abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
29 september 2008 2
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGMO-2008/1364 2008Z01389/2008D02773
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik, mede namens de Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer, de vragen die uw vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft gesteld
over stedelijke distributie, transportbelemmeringen en de top tien administratieve lasten voor
het wegvervoer.
1. Hebt u kennis genomen van het persbericht van EVO van 15 augustus met als titel "kabinet
moet kansen nachtelijke distributie benutten"?
1. Ja
2. Bent u bereid de Kamer de resultaten van de gedane proeven te doen toekomen?
2. Ja, zie bijgevoegde rapportage (bijlage 1) die is opgesteld door SenterNovem
3. Is het waar dat u voornemens bent om te stoppen met het stimuleren van deze proeven?
Wat zijn de daarbij gemaakte afwegingen?
3. De proeven zijn uitgevoerd in het kader van het Meerjarenprogramma PIEK. Dit
meerjarenprogramma is in 1998 gestart na de in werking treding van de AMvB Detailhandel en
Ambachtsbedrijven ex art. 8.40 Wet milieubeheer. In het kader van dit meerjarenprogramma
zijn in de eerste fase stille technieken ontwikkeld voor het laden en lossen nabij winkels. In de
tweede fase (vanaf 2003) is de aanschaf van stil materieel met subsidie gestimuleerd. In de
derde fase (vanaf medio 2007) heeft SenterNovem als uitvoerende dienst een bemiddelende rol
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGMO-2008/1364
gespeeld bij de proeven (pilots) zoals in bovengenoemd rapport zijn beschreven. Deze fase is
vanaf eind 2007 uitgebreid met nog 15 proeven. Het Meerjarenprogramma PIEK zal in 2008
worden afgerond, conform de opzet. Vanaf 2007 worden investeringen in geluidsarm materieel
ondersteund via fiscale maatregelen.
De proeven rondom stille bevoorrading vóór de ochtendspits en na de avondspits passen binnen
de afspraken die conform de Nota Mobiliteit worden gemaakt tussen het bedrijfsleven en de
decentrale overheden, met name gemeenten. Juist partijen als EVO en TLN kunnen dit
onderwerp agenderen bij gemeenten. Indien zij daar niet uitkomen of er meningsverschillen
ontstaan dan kan de door mijn voorganger ingestelde Commissie Stedelijke Distributie daarbij
ondersteuning bieden door advies of bemiddeling. Zo is onder andere in het kader van de
instelling van de Milieuzone voor vrachtverkeer in de afgelopen jaren succesvol bemiddeld in
Breda en Eindhoven door deze Commissie.
Om dit proces te continueren wordt de Commissie Stedelijke Distributie binnenkort opgevolgd
door een Ambassadeur Stedelijke Distributie die onder andere ook de opdracht krijgt om samen
met de betrokken overheden en private partijen een nationaal kader voor stedelijke distributie te
ontwikkelen (via het principe `comply or explain'). Ik verwijs u in dit verband naar de
kabinetsreactie op het eindadvies van de Commissie Stedelijke Distributie d.d 29 mei 2008 en
het Algemeen Overleg dat ik hierover met uw Kamer heb gehad op 24 juni 2008.
4. Op welke wíjze wilt u bijdragen aan de mogelijkheden om te komen tot minder files door
wijzigingen rondom de stedelijke distributie?
4. Zoals bij vraag 3 beschreven, zijn bedrijfsleven en decentrale overheden eerstverantwoordelijk
voor een efficiëntere stedelijke distributie. Juist omdat dit ook bijdraagt aan minder uitstoot,
lagere kosten voor bedrijfsleven en verlaging van de filedruk heb ik er voor gekozen de
activiteiten van de Commissie Stedelijke Distributie voort te laten zetten. Daarnaast zijn ook
andere initiatieven op dit gebied door mijn departement rechtstreeks ondersteund. Zo heeft
bijvoorbeeld Binnenstadservice, een innovatieve manier van stedelijke bevoorrading met één aan
de centrumrand gelegen afleveradres voor winkeliers - via het programma Fileproof - een
subsidie gekregen ter ondersteuning van de landelijke uitrol van de ervaringen met de pilot in
Nijmegen. Daarnaast is via de directe betrokkenheid van VenW en VROM bij het Convenant
Schone vrachtwagens en milieuzonering subsidie verleend aan aan duurzamere, efficiëntere en
stillere bevoorrading in een twintigtal steden.
