Inspectie v/h Onderwijs
* Basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het basisonderwijs
Basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het basisonderwijs
29 sep. 2008
Een onderzoek naar het niveau van rekenen-wiskunde in het
basisonderwijs en naar verschillen tussen scholen met lage, gemiddelde
en goede reken-wiskunderesultaten.
Beheersing van basisvaardigheden is van belang voor het functioneren
in de samenleving. De Inspectie van het Onderwijs heeft een meerjarig
onderzoeksprogramma opgezet naar basisvaardigheden op het gebied van
taal en rekenen in het primair en voortgezet onderwijs en in de sector
beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.
In dit rapport rapporteert de inspectie over de resultaten van het
onderzoek dat zij heeft uitgevoerd naar de kwaliteit van
rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. Het onderzoek heeft zich
vooral gericht op de prestaties van de leerlingen aan het eind van de
basisschool. Ook zijn de verschillen tussen de scholen met zwakke,
gemiddelde en goede reken-wiskunde resultaten in kaart gebracht.
Begin 2008 publiceerde de inspectie al een vergelijkbaar onderzoek van
de basisvaardigheden taal in het basisonderwijs.