Ministerie van Verkeer en Waterstaat

VOORTGANGSMELDING

1 juli 2008

BESTAAND
ROTTERDAMS
GEBIED

Voortgangsmelding PMR / Bestaand Rotterdams Gebied 2
01-07-2008

1 JULI 2008

Inhoud

Paginanummer:

Samenvatting 4


1. Het BRG-programma 6
1.1 Inleiding 6
1.2 Overzicht leefbaarheidsprojecten 7
1.3 Risico's en beheersing 10


2. Voortgang leefbaarheidsprojecten 11
2.1 Warmtebedrijf 11
2.2 Kennis Centrum Geluid 13
2.3 Stille Wegdekken 14
2.4 Geluidsschermen 15
2.4.1 Vlaardingen Westwijk 15
2.4.2 Gordelweg 16
2.5 Deelprogramma Rivierparken 16
2.6 Landtong Rozenburg 16
2.7 Oostvoornse Meer 18
2.8 Deelprogramma Gebiedsgerichte Benadering 19
2.8.1 Westvoorne 19
2.8.2 Goedereede 20
2.8.3 Hoogvliet 21
2.8.4 Hoek van Holland 24

Bijlage 1: planning per project 27

Voortgangsmelding PMR / Bestaand Rotterdams Gebied 3
01-07-2008

Samenvatting

Over de leefbaarheidsprojecten en intensiveringsprojecten is begin 2007 voor het eerst uitvoerig gerapporteerd aan de Tweede Kamer. Conform de UWO BRG' zorgt Rotterdam ­ gedurende de looptijd van een leefbaarheidsproject ­ jaarlijks in juli voor een korte voortgangsmelding van de projecten en in januari voor een integrale voortgangsrapportage. In deze voortgangsmelding 01-07-
2008 wordt dus alleen over de leefbaarheidsprojecten gerapporteerd en alleen die projecten waarover ten opzichte van de vorige rapportage nieuwe informatie bekend is geworden.

De leefbaarheidsprojecten
Het BRG-programma heeft een looptijd tot 2021 en omvat 5 projecten en 5 deelprogramma's, die ook weer diverse projecten omvatten. Het merendeel van de deelprogramma's en projecten laat, de looptijd van het BRG-programma in aanmerking genomen, een voorspoedige ontwikkeling zien. De voortgangsrapportage 2007 heeft laten zien dat de meeste projecten zijn gestart. Deze rapportage omvat die gestarte projecten.
Er worden 3 fases onderscheiden: voorbereiding (plandefinitie), planvorming en uitvoering. Per fase wordt aangegeven of er sprake is van voortgang dan wel vertraging.

Van de vijf leefbaarheidsprojecten zijn er 2 in uitvoering en 1 afgerond:
- Warmtebedrijf (planvorming; voortgang);

- Calandspoorbrug (uitvoering; in afronding);
- Landtong Rozenburg (uitvoering; voortgang);
- Oostvoornse Meer (uitvoering; voortgang: verwachte afronding in 2008);
- Stadspark Duinvallei (voorbereiding; geen melding).

Over het Warmtebedrijf en de Landtong Rozenburg is in de VGR 2007 gemeld dat er vertraging is opgetreden. De knelpunten, die voor deze vertraging zorgden, zijn inmiddels opgelost. Voor het Warmtebedrijf is er een nieuw businessplan opgesteld. Het streven is dat het bedrijf met ingang van het stookseizoen van 2010 operationeel is.
Bij de Landtong Rozenburg is het tekort in de financiering van de investeringen nagenoeg opgelost en is er perspectief op een voor het recreatieschap bevredigende wijze van overdracht van het beheer. Van de overige projecten zijn er geen bijzonderheden qua voortgang noch veranderingen in de projectfase te melden.

De voortgang van de 5 deelprogramma's laat zich niet eenvoudig samenvatten daar er sprake is van een groot aantal projecten, die zich in diverse stadia van voortgang bevinden:
- Kennis Centrum Geluid (voorbereiding en planvorming)
- Stille Wegdekken (voorbereiding en planvorming)
- Geluidsschermen (planvorming)

- Rivierparken (groot deel in uitvoering)

- Gebiedsgerichte Benadering (groot deel in uitvoering) De afzonderlijke projectmeldingen behelzen in het algemeen geen significante verschillen qua fase en voortgang ten opzichte van de stand van zaken op 1 januari 2008.

Het Kennis Centrum Geluid is als deelprogramma te beschouwen want er worden/zijn projecten voorbereid, die onderling zeer verschillen in aard en omvang. Vanaf 2006 zijn er geen nieuwe projecten ten uitvoer gebracht. Een aantal van de projecten die eerder zijn gedefinieerd is achterhaald en daarom vindt er een heroriëntering plaats op de projecten en de gereserveerde BRG-bijdrage.
Voortgangsmelding PMR / Bestaand Rotterdams Gebied 4
01-07-2008

Voor het deelprogramma Stille Wegdekken zijn 10 weggedeeltes in overleg met het Rijksbureau Sanering Verkeerslawaai geselecteerd. Vier wegdelen zullen door de provincie worden uitgevoerd. De provincie heeft gemeld dat de realisatie van het tracé N 218b tussen Heenvliet en Spijkenisse in 2008 zal plaats vinden in het kader van de uitvoering van groot onderhoud. Voor de overige tracédelen van de N218 (tracé Brielle en tracé Schrijversdijk - Kleidijk) en de N493 (tracé Groenekruisweg tot Baljuwplein) geldt dat de realisatie aan de orde is vanaf 2010. Of de selectie van de overige 6 wegdelen nog steeds actueel en effectief is, zal in de loop van dit jaar worden onderzocht.

Geluidsschermen.
De bouw van het geluidsscherm langs Vlaardingen-Westwijk is, zoals al gemeld, vertraagd naar 2008 doordat zich technische problemen hebben voorgedaan. Hierdoor moesten het ontwerp en bestek opnieuw opgesteld worden. Het nieuwe ontwerp is nu middels akoestisch onderzoek door VROM goedgekeurd. Verwachting is dat de bouw start in het najaar van 2008. De financiële gevolgen zijn inmiddels globaal bekend. Het scherm gaat circa 4,4 mln. kosten waarvan 3,2 door het Rijk zal worden gesubsidieerd. Vlaardingen heeft verzocht om de maximaal gereserveerde BRG bijdrage van 1 mln.

Over het geluidsscherm Kleiwegkwartier is geen nieuws te melden over de voortgang. Het geluidsscherm Gordelweg (programmaplanning 2009/10/11) zal gerealiseerd worden vanuit de versnelde invoering van IPG-maatregelen (Innovatie Programma Geluid). Het geluidsscherm Gordelweg wordt een van de drie projecten. Hierdoor zou de betreffende BRG-reserve ad 9 mln. vrijvallen en anders ingezet kunnen worden. Hiervoor zal een voorstel worden voorbereid. Op dit moment is deze informatie nog niet schriftelijk bevestigd en wordt er rekening gehouden met de mogelijke vrijval.

Rivierparken.
Van de 10 projecten is de helft gereed; Vlaardingen Buizengat is inmiddels afgerond. Over de overige
5 projecten is geen nieuws te melden.

