Inspectie v/h Onderwijs
* Scholen hebben invloed op rekenprestaties
Scholen hebben invloed op rekenprestaties
29 sep. 2008
Op 23 procent van de Nederlandse basisscholen leren leerlingen minder
goed rekenen dan verwacht mag worden. Deze scholen kunnen hun
resultaten verbeteren door de onderwijskwaliteit te verhogen.
Dit concludeert de Inspectie van het Onderwijs in haar rapport
'Basisvaardigheden rekenen-wiskunde in het basisonderwijs', dat
staatssecretaris Dijksma op 29 september aan de Tweede Kamer heeft
aangeboden.
De inspectie heeft vastgesteld dat rekenzwakke scholen op
verschillende onderdelen van het onderwijsproces slechter presteren
dan rekensterke scholen. Zo zorgen leraren er minder vaak voor een
taakgerichte werksfeer, is hun uitleg onduidelijker en betrekken ze de
leerlingen minder actief bij de les. De zorg en begeleiding op
rekenzwakke scholen blijft achter. Rekensterke scholen besteden ook
meer tijd aan reken-wiskundeactiviteiten.
Deze constateringen maken het zeer waarschijnlijk dat rekenzwakke
scholen door het verbeteren van het onderwijsproces de
rekenvaardigheid van hun leerlingen kunnen verbeteren
Het niveau van het rekenen op scholen blijkt deels af te hangen van de
achtergrond van leerlingen. Leerlingen op scholen met veel
achterstandsleerlingen lopen aan het eind van de basisschool gemiddeld
een half jaar achter op leerlingen van scholen met weinig
achterstandsleerlingen.
Tegelijkertijd zijn de verschillen tussen scholen met dezelfde
leerlingsamenstelling ook groot. Er zijn scholen met veel
achterstandsleerlingen waar beter gerekend wordt dan op sommige
scholen met weinig achterstandsleerlingen. De school kan dus wel
degelijk het verschil maken.