Ministerie van Economische Zaken


* >Home

* >Pers- en nieuwsberichten


Paint the World Orange van start


26-09-2008 | persbericht | onderwerp: Internationaal Ondernemen


Staatssecretaris Frank Heemskerk en Bas Verhart

van het Innovatieplatform en directeur van Mediarepublic hebben de
aftrap gegeven van de Paint the World Orange contest.


Met deze wedstrijd roepen zij alle creatieve mensen en organisaties,
van student tot reclamebureau, op om nieuwe ideeën en concepten te
bedenken die Nederland internationaal beter op de kaart zetten. De
winnaar krijgt een productiebudget

van maximaal EUR 500.000 om het beste idee uit te voeren. Nederland
heeft veel te bieden, maar stelt zich in het buitenland vaak te
bescheiden op.


Ten onrechte, vinden het Innovatieplatform en het ministerie van
Economische Zaken. Een nieuwe impuls aan de Holland Branding moet daar
verandering in brengen. Een jury zal alle ideeën en concepten
beoordelen op creativiteit, onderscheidend vermogen en
uitvoerbaarheid. In de jury zitten mannen en vrouwen met grote
creatieve en ondernemende namen. Marcel Wanders, topdesigner en
ondernemers is juryvoorzitter. Hij wordt verder ondersteund door Jan
Poelman, senior vice-president Philips Lighting BV, Agnes Willenborg,
managing director van Media Catalyst, Simon Anholt, internationaal
adviseur en specialist nationbranding, Marlies Dekkers, top
ontwerpster en directeur van MD design & communication BV, Ernst Veen,
directeur van St. Nieuwe Kerk en directeur van de Hermitage Amsterdam
en Bart Stomphorst, Sandd-pionier en directeur.


Op 3 december 2008 worden de vijf finalisten bekend gemaakt in de Van
Nelle fabriek tijdens het jaarlijkse innovatie-event van het
Innovatieplatform. De finalisten krijgen vervolgens een paar maanden
de tijd om hun voorstellen uit te werken voor een zinderende finale in
het voorjaar van 2009. De productie van het winnende voorstel vindt in
2009 plaats.


De wedstrijd is onderdeel van de veranderagenda 'Nederland in de
wereld, connecting global ambitions' en past in het Holland
Brandingbeleid van het ministerie van Economische Zaken. Het
ministerie en het Innovatieplatform streven een sterkere economische
positie van Nederland in een globaliserende wereld na. Nederland moet
een aantrekkelijk vestigingsland zijn voor internationals, een
aantrekkelijk kennisland voor talenten, en een topproducent en
exporteur van goederen en diensten.


Meer informatie over de Paint the World Orange contest is te vinden op
www.orangecontest.nl.