Gebiedsgerichte Benadering.
Met name Goedereede en Hoogvliet boeken duidelijke vooruitgang. In Goedereede bevinden zich nu meer projecten in de uitvoeringsfase en een daarvan blijkt zelfs inmiddels te zijn afgerond. In Hoogvliet wordt nu voortvarender gewerkt aan de nog uit te werken deelprojecten van het Hellingpark en het Ruigeplaatbos. Dit gebeurt in het kader van de ontwikkeling van de Groene Gordel. Voor deze ontwikkeling is in mei van dit jaar een projectorganisatie van start gegaan. Over de overige deelprogramma's zijn geen bijzonderheden te melden afgezien van een mijlpaal in Hoek van Holland: de Brug over het Oranjekanaal zal in augustus dit jaar worden opgeleverd.

Risico's en beheersing
Doordat de knelpunten bij de projecten Warmtebedrijf en Landtong Rozenburg nagenoeg zijn opgelost, zijn er momenteel, het gehele programma overziend, geen omstandigheden meer die de uitvoering van het BRG-programma als geheel in gevaar brengen. Wel zijn er, gezien de huidige prijs- en marktontwikkeling, oplopende financiële risico's. Het is op korte termijn nodig om maatregelen te treffen. Vrijval van BRG-middelen, zoals nu verwacht bij het geluidsscherm Gordelweg, zal daarvoor gebruikt gaan worden.


12 Zie ook: www.natuurlijkoostvoornsemeer.nl
Voortgangsmelding PMR / Bestaand Rotterdams Gebied 5
01-07-2008

Hoofdstuk 1 Het BRG-programma


1.1 Inleiding

Het BRG-programma maakt deel uit van het Project Mainportontwikkeling Rotterdam. Dit project kent een dubbele doelstelling: het ontwikkelen van de Rotterdamse haven én het gelijktijdig verbeteren van woon- en leefklimaat. Het BRG-programma kent projecten die bijdragen aan de beide elementen van de dubbele doelstelling.

In de Uitwerkingsovereenkomst BRG (UWO BRG) hebben rijkspartijen, de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en de Stadsregio Rotterdam afspraken gemaakt over hoe BRG gezamenlijk uit te werken. Conform artikel 9.2 van de UWO BRG zorgt de gemeente Rotterdam jaarlijks in januari voor een uitgebreide rapportage over de BRG projecten waarin wordt ingegaan op :
- inhoudelijke voortgang gedurende het voorgaande jaar en een prognose van de realisatiedatum aan de hand van de in de uitvoeringsplannen vermelde doelstellingen en criteria;

- financiële stand van zaken (projectuitgaven, tijdsbesteding, budgetruimte).

In deze voortgangsmelding komen de leefbaarheidsprojecten aan de orde. Die projecten zijn opgenomen waarover nieuwe informatie bekend is geworden ten opzichte van januari 2008. De nieuwe informatie is vermeld onder het kopje: voortgangsmelding per 1 - 7 2008. In het overzichtschema zijn een aantal projecten blauw gemarkeerd. Hier gaat hier om projecten die in een andere planfase terecht zijn gekomen t.o.v. de vorige rapportage. De kolom planfase en voortgang per 1 januari 2008 vanuit de voortgangsrapportage zijn gezet naast de gegevens per 1 juli
2008.

Voortgangsmelding PMR / Bestaand Rotterdams Gebied 6
01-07-2008

Hoofdstuk 1.2 Overzicht leefbaarheidsprojecten Kolom Planfasen:
Voorbereiding het project verkeert in de initiatief- en/of definitiefase. Initiatiefvormer kan het project nog wijzigen Planvorming het beoogde projectresultaat is gedefinieerd en de uitvoering wordt voorbereid. Initiatiefnemer is bekend met de randvoorwaarden Uitvoering het besluit tot uitvoering is genomen en er is met (onderdelen van) de uitvoering gestart. duidelijk is ook wanneer het project gereed is

Kolom Voortgang:
Voortgang voortgangsmelding in deze rapportage Geen melding geen voortgangsmelding in deze rapportage (geen nieuws) Gereed project afgerond

Kolom rijksdoelstelling:

1: het oplossen van ruimtetekort in de regio Rotterdam 3: het aanbod en kwaliteit van natuur- en recreatiegebied in de regio Rotterdam
2: het verbeteren van de milieukwaliteit in de regio Rotterdam 4: de ruimtelijke kwaliteit in de regio Rotterdam BRG-project / -deelprogramma Programma Planfase Voortgang Planfase Voortgang Rijksdoel- Planning (1) per 1-1-2008 Per 1-1-2008 Per 1-1-2008 Per 1-7-2008 stelling LEEFBAARHEIDSPROJECTEN:
Warmtebedrijf 2009/2021 Planvorming Voortgang Planvorming Voortgang 2 Geluidsreductie Calandspoorbrug 2006/07/08 Uitvoering Gereed*) Uitvoering Gereed*) 2 Kennis Centrum Geluid 2006/07/08 Planvorming Voortgang Planvorming Voortgang 2 Stille wegdekken 2009/10/11 Voorbereiding Geen melding Planvorming Voortgang 2
· N218b (thv Geervliet)

· N218c (thv Brielle oost)

· N218c (thv Westvoorne)

· N493 (thv Spijkenisse)
Deelprogramma Geluidsschermen 2
- Vlaardingen Westwijk 2006/07/08 Planvorming Voortgang Planvorming Voortgang
- Kleiwegkwartier 2009/2021 Planvorming Voortgang Planvorming Voortgang
- Gordelweg 2009/10/11 Voorbereiding Geen melding Planvorming Voortgang Deelprogramma Rivierparken 4
- Charlois (Charloisse Hoofd) 2006/07/08 Uitvoering Gereed *) Uitvoering Gereed *)
---
Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008


- Charlois (Maashaven Zuidzijde) 2006/07/08 Uitvoering Gereed *) Uitvoering Gereed *)
- Pernis ­ Pernisser Waterkant 2006/07/08 Uitvoering Gereed *) Uitvoering Gereed *)
- Delfshaven (Boulevard Schiemond) 2006/07/08 Uitvoering Gereed *) Uitvoering Gereed *)
- Vlaardingen (Buizengat) 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Gereed *)
- Schiedam (Pleintje van Nolet) 2009/10/11 Planvorming Voortgang Planvorming Geen melding
- Feijenoord Noordereiland 2009/2021 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding
- Feijenoord Buizenpark Katendrecht 2009/2021 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding
- Feijenoord Maashaven Oostzijde 2009/2021 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding
- Maassluis tunneltje Sterrenbos 2009/20/11 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding Landtong Rozenburg 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Voortgang 3+4 Oostvoornse Meer 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Voortgang 3+4 Stadspark Duinvallei 2009/10/11 Voorbereiding Voortgang Voorbereiding Geen melding 3+4 Deelprogramma Gebiedsgerichte Benadering 3+4 Westvoorne

- Centrumplan de Ruy/Soc.cult.centrum 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Voortgang De Man, was Fietstunnel Tichelarijweg.

