abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMo-2008/2112 27737-29/2008D02755
Onderwerp
IJzeren Rijn; planning komende periode
Geachte voorzitter,
In zijn brief van 5 september 2008 verzocht de griffier van de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat mij om informatie over de planning van lopende studies m.b.t. de
IJzeren Rijn.
1. de Maatschappelijke Kosten baten Analyse (MKBA)
Zoals de griffier aangeeft heb ik tijdens het AO op 13 maart 2008 inderdaad gezegd dat
de MKBA tegen de zomer gereed zou zijn.
Sindsdien heeft het werk aan die MKBA enige vertraging opgelopen, omdat ook het
alternatief met het Duitse A52-tracé toegevoegd is; bovendien worden op verzoek van
België nu aanvullend ook alternatieven mét elektrificatie van de IJzeren Rijn doorgerekend.
Volgens de huidige planning zal de MKBA eind oktober 2008 door de studiebureaus
worden opgeleverd. Vervolgens zal de Commissie van Onafhankelijke deskundigen
(COD), die door mijn Belgische ambtgenoot en mij is ingesteld, naar aanleiding van de
MKBA een advies formuleren. De COD stelt in die periode tevens een advies aan ons
beiden op over de kostenverdeling tussen België en Nederland van de
moderniseringskosten van het gedeelte van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied.
Volgens de huidige planning verwachten minister Vervotte en ik die adviezen van de COD
begin december 2008 te ontvangen. Vanaf dat moment gaan wij een gezamenlijk
besluitvormingstraject in over de verdeling van de kosten van de modernisering van de
IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied. Na afronding van die besluitvorming zullen mijn
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070 - 351 7895
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VenW/DGMo-2008/2112
Belgische ambtgenoot en ik de onderliggende stukken, zoals de MKBA en de adviezen van
de COD, openbaar maken.
2. detailstudie alternatief tracé in Duitsland
In mijn antwoord op Kamervragen van de heer Hessels (Kamerstuk 2007-2008, nr. 3273)
heb ik aangegeven dat op 10 juli 2008 in Bonn door de betrokken bewindslieden is
afgesproken: "De komende twee maanden wordt meer gedetailleerd bestudeerd op
welke wijze de spoorverbinding gereactiveerd zal worden. Daarbij wordt ook gekeken
naar het alternatieve tracé langs de Duitse BAB 52."
Op 4 september 2008 heb ik opnieuw overleg gevoerd met de betreffende Belgische en
Duitse bewindspersonen. In dat overleg hebben wij gezamenlijk afgesproken dat de
ambtenaren van de drie betrokken landen samen verder werken aan een mogelijk pakket
met afspraken over de aanleg en financiering van het alternatieve A52-tracé in Duitsland.
Op basis van dat uitgewerkte pakket zullen de bewindslieden van de drie landen uiterlijk
eind november aanstaande een keuze maken of de IJzeren Rijn wordt gereactiveerd
volgens het historische tracé dan wel volgens het A52-tracé.
Die afspraak sluit qua planning aan bij de onder punt 1 genoemde planning van de start
van de besluitvorming - vanaf begin december 2008 - tussen België en Nederland over de
kostenverdeling van de modernisering van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat