Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
RECLAME CODE COMMISSIE ZET EU EN LNV VOOR SCHUT:
GESUBSIDIEERDE KIPCAMPAGNE 'MISLEIDEND' EN 'ONEERLIJK'
Amsterdam, 29 september 2008; De reclamecampagne 'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees' van de kipsector is 'misleidend' en 'oneerlijk'. In de kipcampagne wordt ten onrechte gesteld dat 'al het kippenvlees dat in ons land wordt verkocht, 100% OK is' terwijl meer dan één op de drie kipfilets is besmet met Salmonella of Campylobacter. Dit stelt de Reclame Code Commissie na een klacht van Wakker Dier. De uitspraak is een klap in het gezicht van de EU omdat de misleidende campagne voor de helft (¤3 miljoen) wordt betaald door de Europese Commissie. Deze zomer stelden de EU en het Landbouwministerie na een klacht van Wakker Dier nog dat de kipcampagne 'objectieve en volledige informatie' verstrekt over voedselveiligheid en dierenwelzijn.
Hanneke van Ormondt van Wakker Dier: 'Burgers betalen belasting voor kipreclames waarmee zij zelf worden misleid! Kip is de grootste veroorzaker van diaree en er sterven zelfs jaarlijks 30 mensen door Salmonella. Als je dat '100% OK' noemt kakel je als een kip zonder kop. En dan hebben we het nog niets eens over het dierenleed.'
De kipcampagne van de vleessector bestaat naast radiospots onder andere uit posterreclames in vakbladen als Distrifood. Hierin wordt onder de kop 'Kip, van goede huize!' gesteld dat 'Al het kippenvlees dat in ons land wordt verkocht is 100% OK. Dat komt omdat het permanent en streng wordt gecontroleerd. Kip is niet alleen lekker, het is door een gecontroleerde en hygiënische productiewijze ook van hoge kwaliteit.' Echter, jaarlijks lopen 700.000 mensen in Nederland een voedselinfectie op, waarvan er zelfs 80 sterven. Besmet kippenvlees is daarbij de grootste boosdoener, aldus hoogleraar Havelaar. Deze zomer voerde Wakker Dier een anti-kipcampagne 'Kip, het meest mishandelde stukje vlees'. In een radiospot werd verteld dat een kip in de oven meer ruimte heeft dan die kip in haar leven ooit had.
In juli diende Wakker Dier een klacht in bij Landbouwministerie (LNV) en de Europese Commissie tegen subsidiemisbruik voor de kipreclames. De Europese Commissie verstrekte subsidie voor een informatiecampagne over dierenwelzijn en voedselveiligheid, maar de vleessector misbruikt het geld voor een platte campagne die voornamelijk bestaat uit het geven van kiprecepten en valse informatie. LNV en de Europese Commissie willen het geld echter niet terugvorderen. Zij hielden vol dat de kipcampagne burgers 'objectief en volledig' informeert en dat de kipcampagne streng wordt gecontroleerd. Landbouwminister Verburg antwoordde op Kamervragen dat de subsidie oorspronkelijk is verstrekt om de -- tijdens de vogelpest gedaalde - kipconsumptie te herstellen, maar moest toegeven dat inmiddels de kipconsumptie hoger is dan ooit. De subsidie is tevens in strijd met het kabinetsbeleid dat juist sinds mei haar pijlen richt op de vermindering van vleesconsumptie.
Nederland is het meest pluimveedichte land ter wereld. 400 miljoen kippen worden jaarlijks vetgemest: in zes weken tijd en op minder dan een A4'tje leefruimte. Deze jonge kuikens groeien zo snel dat meer dan 15 miljoen kuikens jaarlijks doodgroeien. Een groot deel van de kuikens heeft loopproblemen door overgewicht. Op de slachtleeftijd worden de kuikens ruw gevangen, waardoor nog eens tientallen miljoenen breuken en kneuzingen oplopen. In de slachterij worden de kuikens slecht verdoofd voor de slacht, omdat de slachterijen bang zijn dat de verdoving de vleeskwaliteit vermindert. Uiteindelijk ligt een kip voor een paar euro in de winkel. Iedereen kan begrijpen dat de kip hiervoor de prijs heeft betaald.
Einde persbericht