Vereniging Milieudefensie
Voorstel Alderstafel over Schiphol haalt hek van de dam
Milieudefensie is blij met het opstappen van de Schipholomwonenden uit
het overleg over de milieugrenzen voor Schiphol (de Alderstafel). In
het voorstel verdwijnen de milieugrenzen in de prullebak. Als de
Schiphol de wettelijke grenzen overboord gooit is dooronderhandelen
zinloos.
De Alderstafel, waaraan nu nog luchtvaartsector, overheden en
CROS-bewoners deelnemen, adviseert binnenkort de regering. Het
draagvlak onder de omwonenden is echter verdwenen met het opstappen
van de vertegenwoordiger van de bewonersplatforms.
Luchtvaartmedewerker bij Milieudefensie Evert Hassink: "Burgers moeten
op de overheid kunnen vertrouwen. Het kabinet moet dit voorstel, dat
alle bestaande regels overhoop gooit, naast zich neer leggen. Afspraak
is afspraak. Dat geld ook voor Schiphol."
Volgens Schiphol is de huidige wet niet flexibel genoeg. Toch is het
met de bestaande Experimentenwet Schiphol nu al mogelijk om nieuwe
routes uit te proberen en geluidsgrenzen te optimaliseren. Evert
Hassink: "De herziening van de geluidsregels vindt plaats op verzoek
van de luchtvaartsector, die beweert dat de huidige regels star en
niet uit te
leggen zijn. Dat wordt met al deze afspraken niet beter en ondertussen
zijn de omwonenden hun wettelijke bescherming kwijt."
Milieudefensie pleit voor beperkt aanpassen van het huidige
handhavingssysteem. Milieuorganisaties hebben geen bezwaar tegen het
verplaatsen van handhavingspunten naar woongebieden zodat de
luchtvaartsector "buiten de bebouwde kom" meer vrijheid krijgt. Maar
zonder handhavingspunten in alle kernen en wijken rond Schiphol
verliezen omwonenden de zekerheid dat er boven hun huis niet meer
lawaai komt dan de sector nu belooft.
Daarnaast zijn er regels nodig om de totale hoeveelheid lawaai in de
regio binnen de perken te houden. De bestaande normen voor het
maximaal aantal gehinderden en slaapverstoorden en zwaar geluidbelaste
huizen voldoen hiervoor samen met een grens aan het aantal vluchten
(het bestaande Totaal Volume Geluid).
Als er nieuwe regels moeten komen mag niet alleen de luchtvaartsector
daar garen bij spinnen. Er moet daarom ook worden afgesproken dat een
deel van de geluidwinst die het gevolg is van technische verbeteringen
aan vliegtuigen ten goede komt aan de omgeving.
Tot slot moet gezien de forse woningbouwplannen van het kabinet een
groter deel van de Haarlemmermeer gevrijwaard worden van
vliegtuiglawaai. Dan kunnen wonen en werken voor velen dichter bij
elkaar komen. De strook tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep is te smal
voor vliegverkeer en kan beter worden ingericht als park en
woongebied. Ook bij Aalsmeer zijn bestaande
en potentiële woongebieden nu nog onleefbaar door de grote hoeveelheid
vliegtuiglawaai.