Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 29 september 2008 - Ons kenmerk Uw kenmerk VENW/DGMO-2008/1569 2070828400 Onderwerp
de bouw van station Maarheeze

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Cramer heeft gesteld over de bouw van station Maarheeze.


1
Herinnert u zich de uitspraken van uw voorganger, zoals gedaan in het notaoverleg van 30 oktober 2006 over het MIT/SNIP-Projectenboek 2007, over de mogelijke opening van station Maarheeze in 2007? 1)

Ja.


2
Is het waar dat u in januari 2008 1,25 miljoen euro beschikbaar hebt gesteld voor dit station in het kader van de file-proof projecten, dat NS in mei een bedieningsgarantie heeft afgegeven en dat het bestemmingsplan is afgerond?

Nee. In het bestuurlijk overleg met de Stadsregio Eindhoven op 26 mei van dit jaar deelde de stadsregio mee dat zij met NS overeenstemming had over de bediening van het station. Dat was voor mij voldoende om een toezegging te doen voor een bijdrage van 1,25 mln. Voor beschikbaarstelling van deze bijdrage is de indiening van een beschikkingsaanvraag noodzakelijk. De gemeente is verantwoordelijk voor de ruimtelijke procedures en deze zijn nog niet afgerond.

Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

VENW/DGMO-2008/1569


3
Zijn hiermee alle benodigde procedures afgerond? Zo neen, welke procedures moeten nog worden doorlopen en hoeveel tijd kost dit minimaal?

Zoals ik u in antwoord op vraag 2 heb medegedeeld, dient de formele subsidieprocedure voor verlening van de subsidie nog gestart te worden. Wel is inmiddels Prorail gestart met een planstudie om de realisatie van het station mogelijk te maken. Zodra deze planstudie is afgerond, zal Prorail de subsidieprocedure starten. Om de planstudie te kunnen afronden is ProRail afhankelijk van het afronden van ruimtelijke procedures door de gemeente Cranendonk, omdat dat samenhangt met de noodzakelijke vergunningverlening.


4
Is het waar dat ProRail uitgaat van een planning die resulteert in de opening van het station in mei 2010? Zo ja, waarom is er nu nog ruim anderhalf jaar nodig voor realisatie van het station?

Ja. De ruimtelijke procedures zijn maatgevend voor de planning.


5
Bent u bereid, in overleg met ProRail, de aanleg van station Maarheeze zo spoedig mogelijk te realiseren?

Alle betrokken partijen hebben regelmatig overleg gevoerd om te bezien of de indienststelling van het station eerder kan plaatsvinden. Bij het station wordt namelijk ook een P&R-voorziening gerealiseerd; hoe eerder deze beschikbaar is, hoe groter het effect voor vermijding van files tijdens de werkzaamheden aan de A2 zal zijn. De oplevering van de ombouw van de rondweg Eindhoven is voorzien in 2010. Mochten de partijen van mening zijn dat er alsnog mogelijkheden zijn voor een eerdere indienststelling, dan ben ik altijd bereid tot nader overleg.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

---