5. Onderschrijft u de uitkomsten van onderzoek dat ook het milieu fors verbeterd kan worden
op het onderdeel brandstofverbruik en uitstoot door de reductie van het aantal
voertuigkilometers? Ziet u betere of effectievere mogelijkheden om deze reductie te bereiken?
5. Ik onderschrijf die uitkomsten. Ik wijs er daarbij op dat die uitkomsten voor mij geen
verrassing zijn: ze zijn immers mede tot stand gekomen met behulp van de Rekenmodule die is
ontwikkeld door de Commissie Stedelijke Distributie. Dit is één van de instrumenten waarmee
gemeenten en bedrijfsleven gezamenlijk de resultaten van eventuele te nemen maatregelen
kunnen doorrekenen op effecten voor duurzaamheid, uitstoot, veiligheid en kosten voor het
bedrijfsleven. Zoals al eerder aangegeven kan de gezamenlijke aanpak van bedrijfsleven en
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
---
DGMO-2008/1364
gemeenten de beste resultaten opleveren. Zij kennen de lokale situatie én de specifieke
(on)mogelijkheden van transport en logistiek in het gebied en kunnen zodoende tot maatwerk
komen. Daarbij kan door de inzet van brancheorganisaties als EVO, TLN en KNV de ervaring in
diverse steden verder worden verspreid.
6. Kunt u een reactie geven op de door EVO gepresenteerde top tien administratieve lasten?
6. De door EVO gepresenteerde toptien administratieve lasten vertoont een grote mate van
overlap en samenhang met de door de Commissie Noordzij geïnventariseerde regeldruk-
knelpunten (zie bijlage 2). Alle knelpunten uit de EVO toptien komen aan de orde in het rapport
van Noordzij. Onderstaande tabel schetst die samenhang.
EVO top tien administratieve lasten en overbodige agendering in rapport
regels Noordzij #
1. Digitale tachograaf 27*
2. Knelpunten interne markt 8, 32, 35
3. Efficiëntere controles bij import 15*, 20, 22, 23
4. Verpakkingsbelasting 14*
5. Voertuigbeperkingen 29*, 30*, 31*
6. Verplichte rittenregistratie voor bestelautorijders 13*
7. Anti-terreurmaatregelen 25
8. Arbeidstijdenwet naast rij- en rusttijdenregeling 6*
9. Afvalstoffen regeling (VIHB en EVOA) 1*, 3
# Zie bijlage 2 voor de omschrijving van de door de Commissie Noordzij geïnventariseerde knelpunten.
Knelpunten met een asterix (*) zijn volgens Noordzij binnen 1 jaar geheel of gedeeltelijk oplosbaar, mits
er politieke wil is om het op te lossen.
In de brief die het kabinet op 17 juli 2008 heeft verzonden aan de Tweede Kamer over de
adviezen van de Commissies Dekker en Noordzij staat de volgende procedure aangegeven ten
aanzien van de kabinetsreactie op het rapport van Noordzij: "Na een uitvoerige consultatie van
het bedrijfsleven zal het kabinet in het najaar komen met een kabinetsreactie en een uitgewerkt
actieplan voor een merkbare vermindering van de regeldruk in de sector".
In deze brief wil ik niet vooruitlopen op de uitkomsten van dat proces. Ik heb met de sector
besproken om gezamenlijk alle voorstellen tot in detail te beoordelen met de bedoeling dat de
uitkomsten daarvan, in elk geval ten aanzien van de top 15 knelpunten dit jaar aan uw Kamer
kunnen worden gemeld. Mijn inzet is om afspraken te maken over concrete kansrijke
oplossingsrichtingen. Ik focus daarbij dus op15 actuele knelpunten, waarvan de Commissie
Noordzij de inschatting heeft gemaakt dat deze binnen 1 jaar geheel of gedeeltelijk oplosbaar
zijn. In het voorjaar van 2009 zal het kabinet vervolgens een actieplan aan uw Kamer sturen
over de overige 25 knelpunten. Langs die weg zullen we tegelijkertijd ook reageren op de
toptien van EVO.
