het Friese Merenproject en ook de bedrijven blijven niet achter.
Toch ontbreken volgens HISWA Vereniging belangrijke belevingselementen. De unieke Friese
waterpartijen kunnen als entourage dienen voor een drijvende muziektempel.
Jan Ybema, regiomanager Noord van HISWA Vereniging: "In de promotiedrift zijn wij op zoek naar
nieuwe klantengroepen, maar wordt wel eens voorbij gegaan aan wat we al hebben. Jaarlijks hebben
we in Friesland 11,2 miljoen toeristische overnachtingen en dat is enorm. Dit is een prachtig publiek
voor unieke evenementen op het water. HISWA-leden uit de regio reageerden al positief op het idee.
Door prachtige evenementen te organiseren kun je het hele seizoen watersporters op verschillende
plaatsen in Friesland laten genieten. Ook de horeca kan hierin een extra rol vervullen. Al met al een
Prinsengrachtgevoel in een Fries jasje."
Manfred Gubbels van Maran Jachtverhuur ondersteunt het idee: "We zien klanten vaak vele jaren
achter elkaar terugkomen. Mensen genieten van de natuur en de prachtige Elf steden. Ook de vrije
ligplaatsen van de Marrekrite worden erg gewaardeerd." Hoewel het varen op zich een belevenis is,
vindt de jachtverhuurder dat er op de meren wel wat extra georganiseerd mag worden. Het idee om
een drijvend podium te creëren lijkt hem een goed idee. Gubbels: "Laten we muziek met lichteffecten
combineren dan krijgen we een uniek spektakel. De ene keer klassiek of jazz maar ook r&b voor de
jeugd en weer een andere keer een theatervoorstelling. Ook het Frysk Festival dat recentelijk is
georganiseerd, krijgt er dan letterlijk een mooi `nat' podium bij. Het gaat om het creëren van een
gezellige ambiance in een unieke Friese omgeving, want dat is waar de toeristen voor komen."
De watersportbranche geeft aan dat jaarlijks terugkerende evenementen grote meerwaarde hebben
voor de toerist. Ondernemers nemen een drijvend theater dan permanent op in hun
promotiecampagnes en ook komt een watersporter hiervoor terug. Een drijvend podium past volgens
HISWA Vereniging ook prima in het vervolg op het Friese Merenproject waar innovatieve ideeën
centraal staan. HISWA Vereniging legt het idee neer bij Friesland Marketing voor verdere uitwerking.
Noot aan de redactie,