Herindeling Eijsden-Margraten
De colleges van Eijsden en Margraten presenteerden op 29 september een
voorstel aan gemeenteraden, met als titel 'Eijsden en Margraten, samen
sterk op basis van overeenkomsten'. Een fusie tussen Eijsden en
Margraten is een fusie op basis van overeenkomsten in identiteiten en
speerpunten. Een zogenaamde overlappende fusie waarbij de gemeenten
elkaar versterken op vergelijkbare onderwerpen en waarbij de aanwezige
capaciteiten, ervaring en deskundigheid door de samenvoeging worden
versterkt.
Deze en andere conclusies zijn neergelegd in het voorstel, dat de
colleges van burgemeester en wethouders van Eijsden en Margraten heden
naar beide gemeenteraden hebben gezonden. De gemeenteraden nemen op 22
oktober a.s. een definitief besluit over het in gang van zetten van de
procedure die moet leiden tot een fusie van beide gemeenten per 1
januari 2011.
Aan de basis van het besluit ligt het rapport Van samenwerken naar
samengaan van bureau Van Naem & Partners. Dit rapport lag ook aan de
basis van de intentieverklaringen die de beide gemeenteraden op 21 mei
hebben onderstreept. De raden gaven de beide colleges opdracht een
herindelingsbesluit voor te bereiden en daarbij ook de burgers te
consulteren.
Informatieavonden
In juni jl. heeft een vijftal avonden plaatsgevonden op verschillende
locaties in de gemeenten. Burgers hebben de gelegenheid gekregen daar
hun mening te ventileren over de voornemens. Van de gelegenheid is
beperkt gebruik gemaakt, zoals ook beperkt gebruik is gemaakt van de
mogelijkheid via de websites van de beide gemeenten te reageren of
schriftelijk. Uit de ontvangen reacties zijn geen signalen naar voren
gekomen, die het rechtvaardigen de ingeslagen weg, die moet leiden tot
een fusie per 1 januari 2011 te verlaten.
Bij de beoordeling van de voorgenomen fusie hebben beide colleges ook
zoals de criteria van het Rijk voor een fusie voorschrijven
nadrukkelijk gekeken naar het beeld van de nieuwe gemeente. Hoe ziet
de nieuwe gemeente er uit, wat heeft zij te bieden aan inwoners,
bedrijven en instellingen, wat is de positie en betekenis voor de
regio en voor (bestuurlijke) partners.
Kernen
De nieuwe gemeente omvat straks 14 historische kernen en die structuur
moet behouden blijven. Voorzieningen moeten mits betaalbaar voor de
burgers goed (gespreid) bereikbaar zijn. De kernen vormen gezamenlijk
een eenheid, gebaseerd op een rooms-katholieke achtergrond, waarin
samenhang en betrokkenheid tot uitdrukking komen in o.a. verenigingen,
mantelzorg en vrijwilligerswerk. De gemeenschappelijke cultuur is
overwegend traditioneel, agrarisch en gericht op de centrumstad
Maastricht. Het behoud van de vele culturele waarden en monumenten
onderstreept de eigen identiteit van de nieuwe gemeente.
Speerpunten
Op basis van identiteit, de behoefte om deze identiteit nadrukkelijk
te onderstrepen en om de ontwikkelingen waarvoor gemeenten
(inter)nationaal worden gesteld aan te kunnen, hebben Margraten en
Eijsden voor de toekomst vier speerpunten van beleid, die op
hoofdlijnen even belangrijk zijn: Kwaliteit van leven,
Forensengemeente, Toerisme en Recreatie en
Dienstverlening/organisatie.
Kwaliteit van leven:
Investeren in een plezierige woonomgeving (veilig, schoon, groen en
duurzaam). Een integrale kerngerichte benadering, waarbij ook de
kwaliteit van de leefomgeving rond kernen en rond bedrijfs- en
recreatieterreinen veel aandacht krijgt. De eigen verantwoording van
de inwoners en de sociale betrokkenheid moeten daarbij (interactief)
worden gestimuleerd.
De economische activiteit binnen de gemeentegrenzen is naar verhouding
bescheiden in omvang, maar daarmee niet onbelangrijk. De lokale
economie is niet alleen belangrijk voor de ondernemers maar ook voor
de leefbaarheid in de dorpen. Agrarisch natuurbeheer is essentieel
voor behoud en ontwikkeling van de hoge natuurlijke en
landschappelijke waarde van het gebied. De toeristisch-recreatieve
economie biedt de gemeente ontwikkelingskansen die ook nauw
samenhangen met de ontwikkelingen binnen Stad en Heuvelland. Het
behouden en versterken van de agrarische sector is een vraagstuk op
Europese schaal.
Op het terrein van het sociale leven in de kernen staat de nieuwe
gemeente voor behoud en versterking van de specifieke eigenschappen
van de kernen en het bevorderen van het gemeenschapsgevoel door
stimulering van verenigingen op allerlei gebied en van het
vrijwilligerswerk. Het gemeenschapsgevoel komt vooral van de inwoners
en verenigingen en de overheid heeft daarbij een ondersteunende rol.