De geschiedenis van de aanpak van administratieve lasten heeft ons geleerd dat het veel - ook
politieke - wil, inventiviteit en doorzettingsmacht vergt om ze aan te pakken. Het feit dat
sommige regels uitvloeisel zijn van EU-richtlijnen maakt het er niet eenvoudiger op. In die
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
---
DGMO-2008/1364
gevallen is het veelal noodzakelijk de EU-richtlijn aan te passen. Als daar al draagvlak voor
gevonden kan worden, is dat vaak een proces van lange adem. Vooralsnog lijkt het er helaas op
- soms mede door die EU-richtlijnen - dat niet alle door de Commissie Noordzij gesuggereerde
oplossingen even kansrijk zijn. Het kabinet wil zich echter hier niet te snel bij neerleggen. Dat is
voor mij een extra argument om samen met de sector de voorstellen intensief te bespreken en
te beoordelen. Inzet is dus om niet te blijven hangen in vaak op zichzelf plausibele redeneringen
waarom de knelpunten niet opgelost kunnen worden, maar om juist na te gaan welke
mogelijkheden er wél zijn om de problematiek te verkleinen en welke stappen dat vergt van
betrokken overheden en private partijen.
7. Kunt u tevens een separate reactie formuleren op de bijgevoegde toptien truckers-ellende,
die door één van de leden van de commissie Verkeer en Waterstaat is opgesteld na een
werkbezoek?
7. Er blijkt een grote mate van overlap en samenhang van de toptien truckers-ellende met de
knelpunten van Noordzij en de top tien administratieve lasten van EVO. Onderstaande tabel
geeft de samenhang weer.
TopTien-ergernissen van truckers in het internationaal agendering bij Noordzij en bij
vrachtverkeer EVO-toptien #
1. Chauffeur is vooral boekhouder 6*, EVO-8
2. Digitale tachograaf en boetes 27*, EVO-1
3. Tachograaf en parkeerplaatsen EVO-1
4. Oneerlijke concurrentie in Zwitserland -
5. Rompslomp aan b.v. Zwitserse grens -
6. Europese jungle aan regels en rijverboden 8, EVO-2
7. Nationale en lokale milieuregels 8, EVO-2
8. Nationale tolsystemen: elk land zijn eigen kastje? EVO-2
9. Invoering 48-urige werkweek 6*, EVO-8
10. Eenduidig EU-sanctiebeleid ontbreekt 8, EVO-2
# Zie bijlage 2 voor de omschrijving van de door de Commissie Noordzij geïnventariseerde knelpunten.
Knelpunten met een asterix (*) zijn volgens Noordzij binnen 1 jaar geheel of gedeeltelijk oplosbaar, mits
er politieke wil is om het op te lossen.
Net zoals bij de top tien van EVO zal het kabinet de inhoudelijke reactie op deze knelpunten
zoveel mogelijk integraal geven via de reactie op de knelpunten van Noordzij. Aanvullend
daarop het volgende.
- Ten aanzien van het derde punt heb ik uw Kamer in het AO over parkeerplaatsen van 28
april 2008 reeds kunnen melden, dat de Europese Commissie in overleg met de Lidstaten en
de transportsector een richtsnoer voor de interpretatie van de richtlijn voor rij- en rusttijden
heeft gepubliceerd, dat het mogelijk maakt om door te rijden naar een veilige parkeerplaats.
- De situatie die zich kennelijk voordoet in Zwitserland (punt 4 en 5) is mij bekend: veel
controles (vooral veel op buitenlandse voertuigen), veel wachttijden aan de
grensovergangen, en veel stilstand bij de Gotthard-tunnel. Ik wil dit in het overleg van de
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
---
DGMO-2008/1364
gemengde commissie EU en Zwitserland (waar de lidstaten toehoorder zijn) aan de orde te
stellen. Daarbij sondeer ik eerst andere lidstaten (o.a. Duitsland).
- Ten aanzien van het risico dat elk land zijn eigen tolsysteem ontwikkelt, zijn al mijn
internationale inspanningen er op gericht om die situatie te voorkomen. Zoals u weet blijf ik
de besprekingen over de uitwerking van de interoperabiliteitsrichtlijn voortdurend nauw-
gezet volgens en beïnvloeden. Daarnaast speel ik bij het ontwerpen van het Nederlandse
kilometerprijssysteem zo goed mogelijk in op de toekomstige Europese eisen en definities.
Tot slot streef ik via bilaterale samenwerking convergentie van beprijzingsystemen na.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat