Senternovem
29-09-2008 | Duurzame Ontwikkeling en een Leven Lang Leren
Op 22 en 23 april 2008 vond in Leiden de internationale conferentie
'learning for sustainable development exploring learning strategies
across the lifespan' plaats. Wat hebben schooluitval en
klimaatverandering met elkaar te maken? Leidt leren voor duurzame
ontwikkeling tot een betere kwaliteit van het onderwijs? In Leiden
kwamen experts uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid bijeen
rond deze vragen.
De conferentie is georganiseerd door het netwerk Duurzaam Hoger
Onderwijs en het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling, in
opdracht van Unesco en het CINOP.
De uitkomsten
Leren om complexe vraagstukken aan te pakken, zoals
klimaatverandering, armoede bestrijding en Cradle to Cradle. Dit vindt
zowel plaats op school, bij bedrijven, NGO's en gewoon in het
cultuurhuis op de hoek (zie schema hieronder). De samenhang in aanpak
is echter nog ver te zoeken. In beleidsplannen moet niet langer sprake
zijn van eendimensionale doelstellingen als een leven lang leren, maar
voor een leven lang leren voor duurzame ontwikkeling. Verbinden is
essentieel.
En ja, leren rond maatschappelijke thema's inspireert en verbetert de
kwaliteit van het onderwijs. Meer leerlingen halen hun diploma.
Aanwezigen waren hiervan overtuigd. Nu is het nog zaak om deze
stelling ook te onderbouwen met voorbeelden en onderzoek.
Het vervolg
Unesco pakt de uitkomsten van de bijeenkomst op door bij bestaande en
nieuwe programma's, duurzame ontwikkeling als richtinggevende inhoud
op te nemen. Begin april 2009 vindt er in Bonn een grote
internationale bijeenkomst plaats rond leren voor duurzame
ontwikkeling: 5 jaar na aanvang van het decade on Education for
Sustainable Development. Leren voor Duurzame ontwikkeling zal daar
samen met DHO de uitkomsten van het congres in Leiden presenteren.
afbeelding DO en LLL