De nieuwe gemeente ontwikkelt beleid om inwoners te motiveren hun
verantwoordelijkheid te blijven nemen zowel in de professionele
zorgverlening als de hulpverlening op vrijwillige basis.
Forensengemeente
De nieuwe gemeente is beperkt in de groei mogelijkheden. Deze worden
behalve in het uitleggebied Poelveld in Eijsden (650 woningen) en de
uitbreidingslocaties van Margraten alleen gevonden binnen of
aansluitend aan de contouren van de dorpen. Na realisatie van deze
plannen wordt om aantasting van het kostbare landschap te vermijden,
alleen onder strikte kwalitatieve voorwaarden buiten de contouren
gebouwd. De te verwachten toename van de zorgvraag wordt opgepakt bij
de noodzakelijke vernieuwing en uitbreiding van ouderenhuisvesting en
door levensloopbestendig bouwen.
Het behouden of krijgen van een evenwichtige bevolkingssamenstelling
en daarmee het behoud van voorzieningen in de kernen is geen
kleinigheid. Margraten en Eijsden spannen zich daarbij in om jongeren
en jonge gezinnen aan zich te blijven binden door o.a. het verbinden
van voorwaarden aan planontwikkeling en het bereikbaar houden van de
woningvoorraad voor de verschillende doelgroepen. Het feit dat veel
inwoners (dagelijks) voor allerlei activiteiten zijn aangewezen op
Maastricht vraagt extra aandacht voor de mobiliteit.
Toerisme en recreatie
Op het gebied van toerisme en recreatie is er een groot potentieel,
dat tot nu toe ten dele wordt benut. De verbinding van het Heuvelland
met het waterrijke gebied van de Maas levert een unieke combinatie.
Bedraagt het aantal overnachtingen dit jaar naar verwacht 240.000,
voor de toekomst wil de nieuwe gemeente de ondernemers in de
gelegenheid stellen dit aantal te vergroten door het voeren van een
stimulerend beleid in combinatie met functionele voorwaarden.
Samenwerking met andere gemeenten is noodzakelijk bij het ontwikkelen
van aanvullende toeristisch-recreatieve producten.
Eijsden en Margraten zetten zich in om de structuur van natuur en
landschap te behouden en te ontwikkelen gaan verrommeling tegen.
Natuur en landschap zijn immers de belangrijkste dragers van de nieuwe
gemeente wat o.a. blijkt uit de gezamenlijke aanpak van het
bestemmingsplan buitengebied, de ontwikkeling van
landschapsontwikkelingsplannen en dorpsontwikkelingsplannen.
Dienstverlening en bedrijfsvoering
De nieuwe gemeente stelt een optimale, laagdrempelige en integrale
dienstverlening aan inwoners, bedrijven, instellingen en verenigingen
voorop.Er wordt op basis van maatwerk ingezet op basisvoorzieningen
per kern waarbij het uiteraard onmogelijk is alle voorzieningen in
alle kernen te handhaven/realiseren. De loketfunctie (gemeentehuis en
gemeentewerf) is afgestemd op de wensen van de gebruikers waarbij
duidelijkheid, ruime openingstijden, bereikbaarheid en één loket (ook
digitaal) voorop staan. De nieuwe gemeente wil de deelname van
inwoners, bedrijven, instellingen en verenigingen per dorp bij het
besturen van de gemeente bevorderen. Er wordt een visie ontwikkeld op
burgerparticipatie bij de besluitvorming over specifieke zaken die de
kernen betreffen.
Lokaal doen wat lokaal kan en regionaal doen wat regionaal moet. Dat
is de grondhouding van de nieuwe gemeente met betrekking tot de
samenwerking in de regio.
Een bestuurskrachtige gemeente vraagt om een professioneel bestuur en
een daarop aansluitende organisatie die in kwaliteit en omvang is
toegerust om de taken en ambities aan te kunnen. Eijsden en Margraten
kennen bestuurlijk en organisatorisch korte lijnen en
verantwoordelijkheden zijn duidelijk zichtbaar. De nieuwe organisatie
is afgestemd op het dienstverleningsmodel, is sterk gericht op de
externe omgeving en beschikt over zowel specialisten als voldoende
generalisten.
Vervolgtraject
De gemeenteraden van Margraten en Eijsden zullen op 22 oktober in hun
raadsvergaderingen een besluit nemen omtrent het herindelingsbesluit.
Vervolgens komt het besluit ter inzage te liggen van 29 oktober tot 24
december. Belangstellenden kunnen hun reactie op het ontwerp kenbaar
maken bij een van de twee colleges. In februari/maart 2009 zullen de
beide gemeenteraden vervolgens een herindelingsadvies formuleren en
insturen naar de provincie. Op haar beurt formuleert de provincie een
herindelingsadvies en stuurt dit door naar de minister, waarna het
wetgevingstraject begint. Beoogde fusiedatum is 1 januari 2011.
Te downloaden:
* Herindelingsontwerp, voorstel.pdf
* Herindelingsontwerp.pdf
* Herindelingsontwerp, bijlage 1.pdf
* Herindelingsontwerp, bijlage 2.pdf
* Herindelingsontwerp, bijlage 3.pdf
* Herindelingsontwerp, bijlage 4.pdf
Gemeente Eijsden