Senternovem


29-09-2008 | Duurzame Ontwikkeling en een Leven Lang Leren

Op 22 en 23 april 2008 vond in Leiden de internationale conferentie 'learning for sustainable development exploring learning strategies across the lifespan' plaats. Wat hebben schooluitval en klimaatverandering met elkaar te maken? Leidt leren voor duurzame ontwikkeling tot een betere kwaliteit van het onderwijs? In Leiden kwamen experts uit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid bijeen rond deze vragen.

De conferentie is georganiseerd door het netwerk Duurzaam Hoger Onderwijs en het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling, in opdracht van Unesco en het CINOP.

De uitkomsten
Leren om complexe vraagstukken aan te pakken, zoals klimaatverandering, armoede bestrijding en Cradle to Cradle. Dit vindt zowel plaats op school, bij bedrijven, NGO's en gewoon in het cultuurhuis op de hoek (zie schema hieronder). De samenhang in aanpak is echter nog ver te zoeken. In beleidsplannen moet niet langer sprake zijn van eendimensionale doelstellingen als een leven lang leren, maar voor een leven lang leren voor duurzame ontwikkeling. Verbinden is essentieel.

En ja, leren rond maatschappelijke thema's inspireert en verbetert de kwaliteit van het onderwijs. Meer leerlingen halen hun diploma. Aanwezigen waren hiervan overtuigd. Nu is het nog zaak om deze stelling ook te onderbouwen met voorbeelden en onderzoek.

Het vervolg
Unesco pakt de uitkomsten van de bijeenkomst op door bij bestaande en nieuwe programma's, duurzame ontwikkeling als richtinggevende inhoud op te nemen. Begin april 2009 vindt er in Bonn een grote internationale bijeenkomst plaats rond leren voor duurzame ontwikkeling: 5 jaar na aanvang van het decade on Education for Sustainable Development. Leren voor Duurzame ontwikkeling zal daar samen met DHO de uitkomsten van het congres in Leiden presenteren.

afbeelding DO en LLL