- Oosterland 2012/2021 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding Deelprogramma Gebiedsgerichte Benadering 3+4 Goedereede

- Vrijheidsweg infra langzaam verkeer 2006/07/08 Afgerond Afgerond Afgerond Afgerond
- Verplaatsingsgebied westdeel
. Bedrijfsverplaatsingen 2006/07/08 Planvorming Geen melding Planvorming Geen melding
- Verplaatsingsgebied oostdeel
. Bijdrage kinderboederij De Mekkerstee 2006/07/08 Voorbereiding Geen melding Uitvoering Voortgang . Overige recreatieve voorzieningen 2006/07/08 Geen melding Geen melding Voorbereiding Voortgang
- Opwaardering recreatiegebied 2009/2021 Geen melding Geen melding Geen melding Geen melding
- Vrijheidsweg-Oude Nieuwelandseweg
. Verkeerscirculatieplan Ouddorp 2006/07/08 afgerond afgerond afgerond Afgerond . Revitalisering Centrum Ouddorp 2009/2021 Voorbereiding Geen melding Planvorming Voortgang . Oude Nieuwlandseweg, 2e fase 2009/2021 Geen melding Geen melding Planvorming Voortgang . Verbeteren wandelmogelijkheden 2009/2021 Geen melding Geen melding Planvorming Voortgang Natuurontwikkeling binnenduinrand 2009/2021 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding
---
Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Deelprogramma Gebiedsgerichte Benadering 3+4 Hoogvliet

- Ruigeplaatbos 2006/07/08 Voorbereiding Geen melding Planvorming Voortgang
- Hellingpark (De Heerlijkheid) 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Voortgang
- Fiets/ wandel route Albrandswaard 2006/07/08 Planvorming Voortgang Planvorming Voortgang Deelprogramma Gebiedsgerichte Benadering 3+4 Charlois


- Steiger watertaxi 2006/07/08 Afgerond Geen melding Afgerond Geen melding
- Langzaamverkeersbrug 2009/10/11 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding
- routering ontsluiting Eemhaven 2009/10/11 Voorbereiding Geen melding Voorbereiding Geen melding
- Lepelaarsingel 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Geen melding
- Zuiderpark 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Geen melding Deelprogramma Gebiedsgerichte Benadering 3+4 Hoek van Holland

- Rondgang 2006/07/08 Uitvoering Voortgang Uitvoering Voortgang
- Brug over Oranjekanaal 2006/07/08 Planvorming Voortgang Uitvoering Voortgang


*) financieel af te rekenen
(1) Verwachtte Uitvoering
Daar waar in het schema jaartallen worden genoemd in de kolom programmaplanning betreft dat de jaren waarin uitvoering wordt verwacht.

Blauwe tekst = wijziging t.o.v. voortgangsrapportage 1-1- 2008 Voor een overzicht oorspronkelijke planning versus actuele planning wordt verwezen naar bijlage 1.
---
Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008


1.3 Risico's en beheersing

De risico's die voor Rotterdam aan de uitvoering van het BRG-programma verbonden zijn, betreffen:
· Het verschil tussen de kosten van het in de UWO uitgewerkte programma ad 81.839.750 en het totale beschikbaar gestelde budget ad 80.000.000.
· In de UWO is een jaarlijkse indexering van de bijdragen van de partijen (prijspeil 2002) afgesproken van 2% met ingang van 2003. De verwachte prijsontwikkeling in 2009 overschrijdt dit indexcijfer.

· Ook zijn er geen meevallers in de vorm van aanbestedingsvoordelen meer te verwachten in de huidige gespannen markt.
De risico's zijn vanwege de huidige prijs- en marktontwikkeling slechts te beheersen via een daartoe te vormen risicovoorziening. Zodra de voor een project gereserveerde BRG-middelen vrijvallen doordat bijvoorbeeld de dekking vanuit een andere financieringsbron groter is dan eerder verwacht, zullen de betreffende middelen worden toegevoegd aan deze risicovoorziening. De hogere kostenraming van het geluidsscherm Vlaardingen Westwijk en de daarmee samenhangende claim van Vlaardingen op de gehele BRG-reserve voor dit scherm, is hopelijk een incidentele tegenvaller.

Doordat de knelpunten bij de projecten Warmtebedrijf en Landtong Rozenburg nagenoeg zijn opgelost, zijn er momenteel, het gehele programma overziend, geen omstandigheden meer die de uitvoering van het BRG-programma als geheel in gevaar brengen.


10 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Hoofdstuk 2 Voortgang Leefbaarheidsprojecten

Dit hoofdstuk behandelt de leefbaarheidsprojecten waarover ten opzichte van de voortgangsrapportage 2007 nieuws te melden is. In eerste instantie wordt de informatie uit de voortgangsrapportage 2007 gemeld, hetgeen vervolgd wordt door de nieuwe informatie.


2.1 Warmtebedrijf
Voortgang
Bij de laatste rapportage van juli 2007 is medegedeeld dat het Warmtebedrijf inmiddels een onvoldoende bedrijfseconomische basis heeft en dat nader onderzoek nodig is over de wijze waarop deze noodzakelijke bedrijfseconomisch basis wel kan worden gecreëerd. De belangrijkste problemen van het warmtebedrijf zijn kort samengevat: a. de aanzienlijk gestegen investeringskosten, met name voor de uitkoppeling bij Shell, met als gevolg een negatieve businesscase;
b. het prijsrisico van de totale investeringskosten omdat nog geen vaste prijs is afgesproken en deze kosten nu tijdens de gehele bouwperiode nog verder kunnen stijgen; c. de exploitatierisico's die te eenzijdig bij het warmtebedrijf liggen. Op voorstel van de RvC hebben de aandeelhouders van Warmtebedrijf NV vervolgens een time-out ingesteld en zijn met behulp van externe expertise (KPMG) alternatieve scenario's onderzocht. Medio september is een tussenrapportage uitgebracht. Omdat de rapportage elementen van de onderhandelingsstrategie bevat is deze alleen onder de direct betrokkenen verspreid.

Parallel aan het KPMG traject is een tweede spoor ingezet, getrokken door de gemeente. Gezamenlijk met de betrokken "stakeholders" is onderzocht hoe het warmteproject kan worden voortgezet. Met Shell zijn de mogelijkheden onderzocht om over de investeringskosten een vaste prijs af te spreken. Daarbij is duidelijk geworden dat de uiteindelijke kostprijs(met een marge van 10%) van deze investering pas eind 2007 bekend zou zijn en dat de te verwachte kostprijs voor het eerste deel van de uitkoppeling inmiddels tot een onaanvaardbare hoogte was gestegen. Vanwege deze prijsstijging was uitkoppeling van de restwarmte bij Shell in 2008 geen reële optie meer. Deze optie is pas weer aan de orde als de bedrijfseconomische en technologische ontwikkelingen weer tot een gezonde business case kunnen leiden bij mogelijke latere onderhoudsstops. Om die reden is met Shell afgesproken op dit moment te stoppen met de investering voor de uitkoppeling.

Bij de start van de time-out medio 2007 is aan de bij het project betrokken energiebedrijven gevraagd te komen met mogelijke alternatieven om de CO2 doelstelling van Warmtebedrijf NV met behulp van rest- of andere warmte te realiseren. De energiebedrijven hebben daarbij op een aantal andere bronnen gewezen waarbij ook restwarmte kan worden uitgekoppeld en naar verwachting tegen aanzienlijk lagere kosten.

Scopewijziging
Op basis daarvan rapport is een besluit genomen over de koerswijziging van het Warmtebedrijf ten aanzien van de uit te koppelen bronnen en daarmee tot een doorstart van het warmtebedrijf. Het besluit tot doorstart wordt momenteel nader uitgewerkt. Hierbij wordt de CO2-doelstelling onverkort gehandhaafd. Er is inmiddels een indicatieve businesscase opgesteld. Deze wordt nader uitgewerkt van grof naar fijn met als eindresultaat een definitieve businesscase.

Financiën
In deze fase van de doorstart van het Warmtebedrijf zijn de financiële gegevens van de doorstart nog indicatief maar voldoende zeker voor het ingaan van de tweede fase, de enigineeringsfase.


