NVM BOG brengt kantoorwensen werknemers in kaart
29/09/2008 10:00
NVM Service B.V.
PERSBERICHT
Aan : de financieel-economische redacties en vakpers
Van : de Nederlandse Vereniging van Makelaars o.g. en Vastgoeddeskundigen
Betreft : NVM Bedrijfs Onroerend Goed kantorenmarktonderzoek 2008
Datum : Nieuwegein, 29 september 2008
NVM BOG brengt kantoorwensen werknemers in kaart
Werknemers missen inspraak op bereikbaarheid
Werkgevers en gemeenten missen kennis over wensen werknemers
Nieuwegein, 29 september -De wensen van kantoorwerknemers in Nederland zijn duidelijk. Vooral traditionele wensen als bereikbaarheid (met auto en openbaar vervoer) en het type werkplek zijn voor bedrijven, gemeenten en makelaars belangrijke aspecten om rekening mee te houden. En juist op die aspecten krijg de werknemer minimaal inspraak, terwijl ze de bereikbaarheid en het type werkplek steeds vaker als secundaire arbeidsvoorwaarden beschouwen. Op de huidige krappe arbeidsmarkt spelen wensen met betrekking tot de omgeving en voorzieningen in de buurt een belangrijke rol. Werkgevers, gemeenten en ontwikkelaars, direct of indirect afhankelijk van werknemers, missen de kennis over wat de werknemer wil. Dit schaadt hun concurrentiepositie op de arbeidsmarkt.
NVM Bedrijfs Onroerend Goed onderzocht wat werknemers verstaan onder een 'prettige werkomgeving' in de 70 grootste kantoorgemeenten in Nederland. Het onderzoek geeft een beeld van de gewenste werkomgeving en voorzieningen van kantoorgebruikers. Daarnaast toont het in welke mate de kantorenmarkt hier nu en in de toekomst aan tegemoet komt. Aan de aanbodzijde zijn makelaars, werkgevers, gemeenten en ontwikkelaars gevraagd naar hun ervaring en visie op de kantorenmarkt. Het rapport met de resultaten van dit onderzoek is tijdens het Nationaal Vastgoed Debat(R) op maandag 29 september 2008 overhandigd aan minister van VROM, Jacqueline Cramer. Met de uitkomsten is voor de 70 gemeenten een individueel beeld geschetst van hun positie in de kantorenmarkt. Zo krijgen zij inzicht in aantrekkelijke en minder aantrekkelijke kantoorpanden.
Redelijk positief
Over het algemeen oordelen werknemers positief over hun werkplek. De kantoorgebruiker vindt de ligging en bereikbaarheid met de auto en het openbaar vervoer het meest belangrijk. Meer dan 70 procent van de werknemers oordeelt positief over de aanwezigheid van deze aspecten op de werkplek. De omgeving en beschikbaarheid van winkels en voorzieningen vinden ze minder belangrijk. Minder dan 50 procent van de werknemers oordeelt positief over de aanwezigheid van deze faciliteiten in de buurt van hun kantoor (zie figuur 1).
Verbetering mogelijk
Ondanks dit redelijk positieve oordeel van werknemers is er nog genoeg ruimte voor verbetering. Werkgevers, gemeenten, makelaars en ontwikkelaars houden niet genoeg rekening met de wensen van kantoorgebruikers. Bedrijfseconomische overwegingen zijn te vaak de bepalende factor voor werkgevers. Anderzijds komt het ook voor dat wensen van werknemers niet kunnen worden uitgevoerd, omdat het pand dat niet toestaat. Een goed overdachte ontwikkeling van het pand en de aankoop van een nieuw of bestaand pand zijn daarom heel belangrijk. De ontwikkelaar en de makelaar spelen hierbij een cruciale rol.
Gebrek aan kennis
De helft van de werkgevers houdt in beperkte mate rekening met de wensen van werknemers. Een enkel bedrijf doet dit in het geheel niet. Vooral bij het midden- en kleinbedrijf is er een gebrek aan kennis over wat de gemiddelde Nederlander belangrijk vindt op zijn werkplek. Beslissingen daarover worden genomen op basis van informeel overleg. Grotere bedrijven doen meer onderzoek. Zij hebben vaak gestandaardiseerde kantoorconcepten. Dit zorgt ervoor dat projectontwikkelaars betere resultaten behalen. Meer dan de helft van de werkgevers denkt dat de milieuvriendelijkheid van het pand een onvoldoende scoort bij de werknemers. Hetzelfde geldt voor de beschikbaarheid van voorzieningen en winkels in de omgeving.
