"Nieuwe technologie Naardermeer-tunnel over het hoofd gezien" (AUDIO)
29/09/2008 11:33
Ingenieursjournaal
(Amsterdam, 29 september) - Een tunnelverbinding tussen de A6 en de A9 is de beste oplossing om de files tussen Amsterdam en Almere te bestrijden. Dat zegt bouwbedrijf Strukton vandaag in het radioprogramma het Ingenieursjournaal. De door het bedrijf ontworpen tunnel is niet alleen veel milieuvriendelijker dan de wegverbreding waarvoor het kabinet heeft gekozen, maar scoort ook beter dan de tunnel waarvan eerder sprake was. Volgens Strukton zijn toen nieuwe technologieën over het hoofd gezien.
Het ontwerp dat Strukton samen met collega-bouwer TBI onlangs heeft gepresenteerd, wordt ten onrechte afgedaan als 'niets nieuws onder de zon', zegt projectmanager Frits Verhees van Strukton in de uitzending: "In ons ontwerp ligt de tunnelingang veel verder van het Naardermeer af, verder zelfs dan de huidige A1. Ook komen er geen ventilatietorens in het landschap en wordt bijna al het fijnstof afgevangen."
Een van de grote bezwaren tegen überhaupt een tunnel was dat de ingang te dicht bij het Naardermeer zou komen te liggen. Dat probleem wordt in het ontwerp van Strukton-TBI opgelost door de ingang voorbij de A1 te maken, dus verder van het Naardermeer dan de bestaande snelweg, zegt Verhees. Toch is de tunnel ook verkeerstechnisch een goede oplossing om de files tussen Amsterdam en Almere tegen te gaan.
Ventilatietorens zijn in het ontwerp niet nodig, omdat gebruik wordt gemaakt van nieuwe technologieën die zich in het buitenland al hebben bewezen. Verhees: "Het zijn technieken die al zijn toegepast in tunnels in onder meer Noorwegen, de Alpenlanden en Japan. Lucht wordt daarbij aan- en afgevoerd vanaf de in- en uitgangen van de tunnel. Daar wordt de lucht ook gereinigd. Er komen dus geen schachten in het landschap te staan."
Strukton vindt het jammer dat het innovatieve karakter van de nieuwe tunnel afgelopen week in de discussie is onderbelicht. De afweging voor of tegen een tunnel wordt volgens de bouwers veel te dogmatisch gevoerd. "Wij willen vanuit de technologie laten zien dat je helemaal niet zo dogmatisch met dit soort oplossingen hoeft om te gaan", aldus Verhees in het Ingenieursjournaal.
Het interview met Strukton is vanaf vandaag te horen op www.ingenieursjournaal.nl of via een van de partnersites. Het item start op 2:57 na het begin van de uitzending.