Electro-Motive Diesel, Inc. (EMD) introduceert geavanceerde ontwikkelingen in de 710-motorserie voor een efficiënter brandstofverbruik en een lagere uitstoot van uitlaatgassen
27/09/2008 02:46
PR Newswire
LAGRANGE, Illinois, September 27 /PRNewswire/ --
Electro-Motive Diesel, Inc. (EMD) kondigt met trots de productie aan van
haar 7500e 710-motor. Met een productie van een dermate groot aantal motoren
sinds de introductie is de EMD 710 nog altijd een van de meest succesvolle,
duurzame en flexibele spoorwegmotoren. Het feit dat EMD gedurende de laatste
24 maanden maar liefst 37 patenten heeft verkregen voor nieuwe technologieën
voor de 710-motor ter verlaging van de uitstoot en verhoging van de
efficiëntie van het brandstofverbruik is een duidelijke indicatie van de
voortdurende innovatie van EMD.
EMD heeft tientallen miljoenen dollars geïnvesteerd in de geavanceerde
ontwikkeling van haar 710-motorserie om te voldoen aan de Amerikaanse en
Europese standaards voor de uitstoot van uitlaatgassen. De 710-motor voldoet
aan de strengste Amerikaanse EPA Tier 2-standaards. De typen 12-710G3B-T2 en
16-710G3B-T2 hebben in 2006 typegoedkeuring verkregen voor de fase
IIIA-limietwaarden van Richtlijn 97/68/EC, en waren daarmee de eerste
locomotiefmotoren die deze goedkeuring verkregen. En door intelligent beheer
van accessoirebelasting is EMD er in de laatste maanden in geslaagd het
brandstofverbruik van de locomotief nog eens twee procent efficiënter te
maken.
EMD verwacht te kunnen voldoen aan fase IIIB en de daarin gestelde
uitstootlimieten zonder behoefte aan ureumnabehandeling voor het reduceren
van de uitstoot van stikstofoxiden. Het wegnemen van de noodzaak voor
ureumnabehandeling is een belangrijk voordeel bij de inzet van locomotieven
die voldoen aan fase IIIB, aangezien spoorwegbedrijven hierdoor de kosten van
een tweede vloeistof en de installatie van de infrastructuur voor de
behandelen ervan kunnen vermijden. De testen ter bevestiging van de
haalbaarheid van het voldoen aan de Stage IIIB NOx-limieten zonder
ureumnabehandeling worden later dit jaar afgerond.
EMD-motoren zijn goedgekeurd voor het gebruik van biodieselmengsels als
brandstof. EMD werkt samen met spoorwegbedrijven bij de evaluatie van het
gebruik van biodiesel in EMD-motoren in steeds hogere concentraties.
Martha Lenz, Product Leader van Engine Systems, merkt op: "Dit zijn
interessante tijden voor EMD. De nieuwe uitstootlimieten hebben het landschap
voor de EMD 710-motor ingrijpend gewijzigd. Onze tweeslagenmotor kent een
aantal inherente voordelen in termen van het beheer van het
verbrandingsproces en de uitstoot van uitlaatgassen. Bij een gegeven
motorvermogen wordt minder brandstof verbruikt per verbrandingsgebeurtenis,
waardoor een beter beheer mogelijk is van de brandstofinjectie en de
verbrandingstemperatuur. De 710-motor is een uitermate NOx-vriendelijke motor
gebleken, in de zin dat NOx-reductie minder ten koste gaat van de efficiëntie
van het brandstofverbruik dan bij andere motoren. We verheugen ons erop te
voldoen aan de uitdagingen van de voorschriften in de nabije toekomst met
behulp van de oplossingen van EMD."
Al vanaf het begin is het gemak van onderhoud en reparatie een van de
sterke punten van EMD-motoren geweest. Aanpassingen in het
aandrijvingsmechanisme kunnen in een handomdraai worden uitgevoerd, aangezien
de meeste lucht- en waterkoppelingen automatisch tot stand worden gebracht op
het moment dat het mechanisme op zijn plaats wordt gezet. Er is geen extra
tijd nodig om het geheel aan te sluiten. De stalen krukkast en oliecarter
zijn vervaardigd uit uiterst sterke lichtgewicht materialen om het totale
gewicht van de motor te verlagen zonder concessies te doen aan de kwaliteit
van het product. De krukkast- en oliecarterconstructie kunnen in geval van
beschadiging eenvoudig worden gerepareerd.
Bovendien zijn de originele reserveonderdelen voor EMD-motoren relatief
goedkoop in vergelijking met veel andere motoren die op dit moment op de
markt zijn. De zuigers zijn bijvoorbeeld ijzeren gietstukken, geen
samengestelde constructies zoals bij andere motoren. Dit is mogelijk door de
lagere afvuurbelasting bij een tweeslagenmotor. De hogere belasting bij een
vierslagenmotor vraagt om zwaardere en duurdere onderdelen. Op deze wijze
dragen EMD-motoren bij tot lagere kosten en een hogere winstgevendheid van
het spoorwegbedrijf.
Electro-Motive Diesel, Inc., opgericht in 1922, is een van de twee
fabrikanten van dieselelektrische locomotieven in de Verenigde Staten. De
hoofdvestiging van EMD bevindt zich in LaGrange, Illinois, en het bedrijf
heeft productiefaciliteiten in London, Ontario, en regionale centra op alle
continenten. EMD ontwerpt, fabriceert en verkoopt dieselelektrische
locomotieven voor alle commerciële spoorwegtoepassingen, en heeft haar
producten verkocht in meer dan 70 landen verspreid over de hele wereld. Het
bedrijf is de enige fabrikant van dieselelektrische locomotieven die meer dan
70.000 motoren heeft geproduceerd. Er zijn meer dieselelektrische
locomotieven van het bedrijf in dienst, zowel in Noord-Amerika als
daarbuiten, dan van enige andere fabrikant. Naast haar activiteiten op het
gebied van de fabricage van nieuwe locomotieven, kent EMD uitgebreide
aftermarketactiviteiten om klanten te voorzien van reserveonderdelen en
diverse extra waardeverhogende diensten voor haar locomotieven. Het bedrijf
is tevens internationale leverancier van dieselmotoren voor
scheepsaandrijving, boorplatforms, zowel offshore als op land, en
elektriciteitsopwekking. Aanvullende informatie is te vinden op
http://www.EMDiesels.com.
Website: http://www.EMDiesels.com
Mike Ricci van Electro-Motive Diesel, Inc., +1-708-387-5792, michael.ricci@EMDiesels.com
-