---
Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Risico's en beheersing
In deze fase zijn er risico's die nog niet goed kwantificeerbaar zijn. In de volgende fasen wordt hier meer duidelijkheid over verwacht. Voordat er een go of nogo besluit genomen wordt zal er naar verwachting voldoende inzicht in de risico's zijn.

Organisatie
Warmtebedrijf N.V. is een zelfstandige onderneming met een, als de aard, omvang en fase van bestaan in aanmerking worden genomen, adequate interne organisatie. De doorstart wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam op basis van een mandaat van Warmtebedrijf NV.

Voortgangsmelding per 1-7 2008

In het kader van de doorstart Warmtebedrijf in januari 2007 is een besluit genomen over de koerswijziging van het Warmtebedrijf ten aanzien van de uit te koppelen bronnen. Vervolgens is een haalbaarheidsstudie uitgevoerd en vertaald in de indicatieve businesscase die januari 2008 is afgerond. Op basis van het resultaat van de indicatieve businesscase is opdracht gegeven de volgende fase uit werken.

De doorstart van Warmtebedrijf NV wordt in fasen uitgewerkt; van grof naar fijn. In de volgende fase zal gestart worden met de voorbereiding van de aanbesteding, het aanvragen van offertes en zonodig (detail)engineering, zullen alle contracten worden gesloten onder voorbehoud van goedkeuring door de aandeelhouders, de financiering geregeld en een definitief go/no go besluit worden voorbereid. De Europese voor-publicatie voor de aan te leggen infrastructuur is inmiddels uitgegaan. Aan het eind van de 3e fase wordt een definitief go/no go besluit voorgelegd. In de vierde fase wordt de businesscase uitgevoerd.

De tweede fase heeft vooral in het licht gestaan van de verdere technische uitwerking en optimalisatie van de indicatieve businesscase. Daarvoor zijn met alle betrokken partijen in deze fase nader gesprekken gevoerd met het oogmerk bindende afspraken te maken over de realisatie van het project. Ook is een Technisch Rapport opgesteld waarin puntsgewijs de opbouw en specificatie van de technische installatie van Warmtebedrijf NV is beschreven. Om de geplande leveringsdatum voor het stookseizoen 2010 te halen zal wel een voorlopige voorziening moeten worden getroffen. De kosten hiervan zijn nog niet in de cijfers opgenomen. Door de voorlopige voorziening kan mogelijk ook eerder worden geleverd dan volgens de indicatieve businesscase is gepland.

Met het oog op de te bereiken optimalisatie en een betere risicoverdeling en beheersing zijn afspraken gemaakt over de samenwerking met het energiebedrijf E.on. De samenwerking betekent dat de hoofdstructuur en inrichting van het Warmtebedrijf vormgegeven wordt als volgt: het toekomstige Warmtebedrijf bestaat uit een bedrijf voor het eigendom, beheer en instandhouding van de fysieke transportsystemen en uitkoppelingsinstallaties voor de warmte, "het Infrastructuurbedrijf", én een bedrijf voor de exploitatie van de warmtetransportsystemen, het "Exploitatiebedrijf " genaamd. De structuur wordt nader uitgewerkt in de derde fase. Met E.on is afgesproken dat de ontwikkeling van nieuwe markten (en het opstellen van businesscases voor nieuwe warmteuitkoppelingen) een verantwoordelijkheid is van het Exploitatiebedrijf. E.on zal risicodragend in het Exploitatiebedrijf deelnemen (vooralsnog wordt uitgegaan van een 50/50 joint-venture). Het Infrabedrijf bezit alle infrastructuur en rekent de kosten van dit eigendom en het beheer en onderhoud integraal door aan het Exploitatiebedrijf. Het risico van een tekortschietende exploitatie ligt bij het Exploitatiebedrijf en wordt door Rotterdam en E.on gedeeld, vice versa geldt dit voor exploitatieoverschotten. De structuur en inrichting worden nader uitgewerkt in de derde fase. De samenwerkingsovereenkomst wordt pas afgesloten zodra de overeenkomsten met Nuon, Eneco en de AVR zijn afgerond.
12 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Reductie CO2- en NOx/Duurzaamheid

Toepassing van industriële restwarmte voor het verwarmen van gebouwen, als vervanging van gasstoken leidt tot een CO2- en NOx emissiereductie. De totale CO2-emissiereductie bedraagt circa 56 tot 65 kiloton per jaar. Dit is ongewijzigd ten opzichte van de `Indicatieve businesscase'. De NOx emissiereductie loopt in 2020 op tot 105 ton per jaar. Toepassing van industriële restwarmte betekent ook een besparing van fossiele brandstoffen en draagt om die reden bij aan duurzaamheid.

Financiën
Als gevolg van de lagere investeringen en hogere volumes in warmteafzet is er een ruimere marge in de businesscase ontstaan. De Netto Contante Waarde en het rendement op het eigen vermogen is hoger dan in de indicatieve businesscase. Deze cijfers zijn gebaseerd op ramingen en begrotingen met een nauwkeurigheid van 21 %. In de begroting is tevens een post onvoorzien opgenomen. Als gevolg van de lagere investeringen en hogere volumes in warmteafzet is er een ruimere marge in de businesscase ontstaan.

Risico's en beheersing
Ten opzichte van de `Indicatieve Businesscase' is de risicoanalyse gunstiger geworden. Voordat de doorstart is afgerond worden geen investeringsverplichtingen aangegaan.

Organisatie
Warmtebedrijf N.V. is een zelfstandige onderneming met een, als de aard, omvang en fase van bestaan in aanmerking worden genomen, adequate interne organisatie. De doorstart wordt uitgevoerd door de gemeente Rotterdam op basis van een mandaat van Warmtebedrijf NV.


2.2 Kennis Centrum Geluid

Resultaten/afgeronde projecten
In de periode 2004 tot 2006 zijn een aantal projecten gedaan :
· Arbosignalering containerkranen

· Publicatie integraal geluidsarm ontwerp procesindustrie
· Diesel-elektrische AGV

· Geluidsmetingen 3 TEU truck

Voortgang
Eind 2005 heeft het KCG in het kader van de eerste tranche BRG-subsidie (2006 tot 2008) steun aangevraagd voor een 9-tal projecten. De voor deze projecten geraamde kosten zijn daarbij ingeschat op 6,2 miljoen, waarvan 3,7 miljoen als BRG-steun is aangevraagd. Op basis van deze aanvraag is door dS+V 250.000 en 400.000 toegewezen respectievelijk voor de jaren 2007 en 2008 voor het uitvoeren van enkele van de geselecteerde maatregelen.

In 2007 is het KCG gestart met een heroriëntering op de long list uit 2002 en de daarin als urgent benoemde projecten. Door veranderingen in de markt en de techniek zijn de oorspronkelijk gemaakt keuzes deels achterhaald. Tevens dateren de contacten met betrokken partijen voor sommige projecten van enkele jaren geleden, waardoor toegezegde bijdragen niet langer als vaststaand feit kunnen worden beschouwd. Deze heroriënteringfase loopt momenteel en zal in april 2008 leiden tot een geactualiseerd werkplan voor het KCG. In dit werkplan zal worden aangegeven welke projecten nog in 2008 in het kader van het KCG zullen worden opgestart (het voor 2007 en 2008 toegezegde budget van in totaal 650.000 zal hiervoor worden ingezet) en voor welke projecten voor de
13 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

budgetperiode 2009-2011 subsidie zal worden aangevraagd. Voor zover mogelijk zal tevens worden aangegeven welke projecten op dit moment voor de budgetperiode na 2011 voorzien worden. Projecten, waarvoor in april nog voor de lopende budgetperiode en voor de budgetperiode 2009-2011 subsidie zal worden aangevraagd omvatten waarschijnlijk onder andere:
· Een pilotproject stille en schone stadsbussen
· Het opzetten en onderhouden van een geluidsdatabank
· Geluidsmaatregelen betreffende scheepvaart

Financiën
Voor 2008 wordt uitgegaan van de reeds toegezegde 650.000. In april 2008 zal in het werkplan worden aangegeven hoe dit bedrag voor de diverse projecten zal worden ingezet en welke bijdragen van derden daar bij te verwachten zijn.