Inspraak
Werkgevers geven vooral inspraak op de inrichting van het kantoor en het type werkplek. Dit zijn niet de punten die werknemers het meest belangrijk vinden. Zij hechten het meest aan een goede locatie, parkeermogelijkheden en bereikbaarheid, terwijl de inspraak vooral beperkt wordt tot de binnenkant van het kantoorpand (zie figuur 2).
Veilige en groene werkomgeving
De gemiddelde Nederlandse werknemer wil vooral een kantoor dat goed bereikbaar is. Van de respondenten vindt 9 procent dat het kantoorpand per auto niet goed bereikbaar is. Ongeveer 20 procent vindt de bereikbaarheid per openbaar vervoer onvoldoende. Ook hecht de kantoorgebruiker aan voldoende, gratis parkeerruimte, 80 procent van de werknemers beschikt hierover. Een kantoor direct aan de snelweg wordt niet op prijs gesteld. Ook werken Nederlanders liever niet op een industrieterrein. Ze prefereren een veilige en groene omgeving.
Geen flexplek of kantoortuin
Werknemers waarderen de flexplek en de kantoortuin niet, vooral de flexplek spreekt de kantoorwerknemers in Nederland niet aan. Het meest gewild is een kantoorkamer gedeeld met enkele collega's, gevolgd door een eigen kamer. Wel tevreden is de werknemer over het voorzieningenniveau op kantoor, al missen velen de beschikbaarheid van draadloos internet. Een rokersruimte in het kantoor vindt 10 procent van de werknemers de belangrijkste voorziening op kantoor. De meeste rokers beschikken daar niet over. Ook de koffiecorner, klimaatbeheersing en het bedrijfsrestaurant zijn populair. Daarnaast vinden werknemers de milieuvriendelijkheid van een kantoor belangrijk (zie figuur 3).
Traditionele basis
De Nederlandse werknemer hecht veel waarde aan voorzieningen als horeca, een pinautomaat en een park in de buurt van het werk. De aanwezigheid van sportfaciliteiten en wellness vindt men minder belangrijk, al worden ze wel op prijs gesteld. Opvallend is dat op de Zuidas juist deze voorzieningen zeer worden gewaardeerd. Het is echter cruciaal om eerst de basis van bereikbaarheid en omgeving op orde te hebben. Pas daarna gaan werknemers belang hechten aan dit soort moderne voorzieningen (zie figuur 4).
Omslag in denken noodzakelijk
Tweederde van de werkgevers vindt dat het steeds belangrijker wordt om rekening te houden met de wensen van werknemers. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt speelt hierbij een grote rol. Ook de afnemende bereikbaarheid door het toenemende aantal files is belangrijk. Werkgevers verwachten dat mensen hierdoor eerder een baan dichter bij huis zullen kiezen. Locatiekeuze wordt daarom in de toekomst nog belangrijker. Inspraak van werknemers op dit punt is cruciaal. Een prettige werkomgeving leidt ook tot betere bedrijfsprestaties. 80 procent van de bedrijven die betere bedrijfsprestaties verwachten, houdt rekening met de wensen van hun werknemers.
Inzicht in wensen vergroten
Alle partijen moeten meer inzicht vergaren in de wensen en behoeften van werknemers.
Gemeenten moeten zich vooral blijven richten op bereikbaarheid, parkeren en ruimtelijke kwaliteit en veiligheid. Voor specifiek inzicht in wensen van werknemers is een belangrijke taak weggelegd voor de werkgevers. Zij hebben de beste toegang tot werknemers en hebben daarbij ook een duidelijk belang. Bij verhuizingen bijvoorbeeld moet het personeel actief betrokken worden in het proces. Makelaars en projectontwikkelaars moeten bedrijven bij hun keuze voor bedrijfhuisvesting voorlichten over het belang rekening te houden met hun werknemers. Daarnaast moeten ze inzicht bieden in de algemene wensen van werknemers en in de trends in de markt. Tenslotte kunnen ze een rol spelen bij het begeleiden van bedrijven bij het inventariseren van de wensen van werknemers en het opstellen van een programma van eisen voor de huisvesting.
Kansen voor de BOG-makelaar
Hier ligt een belangrijke rol voor de makelaar van bedrijfsonroerend goed. Aan de aanbodkant door gemeenten en ontwikkelaars te wijzen op het belang van een op de werknemer afgestemd aanbod en te adviseren over de wensen van kantoorgebruikers. Bovendien kan de makelaar MKB- werkgevers bewust maken van de voordelen en het belang van een kantoorpand op de juiste locatie en met de juiste faciliteiten.
http://www.nvm.nl