Nederlandse Zorgautoriteit
Monitor Extramurale AWBZ-zorg 2007-2008 webversie (0,57 MB)
NZa pleit voor meer kansen voor kleine aanbieders
Publicatiedatum: 29-09-2008
Nieuwkomers en kleine zorgaanbieders veroveren nog steeds moeilijk een
plekje op de zorgmarkt. Dat is één van de conclusies uit de monitor
extramurale AWBZ-zorg 2007-2008 die de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) vandaag publiceert. Om starters en kleine aanbieders meer kans
te geven ziet de NZa er op toe dat zorgkantoren de budgetgarantie
verlagen en dat hun inkoopbeleid transparant en duidelijk is. Nieuwe
en kleine aanbieders moeten weten welke voorwaarden zorgkantoren
stellen.
De monitor extramurale zorg in het kort.
Marktstructuur
De structuur van de markten voor extramurale AWBZ-zorg is min of meer
gelijk gebleven aan die van voorgaande jaren. De extramurale zorg
wordt nog steeds gekenmerkt door een groot aantal aanbieders per
regio, maar het grootste deel van de markt is in handen van slechts
enkele van deze spelers. Om dit te verbeteren adviseert de NZa
zorgkantoren om de budgetgarantie die zij aan zorgaanbieders geven te
verlagen.
Zorgkantoren garanderen zorgaanbieders een bepaald deel van het budget
van het voorgaande jaar. Dit is ook nodig om de continuïteit van
zorg, voor patiënten die al zorg krijgen, te garanderen. Maar hoge
budgetgaranties betekenen ook dat er minder geld overblijft waarmee
zorgkantoren zorg kunnen inkopen op basis van een objectieve
vergelijking van de prijs -kwaliteit van zorgaanbieders. Alle
zorgaanbieders - nieuw, klein of groot - moeten juist gelijke kansen
krijgen om mee te doen. De NZa heeft berekend dat de hoogte van de
budgetgarantie die zorgkantoren nu geven omlaag kan, zonder dat de
continuïteit van zorg voor zittende patiënten in gevaar komt.
Wanneer zorgkantoren de budgetgaranties verlagen, geeft dit nieuwe en
kleine aanbieders een grotere kans om te groeien. Daarnaast stelt de
NZa dat de zorgkantoren transparante en haalbare eisen moet stellen
aan nieuwe aanbieders. Sommige zorgkantoren stellen eisen waaraan
nieuwkomers moeilijk kunnen voldoen. Vooraf moet duidelijk zijn welke
eisen gelden voor aanbieders en ook op welke manier het zorgkantoor
dit beoordeelt. De NZa bewaakt dit en neemt zo nodig maatregelen.
Kwaliteit en innovatie
Bij de inkoop van zorg schenken zorgkantoren in belangrijke mate
aandacht aan de kwaliteit van de zorg. Dit stimuleert zorgaanbieders
tot het leveren van goede kwaliteit. Met het beschikbaar komen van
informatie vanuit het kwaliteitskader Verantwoorde zorg, kunnen
zorgkantoren in de toekomst nog beter rekening houden met de
daadwerkelijke kwaliteit van een zorgaanbieder. Uit de monitor blijkt
dat zorgkantoren meer richting kunnen geven aan innovatie dan nu
gebeurt. Zij kunnen daarbij gebruik maken van de handvatten uit de
richtlijnen voor het contracteerbeleid die de zorgkantoren jaarlijkse
gezamenlijk in ZN-verband opstellen.
Prijskortingen
De zorgkantoren hebben zich in 2007 fors ingespannen om met de
beschikbare financiële middelen de stijgende zorgvraag op te vangen.
Hoewel alle zorgkantoren in hun inkoopbeleid 2008 expliciet aandacht
besteden aan de korting op de prijs, zijn de kortingen gedaald van
4,3% in 2006, naar 2,8% in 2008. Een verklaring hiervoor is mogelijk
de landelijke efficiencymaatregelen waardoor er minder ruimte was voor
kortingen. Ook nu blijkt dat grote zorgaanbieders beduidend minder
korting geven dan kleine aanbieders. De aanbeveling om de
budgetgarantie te verlagen en de ruimte die hierdoor ontstaat voor
nieuwkomers en kleinere aanbieders heeft naar de verwachting van de
NZa ook een gunstig effect op de behaalde kortingen, en daarmee op de
prijs van AWBZ-zorg.
Bijlage:
* Monitor extramurale AWBZ-zorg 2007-2008