Risico's en beheersing
Dit zal in het werkplan, dat verwacht wordt in april 2008, worden meegenomen.

Organisatie
Dit zal in het werkplan, dat verwacht wordt in april 2008, worden meegenomen.

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008
Als onderdeel van de genoemde heroriënteringfase zijn in de eerste helft van 2008 de contacten met de diverse betrokken partijen hernieuwd. Tevens zijn gesprekken gevoerd en gepland met betrokkenen bij het Rotterdam Climate Initiative om door samenwerking bij initiatieven de voordelen van maatregelen zowel op klimaatgebied als voor de luchtkwaliteit en geluidemissie te optimaliseren. Op deze wijze wordt zo kostenefficiënt mogelijk omgegaan met de beschikbare financiën en een zo optimaal mogelijk resultaat behaald.
Vanaf 2006 zijn er geen nieuwe projecten ten uitvoer gebracht. Een aantal van de projecten die eerder zijn gedefinieerd is achterhaald en daarom vindt er een heroriëntering plaats op de projecten en de gereserveerde BRG-bijdrage.

Projecten, die in het kader van de lopende budgetperiode 2006-2008 zullen worden uitgevoerd omvatten:

· Pilotproject stille en schone stadsbussen;

· KCG website.

Projecten, waarvoor voor de budgetperiode 2009-2011 subsidie zal worden aangevraagd omvatten waarschijnlijk onder andere:

· Pilot project stille en schone stadsbussen;
· Toepassing van side skirts bij vrachtwagens;
· Geluidsmaatregelen betreffende scheepvaart.


2.3 Stille Wegdekken

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008

Voor het deelprogramma Stille wegdekken zijn 10 weggedeeltes in overleg met het Rijksbureau Sanering Verkeerslawaai geselecteerd. Vier wegdelen zullen door de provincie worden uitgevoerd. De provincie heeft gemeld dat de realisatie van het tracé N 218b tussen Heenvliet en Spijkenisse in 2008 zal plaats vinden in het kader van de uitvoering van groot onderhoud. Voor de overige tracédelen van
14 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

de N218 (tracé Brielle en tracé Schrijversdijk - Kleidijk) en de N493 (tracé Groenekruisweg tot Baljuwplein) geldt dat de realisatie aan de orde is vanaf 2010. Of de selectie van de overige 6 wegdelen nog steeds actueel en effectief is, zal in de loop van dit jaar worden onderzocht.


2.4 Geluidsschermen


2.4.1 Geluidsscherm Vlaardingen-Westwijk
Voortgang
Het ontwerp voor het geluidsscherm wordt aangepast. Tijdens de voorbereiding van de werkzaamheden bleken onvoorzien kabels en leidingen in en nabij het tracé van het geluidsscherm te liggen. Als gevolg hiervan is het project vertraagd. Verwacht wordt dat het ontwerp en de technische voorbereiding aan het einde van het eerste kwartaal van 2008 kunnen worden afgerond. Daarna wordt gestart met de realisatie van het scherm. Het scherm is naar verwachting eind 2008 klaar.

Financiën
Over de kosten van bijstelling van het ontwerp is begin 2008 meer duidelijkheid.

Risico's en beheersing
De financiële consequenties van de aanpassingen aan het ontwerp kunnen in het eerste kwartaal van
2008 in beeld worden gebracht.

Organisatie
Het scherm wordt gebouwd in opdracht van de gemeente Vlaardingen. Na voltooiing wordt het scherm overgedragen aan Rijkswaterstaat.

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008

Grondonderzoeken zijn gedaan en het nieuwe tracé en de nieuwe maatvoering zijn definitief vastgesteld. Het scherm schuift enkele meters naar achteren. De schermen zijn aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Dit heeft geen effect op de geluidsbelasting en middels akoestisch onderzoek door VROM goedgekeurd. Verwachting is dat de bouw start in september 2008. De verwachtte bouwtijd is circa 8 maanden; april / mei 2009 zou de bouw afgerond moeten zijn. De onvoorziene aanpassingen leiden tot substantiële meerkosten. Totale kosten bedragen nu
4.253.183,=. De subsidiebijdrage van VROM is opgetrokken. Vlaardingen heeft verzocht om de maximaal gereserveerde BRG bijdrage van 1 mln.

Kostenpost Bedrag Dekking Bedrag Bouwkosten saneringsscherm A20 4.223.223 BRG 1.000.000 Westwijk Subsidie VROM 3.253.185 bouwkosten maximaal Kapplan 2008 29.750 Extra kosten PM planvorming,voorbereiding en
uitvoering
Totaal 4.252.973 4.253.185


15 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008


2.4.2 Geluidsscherm Gordelweg

oortgangsmelding per 1-7 2008
V
Het geluidsscherm Gordelweg (programmaplanning 2009/10/11) zal gerealiseerd worden vanuit de versnelde invoering van IPG-maatregelen (Innovatie Programma Geluid). Het geluidsscherm Gordelweg wordt een van de drie projecten. Hierdoor zou de betreffende BRG-reserve ad 9 mln. vrijvallen en anders ingezet kunnen worden. Hiervoor zal een voorstel worden voorbereid. Op dit moment is deze informatie nog niet schriftelijk bevestigd en wordt er rekening gehouden met de mogelijke vrijval.

.

2.5 Deelprogramma Rivierparken
Bij de rivierparken hebben zich over het geheel genomen geen bijzonderheden voorgedaan. Ten opzichte van de informatie uit de voortgangsrapportage over 2007 is er wel te melden dat het rivierpark Vlaardingen ­ Buizengat inmiddels is afgerond.


2.6 Landtong Rozenburg
Voortgang
Het project betreft de herinrichting van de Landtong Rozenburg tot een natuur- en recreatiegebied. De deelprojecten Boomweide en Kop zijn respectievelijk in 2005 en 2006 gereed gekomen. Voor het brede deel van de Landtong zijn de deelprojecten Begrazingsweide en Fiets- en skatepaden in het najaar van 2007 aanbesteed en zijn de voorbereidingen voor de uitvoering getroffen. De uitvoering zal plaatsvinden in de eerste maanden van 2008. Op basis van het concept-Programma van Eisen voor CEMP (Calandweide, Evenemententerrein, Manege en Parkheuvel) zal in het eerste half jaar van
2008 een voorontwerp worden gemaakt voor dit deelproject; de voorbereidingen daartoe zijn getroffen. Parallel daaraan zal overleg worden gepleegd met de partijen die gronden huren of pachten in het gebied, waarna het Programma van Eisen definitief wordt vastgesteld. De spontane bosontwikkeling in het kader van de herplantplicht op de Begrazingsweide loopt voorspoedig. Deze beheersovereenkomst voor het gebied als geheel, met daarin een aangepaste begroting, zal naar verwachting per 1 juli 2008 gereedkomen.

Financiën
Deze beheerovereenkomst zal voorzien in een gezonde financiële basis voor de inrichting én het langjarig beheer van het regionale groengebied door de beoogde beheerder het Recreatieschap Voorne-Putten-Rozenburg.
Tezamen met de afspraken die in de samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken partijen zijn vastgelegd, worden commerciële (recreatieve) ontwikkelingen mogelijk, zodat de baten hiervan ten gunste van de beheerlasten kunnen komen te vallen. Rotterdam heeft aan de Stuurgroep voorgesteld het Masterplan zodanig bij te stellen dat het plan sluitend is met de in het verleden toegezegde bijdragen van in totaal ca. 16,6 miljoen.
Binnen deze16,6 miljoen is er op dit moment een tekort van ca. 3 miljoen als gevolg van het stagneren van het Harbour Technology Center en van de sanering van de voormalige vuilstort Vinkseweg ontstaan. De Stuurgroep zal in 2008 besluiten op welke wijze dit tekort wordt opgeheven.

Risico's
Het investeringstekort als gevolg van onzekerheid over HTC en sanering Vinkseweg is een risico; de Stuurgroep beraadt zich nog op de te nemen stappen. In de Stuurgroep van januari 2008 worden voorstellen gedaan op basis van de toezeggingen in de samenwerkingsovereenkomst. De voortgang
16 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

in de sanering van de Vinkseweg en in de overdracht van het AVR-vliegasdepot op de Kop naar de provincie vormen een risico voor de planning. Hierover wordt regelmatig overleg gepleegd met de betreffende instanties.

Organisatie
De negen samenwerkende partijen hebben een projectorganisatie opgericht voor de planvorming, voorbereiding van besluiten en uitvoering van de deelprojecten. Een Stuurgroep bekrachtigt de besluiten.

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008

Van de deelprojecten Begrazingsweide en Fiets- en skatepaden heeft de uitvoering in de eerste maanden van 2008 plaatsgevonden. Het werk is opgeleverd en het beheer zal binnenkort worden overgedragen.
In de opstelling van het voorontwerp voor CEMP (Calandweide, Evenemententerrein, Manege en Parkheuvel) is vertraging opgetreden door onduidelijkheid over de financiering van de investeringen voor de deelprojecten. Deze onduidelijkheid is nagenoeg opgelost (zie onder `financiën'). Ten aanzien van de beheerovereenkomst zijn vorderingen gemaakt. Het is echter niet gelukt deze in te laten gaan per 1 juli 2008 wat voornamelijk te wijten is aan de nog uit te voeren grondruil tussen Rijk en Rotterdam (HbR). Het recreatieschap is bereid om vooruitlopend op de definitieve beheerovereenkomst de gereedgekomen deelprojecten in beheer te nemen. Gestreefd wordt nu naar de inwerkingtreding van de beheerovereenkomst per 1 januari 2009.

Financiën
In de stuurgroepvergadering van 1 februari 2008 is de financiële balans van het project opgemaakt die in onderstaand overzicht is verwerkt.

Kosten Bedrag Dekking Bedrag Uitvoering Masterplan Herinrichting 11,5 miljoen BRG 0 miljoen Landtong Rozenburg
(exclusief kosten HTC)
Diverse partijen (exclusief 10,6 miljoen opbrengsten HTC) Totaal 11,5 miljoen 10,6 miljoen

Bij de opstelling van dit overzicht zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd, die door besluitvorming in de stuurgroep zijn vastgesteld:

· De totstandkoming van Harbour Technology Center wordt geschrapt uit het Masterplan. Daarom zijn in de kostenopstelling de kosten en de opbrengsten van het HTC verwijderd. Het toekomstig terrein van het HTC wordt tijdelijk een onderdeel van de Begrazingsweide;
· Het wegvallen van het eerder geraamde positief saldo van de ontwikkeling van het HTC van 3 mln. wordt gecompenseerd door minderkosten van de reeds uitgevoerde deelprojecten en een extra bijdrage van het HbR;

· Het fietspad wordt door PZH kostendekkend gesubsidieerd;
· De gemeente Rotterdam doet de toezegging van de bijdrage van 0.7 miljoen, conform de Samenwerkingsovereenkomst, voor de voormalige Vuilstort Vinkseweg gestand;
· LNV is bereid de termijn van de oplevering van de deelprojecten te verlengen tot 31 december
2010 en handhaaft de voorwaardelijk ter beschikking gestelde bijdrage.

Dit leidt tot een resterend tekort van circa 0.9 miljoen. De stuurgroep aanvaardt dit tekort met de uitdrukkelijke opgave aan het projectteam te streven naar een sluitende begroting ( 0.0 miljoen).
17 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Risico's en beheersing
De extra bijdrage van het HbR en de LNV bijdrage vormen nog een financieel risico. Noch het HbR noch LNV heeft de bijdrage al jegens de projectleiding vastgelegd via een schriftelijke bevestiging. De voortgang in de sanering van de Vinkseweg en in de overdracht van het AVR - vliegasdepot op de Kop naar de provincie vormen een risico voor de planning. Hierover wordt regelmatig overleg gepleegd met de betreffende instanties.


2.7 Oostvoornse Meer
Voortgang
Het project2 is gericht op kwaliteitsverbetering van de natuurlijke en recreatieve waarden van het Oostvoornse Meer, onder meer door zoutwaterinlaat. Aan de noord- en westoever zijn alvast kleinschalige maatregelen (oeverherstel, verdiepen surfgat) uitgevoerd vooruitlopend op de grootschalige werkzaamheden begin 2008.

Om tot een gezamenlijk gedragen projectuitwerking te komen is een projectorganisatie gestart onder voorzitterschap van het HbR. Naast de gemeente Rotterdam maken het Waterschap Hollandse Delta, het Recreatieschap Voorne-Putten-Rozenburg, de Stichting ZuidHollands Landschap en de gemeente Westvoorne deel uit van de voorbereiding.

Na uitgebreid en gedetailleerd onderzoek en intensief overleg met de betrokken partijen, ondernemers, belanghebbenden en omwonenden is medio 2007 een uitvoeringspakket van maatregelen vastgesteld en de planning. De volgende maatregelen worden uitgevoerd: (a) realisatie van watersysteem voor transport van en naar de Mississipihaven ten behoeve van (a1) het inlaten van zout water en (a2) aanpassing van het peilbeheer;

(b) verbeteren van de recreatieoevers en bijbehorende recreatievoorzieningen; (c) het plaatsen van objecten t.b.v. de duiksport; (d) het plaatsen van een kunstwerk alias speeltoestel; (e) natuurherstel Groene Strand: dit onderdeel is met subsidie van LNV begin 2007 reeds afgerond: er is struweel verwijderd en er zijn broedplaatsen (op het Vogeleiland en in de lagune) geschikt gemaakt.

Om de financiële consequenties helder in beeld te brengen is besloten de aanbesteding voorafgaand aan de definitieve besluitvorming te organiseren. Na de zomer van 2007 zijn de aanbestedingsprocedures afgerond en waren de aanbiedingen van aannemers beschikbaar. Met deze informatie is in september een definitief uitvoeringspakket vastgesteld, is er gegund en zijn vervolgens de vergunningaanvragen definitief gestart.

Om de verantwoordelijkheden en de afspraken bestuurlijk vast te leggen is er een uitvoeringsovereenkomst opgesteld. Op 1 november 2007 is deze ondertekend door wethouder Mark Harbers en de bestuurders van de partners. De overeenkomst is door middel van een openingshandeling bekrachtigd.
Er is sprake van een plusvariant: (-) er is gekozen voor een meer duurzaam ontwerp, (-) er worden extra voorzieningen aan de oevers aangelegd en (-) er zijn nadrukkelijker afspraken over de toekomst voor het meer gemaakt. Ook beheer en monitoring, voor na de BRG-horizon, zijn inmiddels geregeld.

