abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/1569 2070828400
Onderwerp
de bouw van station Maarheeze
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Cramer heeft gesteld over de bouw van
station Maarheeze.
1
Herinnert u zich de uitspraken van uw voorganger, zoals gedaan in het notaoverleg van
30 oktober 2006 over het MIT/SNIP-Projectenboek 2007, over de mogelijke opening van
station Maarheeze in 2007? 1)
Ja.
2
Is het waar dat u in januari 2008 1,25 miljoen euro beschikbaar hebt gesteld voor dit
station in het kader van de file-proof projecten, dat NS in mei een bedieningsgarantie
heeft afgegeven en dat het bestemmingsplan is afgerond?
Nee. In het bestuurlijk overleg met de Stadsregio Eindhoven op 26 mei van dit jaar deelde
de stadsregio mee dat zij met NS overeenstemming had over de bediening van het station.
Dat was voor mij voldoende om een toezegging te doen voor een bijdrage van 1,25
mln. Voor beschikbaarstelling van deze bijdrage is de indiening van een
beschikkingsaanvraag noodzakelijk. De gemeente is verantwoordelijk voor de ruimtelijke
procedures en deze zijn nog niet afgerond.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/1569
3
Zijn hiermee alle benodigde procedures afgerond? Zo neen, welke procedures moeten nog
worden doorlopen en hoeveel tijd kost dit minimaal?
Zoals ik u in antwoord op vraag 2 heb medegedeeld, dient de formele subsidieprocedure
voor verlening van de subsidie nog gestart te worden. Wel is inmiddels Prorail gestart met
een planstudie om de realisatie van het station mogelijk te maken. Zodra deze planstudie
is afgerond, zal Prorail de subsidieprocedure starten. Om de planstudie te kunnen
afronden is ProRail afhankelijk van het afronden van ruimtelijke procedures door de
gemeente Cranendonk, omdat dat samenhangt met de noodzakelijke
vergunningverlening.
4
Is het waar dat ProRail uitgaat van een planning die resulteert in de opening van het
station in mei 2010? Zo ja, waarom is er nu nog ruim anderhalf jaar nodig voor realisatie
van het station?
Ja. De ruimtelijke procedures zijn maatgevend voor de planning.
5
Bent u bereid, in overleg met ProRail, de aanleg van station Maarheeze zo spoedig
mogelijk te realiseren?
Alle betrokken partijen hebben regelmatig overleg gevoerd om te bezien of de
indienststelling van het station eerder kan plaatsvinden. Bij het station wordt namelijk ook
een P&R-voorziening gerealiseerd; hoe eerder deze beschikbaar is, hoe groter het effect
voor vermijding van files tijdens de werkzaamheden aan de A2 zal zijn. De oplevering van
de ombouw van de rondweg Eindhoven is voorzien in 2010. Mochten de partijen van
mening zijn dat er alsnog mogelijkheden zijn voor een eerdere indienststelling, dan ben ik
altijd bereid tot nader overleg.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat