10.000 e uro voor vernieuwende samenwerking bedrijven en cultuursector

29/09/2008 14:29

Stichting DOEN

10.000 euro voor vernieuwend samenwerkingsidee culturele sector en bedrijfsleven

Genomineerde initiatieven Impulsprijs bekend

Stichting DOEN en ING maken vandaag de drie genomineerde initiatieven bekend voor de Impulsprijs. De prijs richt zich op succesvolle samenwerkingen tussen de culturele en de economische sector.

De genomineerde initiatieven zijn: EL HEMA van Stichting Mediamatic & Hema BV, Art Partner met Watson Wyatt & Daan Spruijt van Stichting Art Initiatives en de NS Liever Live Tour van Stichting Piano Mania & de Nederlandse Spoorwegen.

De Impulsprijs vertegenwoordigt een bedrag van 10.000 euro en wordt op donderdag 9 oktober 2008 tijdens het Nationale Cultuurbal in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam uitgereikt.

EL HEMA

Onder de titel EL HEMA maakte cultuurinstelling Mediamatic een tentoonstelling rond de vraag hoe een Arabische HEMA eruit zou kunnen zien. Halal rookworst, een Arabische Jip en Janneke, shirts met HEMA in een Arabisch lettertype, vormden onder meer de nieuwe producten in het assortiment van de tijdelijke winkel. De HEMA volgde het project met interesse en had onder meer een rol bij de jurering van de ontwerpwedstrijd. Najaar 2008 krijgt EL HEMA een vervolg door tijdelijke EL HEMA winkels te openen in Utrecht, Den Haag en Rotterdam.

Art Partner met Watson Wyatt en Daan Spruijt

Het programma Art Partner van Stichting Art Initiatives koppelt kunstenaars en bedrijven aan elkaar om samenwerking, kennisuitwisseling en ondernemend kunstenaarschap te stimuleren. Voor de Impulsprijs heeft Stichting Art Initiatives een aanvraag ingediend ten behoeve van de samenwerking tussen adviesbureau Watson Wyatt en videokunstenaar Daan Spruijt: een kans voor Spruijt in zijn inhoudelijke ontwikkeling en een kans voor het bedrijf om op innovatieve wijze met de doelgroepen te communiceren. Dit alles op basis van gelijkwaardige uitwisseling van kennis en kunde.

NS Liever Live Tour

Stichting Piano Mania ontwikkelde samen met NS en ENvanDOOREN, Bureau Promotie Podiumkunsten/De Klassieke Muziekweek, de NS Liever Live Tour: een concertserie op een dag, waarbij reizigers een concert in delen aangeboden krijgen waarin ze van station naar station reizen en aan het eind van de dag de finale in Utrecht kunnen meemaken.

Jury

Suzanne Oxenaar, artistiek directeur Stichting Culturele Ambassade Lloyd Hotel, Matthijs de Jongh, strategisch directeur reclamebureau KesselsKramer en Prof. dr. Bas Haring, wetenschapper en filosoof maken onderdeel uit van de jury. Uit een dertigtal aanmeldingen hebben zij de drie genomineerden gekozen. Bas Haring reikt de prijs tijdens het Cultuurbal uit.

Stichting DOEN en ING

DOEN en ING zijn al geruime tijd als katalysator betrokken bij diverse initiatieven die de samenwerking tussen de culturele sector en het bedrijfsleven stimuleren. Zo is ING met de stichting Premsela en Gemeente Amsterdam oprichter van 'Platform 21: Design, Fashion en Creation', maar o.a. ook hoofdsponsor van het Rijksmuseum en Koninklijk Concertgebouw Orkest. DOEN is initiatiefnemer van het jaarlijks terugkerende matchingsevenement Het Nationale Cultuurbal en ondersteunde met de bijdrage van de BankGiro Loterij al ruim twintig initiatieven die het contact tussen de cultuur- en economiewereld bevorderen.

Voor meer informatie over de Impulsprijs of het Nationale Cultuurbal kijk op

www.matchingmagazine.nl of www.cultuurbal.nl.





http://www.doen.nl