Inmiddels zijn de bouwteams geformeerd en is de uitvoering gestart. De aanleg van de zoutwaterinlaat geschiedt door Visser/Smit Hanab v. Oord en start begin januari 2008 en is gereed eind mei 2008. De uitvoering van de aanpassingen aan de oevers en de plaatsing van steigers etc.
18 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

geschiedt door Vessies BV en is gereed eind april 2008. Daarna vindt de overdracht en afsluiting van het BRG-project plaats.

Financiën
Vanwege met name het extra duurzame ontwerp en extra onderhoud zijn de projectkosten aangepast tot 8,1 mln (incl. BTW). Hiertoe draagt het Waterschap Hollandse Delta een bedrag van ca 1,3 mln extra bij.

Risico's en beheersing
Over de daadwerkelijke efficiency zal in 2008 worden gerapporteerd.

Organisatie
Het Havenbedrijf Rotterdam is sinds 1-1-2006 namens de gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor de uitvoering van het project. Na oplevering wordt het project overgedragen aan de beheerders.

oortgangsmelding per 1 ­7 2008
V
In 2008 is gestart met de uitvoering van het project. De realisatie van het watersysteem is nagenoeg afgerond. Momenteel is men in de testfase van de controlerende systemen. Het nieuwe peilbeheer wordt einde dit jaar geëffectueerd. De recreatieoevers zijn aanzienlijk verbeterd. Stranden zijn breder, grinddammen zijn verhoogd en er zijn diverse voorzieningen aangebracht. Bij Slag Stormvogel zijn de steigers verlengd en verplaatst; bij Slag Baardmannetje is zelfs een geheel nieuwe geplaatst. Onder water zijn, met behulp van het duikpeloton van de Landmacht, een heipalenbos en een kunstrif gerealiseerd. Aan het strand vinden momenteel afrondende werkzaamheden plaats. Voor de natuur dienen bij Hoekje Jans en Parnassiavlak nog enkele werkzaamheden te worden uitgevoerd.

De (bestuurlijke) afronding van het project vindt in het najaar plaats. Dan is de testperiode achter de rug en heeft de BRG-kwaliteitsimpuls het meer voorbereid voor een gezonde toekomst!


2.8 Gebiedsgerichte Benadering


2.8.1 Westvoorne
Resultaten/afgeronde projecten
Geen

Voortgang
Door middel van een voorfinanciering van 2 miljoen heeft Westvoorne reeds een start kunnen maken met de planvorming voor de fietstunnel Tichelarijweg. Na start van de planvorming bleek dat een investering van BRG-gelden in het voornoemde project onvoldoende rendement oplevert. De gemeente Westvoorne heeft derhalve een wijzigingsvoorstel voor haar deelproject bij de gemeente Rotterdam ingediend. Het wijzigingsvoorstel en het daarin genoemde project Centrumplan De Ruy/Cultureel centrum De Man past binnen dezelfde rijksdoelstelling van het BRG-programma te weten "ruimtelijke kwaliteit in de regio Rotterdam". Met het wijzigingsvoorstel is ingestemd en het project is inmiddels gestart.

Financiering
Voor de gebiedsgerichte benadering Westvoorne is vanuit BRG 2.850.000 beschikbaar. Hiervan is reeds 2.000.000 voorgefinancierd door het Havenbedrijf Rotterdam N.V. Het gehele bedrag van de
19 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

voorfinanciering kan besteed worden aan het nieuwe project Centrumplan De Ruy/Cultureel centrum De Man. Hierop wordt echter wel de reeds aan het project fietstunnel Tichelarijweg bestede bedrag van 133.000 in mindering gebracht. Voor gebiedsgerichte benadering Westvoorne resteert derhalve vanuit BRG een maximale bijdrage van ca. 850.000.

Organisatie
De gemeente Westvoorne is opdrachtgever voor de uitvoering van de deelprojecten.

oortgangsmelding per 1 ­7 2008
V
Centrumplan De Ruy
In december 2007 is een start gemaakt met de bouw werkzaamheden voor de bouw rondom het te realiseren plein, het "Elisabethhof" van woningen. In dat kader zijn ontgravingen verricht ten behoeve van de te realiseren parkeerkelder. Het dak van de te realiseren kelder vormt het plein. In aanvulling op de ontgravingen zijn heiwerkzaamheden verricht. De vloer en wanden van de parkeerkelder zijn gerealiseerd.

Cultureel Centrum De Man
In januari 2008 is gestart met de ontgravingen voor het cultureel centrum. Dit als vervolg op de sloop van het bestaande cultureel centrum begin 2007, waarbij de afkomende materialen zijn afgevoerd en opgeslagen voor hergebruik in relatie tot de nieuwbouw, waarbij de oude gevel in zijn verschijningsvorm met zoveel mogelijk gebruik van bestaande materialen moet terugkeren. De keldervloer is gereed alsmede de vloer van de begane grond. Gestart is met het metselwerk voor het trappenhuis en het plaatsen van wanden voor de grote zaal.


2.8.2 Goedereede
Resultaten/afgeronde projecten
Deelproject Vrijheidsweg is afgerond.

Voortgang
Gemeente Goedereede heeft met de 2 mln. voorfinanciering verschillende onderdelen binnen de deelprojecten uitgevoerd. Het deelproject Vrijheidsweg binnen de Gebiedsgerichte Benadering Goedereede is uitgevoerd en afgerond.
In 2007 zijn gesprekken gevoerd over het wijzigingsvoorstel ten opzichte van het oorspronkelijke uitvoeringsplan voor een aantal onderdelen binnen de deelprojecten, waardoor een verschuiving van financiële middelen van deelproject C (verplaatsingsgebied oosterlijk deel) naar deelproject D (opwaardering recreatiegebied. Vrijheidsweg/Oude Nieuwlandseweg) plaats heeft gevonden. In het wijzigingsvoorstel is voor het onderdeel Collectieve recreatieve voorzieningen binnen het deelproject Verplaatsingsgebied Oost het gereserveerde bedrag met 229.000 omlaag gebracht naar 905.451. Binnen het deelproject Vrijheidsweg zijn in het wijzigingsvoorstel 3 projecten (Verbetering ontsluiting recreatieterrein, Inrichting vormgeving centrum en Stimulering bedrijven voor centrumvorming) vervallen. Daarvoor in de plaats zijn gekomen: het Verkeerscirculatieplan Ouddorp (F1), Revitalisering Centrum Ouddorp (F2), Bijdrage kinderboerderij De Mekkerstee (C2) en Extra maatregelen Flaauwe Werk (C2). Er is mee ingestemd dat de in de programmaplanning 2006-2008 voor Goedereede opgenomen bedragen van 2 maal 500.000 worden ingezet voor deze vier nieuwe projecten.

Risicobeheersing
Geen


20 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Organisatie
De gemeente Goedereede is opdrachtgever en verantwoordelijk voor de uitvoering van de deelprojecten.

oortgangsmelding per 1 -7 2008
V
De projecten die onder handen zijn:

1. Verplaatsingsgebied westdeel (planvorming);
2. Verplaatsingsgebied oostdeel (zie hieronder);
3. Opwaardering recreatiegebied Vrijheidsweg-Oude Nieuwlandseweg (zie hieronder);
4. Natuurontwikkeling binnenduinrand (voorbereiding). Voor de projecten 1 t/m 3 geldt dat de aanpassing van de infrastructuur (Vrijheidsweg) is afgerond, zoals al eerder is gemeld.

