Nationale Ombudsman
Den Haag, 27 september 2008
Ombudsman dringt aan op snelle oplossing van problemen bij CAK
De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, maakt zich zorgen over de
aanhoudende stroom aan klachten over het Centraal Administratie
Kantoor Bijzondere Zorgkosten (CAK). De klachten komen van mensen die
een eigen bijdrage moeten betalen voor zorg buitenshuis, zoals
ouderen, gehandicapten of langdurig zieken. Zij hebben grote problemen
met onduidelijke of verkeerde facturen, de slechte telefonische
bereikbaarheid van het CAK en ze krijgen geen reactie op hun vragen of
bezwaarschriften. De ombudsman heeft het CAK dringend opgeroepen om
met een plan van aanpak te komen voor de oplossing van de problemen.
Sinds 2007 is het CAK verantwoordelijk voor de administratieve
afhandeling van de eigen bijdrage van mensen die zorg buitenshuis
ontvangen. Dit zijn bijvoorbeeld gehandicapten of ouderen of langdurig
zieken die in een verzorgingstehuis verblijven of tijdelijk in een
verpleeghuis. De problemen bij het CAK spelen vooral sinds november
2007. Toen informeerde het CAK deze mensen over veranderingen in de
berekening van de eigen bijdrage en verstuurde hierover
honderdduizenden beschikkingen. Vanwege de plotselinge verhoging van
de eigen bijdrage maakten veel mensen bezwaar. Sindsdien ontvangt de
Nationale ombudsman een stroom aan klachten over het CAK. Mensen
klagen over slechte telefonische bereikbaarheid, uitblijven van
reactie op bezwaarschrift en onduidelijke of verkeerde facturen.
Het CAK heeft al herhaaldelijk aangegeven de problemen te zullen
oplossen. Tot op dit moment is dit echter niet gelukt. Dit wordt
ondermeer veroorzaakt door ingewikkelde wetgeving die ook voortdurend
vanwege politieke wensen verandert. De problematiek bij het CAK baart
de Nationale ombudsman grote zorgen. Vooral omdat ouderen,
gehandicapten en langdurig zieken en hun familie de dupe zijn van
problemen bij het CAK. De Nationale ombudsman licht zijn zorgen toe
tijdens televisieprogramma Kassa.
Heeft u dit probleem ook? Dan kunt u een klacht indienen bij de
Nationale ombudsman. Dit kunt u doen door het klachtenformulier op
deze website in te vullen. Wilt u meer informatie, dan kunt u ons
vanaf maandag 29 september gratis bellen op 0800 33 55 555.