Staatkundig Gereformeerde Partij
Fractie der Staten van Overijssel
Aan het College van Gedeputeerde Staten
van de Provincie Overijssel
Pb 10078
8000 GB Zwolle.
Rijssen, 27 september 2008.
Betreft: Vragen ex artikel 39 - Reglement van Orde.
Reconstructie-/asfalteringswerkzaamheden N347, wegvak Rijssen-Nijverdal.
Geacht College,
N.a.v. verschenen artikelen in de TC-Tubantia op 24 en 27 september j.l. met betrekking tot het uitvoeren van de bovengenoemde werkzaamheden is ons gebleken dat er flinke ongerustheid en ontevredenheid is ontstaan zowel bij de Kamer van Koophandel als bij de ondernemers in Rijssen en Nijverdal.
Een en ander houdt verband met het afsluiten van de N347 voor de periode van 29 september t/m 24 oktober 2008. Deze afsluiting is het gevolg van asfalteringwerkzaamheden, die overdag uitgevoerd gaan worden, in het kader van reconstructie van de genoemde weg.
Volgens de TC-Tubantia van 16 september j.l. is in garage Zonnebeld, gelegen aan de N347, in aanwezigheid van gedeputeerde Job Klaasen en staatssecretaris Ank Bijleveld, een bijeenkomst geweest met belanghebbende burgers en de aanwonenden van deze weg. Hierbij is, volgens TC-Tubantia, geroemd over de uitkomsten van gesprekken over te overwinnen moeilijkheden die er waren met betrekking tot grondverwerving en het verleggen van de natuurzone. De uitkomsten van deze gesprekken zijn geweest dat er een oplossing is gevonden tot ieders voordeel. Over de concrete uitvoering van het asfalteren is toen niet gesproken.
TC-Tubantia: 'De staatssecretaris is positief geweest over de bemiddeling, de 'Overijsselse methode': "We gaan hier flink reclame voor maken". Volgens haar levert het tevreden burgers op en is het in ieders voordeel'.
Tot onze verbazing lazen we zaterdagmorgen in dezelfde krant dat de ondernemers die gebruik van deze weg moeten maken, op de achterste benen staan over de afsluiting. De extra kosten voor het bedrijfsleven tengevolge van het omrijden en de afsluiting zal, volgens de bijgaande kostenberekening afsluiting N-347 minimaal ^. 2.000.000 bedragen. Dit zijn de kosten voor omrijden, exclusief de te verwachten inkomstenderving voor direct aanliggende bedrijven. Deze berekening is geverifieerd door zowel de Kamer van Koophandel als Transport en Logistiek Nederland..
Het blijkt dat de provincie de uitvoering van de asfalteringswerkzaamheden in de nachtelijke uren niet wil omdat dit ^. 150.000 duurder zal zijn dan overdag.
Naar aanleiding van het bovenstaande wil de SGP-fractie u de volgende vragen stellen:
* Zijn bovengenoemde krantenartikelen uit TC-Tubantia u bekend en berusten zij op waarheid?
* Is het waar dat om reden van besparing van de meerkosten, ^. 150.000, deze werkzaamheden overdag worden uitgevoerd?
* Is de bijgevoegde kostenberekening afsluiting N-347 dd 23 september 2008, u bekend en daardoor dat de door u voorgestane manier van werken, het bedrijfsleven een bedrag van ongeveer ^. 2.000.000 gaat kosten?
* Als de berekeningen van de Kamer van Koophandel, Transport en Logistiek Nederland en het bedrijfsleven juist zijn, vindt u dan ook niet dat het bedrag van
^. 2.000.000 in geen enkele verhouding staat ten opzichte van de ^. 150.000 meerkosten bij werken in de nachtelijke uren?
* Bent u niet met ons van mening dat dit nooit de bedoeling van de 'Overijsselse methode' kan zijn?
* Bent u, gelet op het bovenstaande, alsnog bereid om de voorgenomen werkzaamheden in de nachtelijke uren te laten uitvoeren?
* Bent u bereid om een spoedig overleg met het bedrijfsleven te regelen om uit deze impasse te komen? (Eventuele regeling over meerkosten ^. 150.000)
* Indien u de vragen 6 en 7 ontkennend beantwoord, bent u dan bereid om met het bedrijfsleven contact op te nemen en in overleg te treden om een nadeel-compensatieregeling te treffen?
Uw antwoord op gestelde vragen zien wij, in verband met de data van de uit te voeren werkzaamheden, met belangstelling en spoed tegemoet.
Hoogachtend,
Namens de SGP-Statenfractie in Overijssel
Jan Slagman
Putter 3
7463 BM Rijssen.
Kostenberekening afsluiting N 347, gedurende 4 weken,
23 september 2008
Volgens cijfers van de gemeente Rijssen-Holten passeren per etmaal op werkdagen, ca 15.000 voertuigen (heen en terug).
Per week betekent dat: 5 x 15000 = 75.000
Weekend geschat : 2 x 7500 = 15.000
Totaal 90.000 x 4 weken = 360.000 verkeersbewegingen
Geschat wordt dat dit 75 % ofwel 270.000 km toegerekend kan worden aan personenwagens
en 25 % ofwel 90.000 km t.b.v vracht/bestelwagens zijn.
De omleiding route, gerekend van de Boersingel bij Nijverdal, via Wierden tot de dubbele rotonde achter het station Rijssen is 14,8 km terwijl de huidige afstand 4,2 km is.
Dus 10,6 km extra.
In totaal wordt dus 270.000 x 10,6 = 2.862.000 km door personenwagens omgereden.
En 90.000 x 10.6 = 954.000 km door vracht/bestelwagens.
Totaal: 3.846.000 km
Afgerond dus 2,8 miljoen km voor personenwagens en 1 miljoen km voor Vracht/bestel
In totaal dus bijna 4 miljoen km
Stel voor een personen auto een gemiddelde km prijs van E 0,20 en voor een vracht/bestelauto een gemiddelde km prijs van E 0,40 dan kunnen wij globaal de schade berekenen:
Voor personenauto's is dit 2,8 mio x 0,20 per km = E 560.000,--
Voor vracht/bestelwagens is dit 1,0 mio x 0,40 per km = E 400.000,--
Totaal dus: E 960.000,-- afger. E 1 miljoen
(Noot: Transport en Logistiek Nederland TLN rekent voor een
vrachtwagen 1 euro per km, dit is incl. chauffeur.)
De extra loonkosten laten zich globaal als volgt berekenen:
Stel dat 100.000 verkeersbewegingen commercieel/zakelijk zijn.
Deze moeten minimaal 15 minuten omrijden. (Als er geen files ontstaan)
Gemiddelde bezetting per voertuig geschat op 2 personen, dat is 0,5 reisuur
per vervoersbeweging, ofwel 50.000 verloren uren, x gemiddeld E 20,-- = E 1 miljoen
Conclusie: totale schade voor de weggebruikers minimaal: E 2 miljoen
---
Bovenstaande staat nog los van het omzetverlies voor bedrijfsleven:
Met name direct aanliggende bedrijven:
Mercedes Baan, Shell Station Baan, Autobedrijf Zonnebeld, Doornenbal, Calkhoven etc.
Ook zal dit in de kernen Nijverdal en Rijssen tot omzetverlies leiden.
HW
---- --
Provincie Overijssel