Voor het project Verplaatsingsgebied oost zijn de middelen in 2007 verminderd ten gunste van het recreatiegebied Vrijheidsweg. Binnen het project wordt, als onderdeel van het deelproject recreatieve voorzieningen, gewerkt aan:

· Kinderboerderij De Mekkerstee;

· Extra maatregelen Flaauwe Werk.
Deze projecten zijn inmiddels in uitvoering, terwijl in 2007 er nog sprake was van voorbereiding.

Binnen het project recreatiegebied Vrijheidsweg wordt gewerkt aan de volgende deelprojecten:
· Herinrichting Oude Nieuwlandseweg, tweede fase (1e fase uitgevoerd; planvorming);
· Verbetering wandelmogelijkheden (planvorming);
· Verkeerscirculatieplan Ouddorp (afgerond);

· Revitalisering centrum Ouddorp (planvoering/uitvoering). De laatste 2 deelprojecten vervangen binnen het project vervallen deelprojecten. Alle bovenstaande projecten zijn t.o.v. de stand van zaken in 2007 weer een fase verder gekomen.


2.8.3 Hoogvliet
In mei van dit jaar is een deelgemeentelijke projectorganisatie ontwikkeling Groene Gordel Hoogvliet van start gegaan. Op 10 juli wordt een expertatelier georganiseerd met als doel scenario's te ontwikkelen voor de realisatie van de Groene Gordel (de groene ruimte rond de bebouwde kom van Hoogvliet). Een uitwerking van de inpassingvarianten A15, die met name relatie hebben met het project Hellingpark, staan hierbij op de agenda.


· Ruigeplaatbos
Voortgangsmelding per 1-7 2008
Het project Ruigeplaatbos omvat, naast het Ruigeplaatbos zelf, de Jachthaven van Hoogvliet en de Herikweg, de weg langs de bebouwing van de wijk Westpunt. Op dit moment wordt gewerkt met name aan de herinrichting van de Jachthaven en omgeving want dit deelproject is pilootproject voor de ontwikkeling van de Groene Gordel als aantrekkelijk en toegankelijk groengebied. In september zal een uitgewerkt voorstel voor de aanpak (projectdefinitie, planning, financiën) van het Ruigeplaatbos afgerond zijn.

Ontwikkeling Jachthaven & Herikweg:
Er is een Programma van Eisen opgesteld voor de herinrichting van de Jachthaven en omgeving en de Herikweg. Er wordt nu gepraat met kandidaat-exploitanten voor de ontwikkeling van een horecavoorziening bij de Jachthaven.

21 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Daarnaast zijn er onderzoeken gaande naar vervuilde grond, naar de een oplossing van het probleem van een dichtslibbende haveningang.
De herinrichting van de Herikweg zal in september 2008 van start gaan. De herinrichting behelst het verkeersvrij maken van de weg en het verwijderen van overtollige verharding en het groen inrichten van de buitenruimte.

Risicobeheersing
Bij het deelproject Jachthaven doen zich de volgende risico's voor:
· Hoge kosten voor sanering (inclusief afvoeren en storten) van vervuilde grond.
· Hoge kosten voor het op diepte houden van de haveningang.
· Draagvlak bij huidige huurder van het jachthavengebied voor een vernieuwde inrichting. Bij de Herikweg is sprake van een uitvoeringsplanning met weinig ruimte voor uitloop vanwege het gesloten-dijken-seizoen (start oktober). De beheersing van deze risico's maakt deel uit van het project.


· Hellingpark
Voortgang
De deelgemeente Hoogvliet heeft haar project Hellingpark gefaseerd in uitvoering genomen. In de toekomst staat in dit kader de landschappelijke inpassing van de geluidsschermen die nodig zijn in de noordrand van Hoogvliet vanwege de verbreding van de A15 op het programma, maar afgelopen jaren is met name gewerkt aan het vrijetijds- en recreatiepark Heerlijkheid.

Voortgang Fase 1 De Heerlijkheid
De aanleg van het eerste deelgebied van het Hellingpark, Vrijetijds- en recreatiepark De Heerlijkheid, is bijna voltooid. De villa, het cultuur- en feestgebouw, is in november 2007 opgeleverd en wordt op dit moment ingericht door de exploitant. De natuurspeelplaats, de vijver, de groenvoorzieningen en het evenemententerrein werden al eerder voltooid. De vierde en laatste fase van de realisatie wordt thans voorbereid. Deze fase betreft het verbeteren van de bereikbaarheid van het terrein en het aanleggen van parkeervoorzieningen, het aanbrengen van een voorziening voor evenementenstroom, het aanleggen van de pleinbestrating en het graven van watergangen. De afronding en opening van het park zal medio 2008 plaatsvinden.

Risicobeheersing
Een aantal onzekerheden is naar de vierde fase verschoven zodat het definitieve besluit pas genomen hoeft te worden op het moment dat er meer duidelijk is over een mogelijk aanbestedingsvoordeel en mogelijke subsidiering.

Organisatie
De projectleiding van de Heerlijkheid wordt vanuit de deelgemeente georganiseerd. Bij de aanleg is een belangrijke rol weggelegd voor Wimby, dat als onafhankelijke partij het ambitieniveau van het project bewaakt. Woningcorporatie Vestia treedt op als exploitant voor de Villa. Gemeentewerken is, in opdracht van de deelgemeente, verantwoordelijk voor de aanbesteding.


---
Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008
Binnen het project Hellingpark zijn vier deelprojecten onderscheiden:
· Deelplan Park de Heerlijkheid (met daarin de villa)
· Deelplan Groeiberg

· Deelplan `Tussen Heerlijkheid en Aveling'

· Deelplan Entree Aveling
Voor alle ontwikkelingen binnen dit plangebied geldt dat ze binnen de invloedssfeer vallen van de verbreding van de A15. Op 3 maart is een bestuurlijk convenant afgesloten tussen Rijkswaterstaat, provincie, waterschap en (deel)gemeenten waarin op hoofdlijnen afspraken zijn gemaakt over de verbreding en de inpassing van de snelweg. Hoogvliet en Rijkswaterstaat beogen voor 2009 een uitvoeringsovereenkomst af te sluiten waarin gebiedsafspraken zijn vastgelegd. Dan ontstaat meer duidelijkheid over planning en uitvoering van de werkzaamheden. Tegelijkertijd zal een voorstel voor de aanpak (projectdefinitie, planning, financiën) worden opgesteld.

Park de Heerlijkheid
In de vierde en laatste fase zijn tot nu toe de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
· het aanbrengen van pleinverharding rond de Villa en het aanleggen van een watergang langs de Herikweg.

· het plaatsen van een pomphut en gemaal.
· het planten van bomen.
Na de vierde fase zal de ontsluiting en de parkeergelegenheid rond het park nog worden aangepakt.

`Tussen Heerlijkheid en Aveling'
In samenhang met de verbreding van de A15 zijn door Rijkswaterstaat en de gemeenten en deelgemeenten op het eiland IJsselmonde (waar het tracé loopt) ontwerpateliers gehouden die hebben geleid tot inpassingvarianten, die nog uitgewerkt moeten worden..

Stadsentree Aveling (verbinden Groene Gordel):
Hoogvliet wil haar stadsentree verfraaien. De verbreding van de A15 biedt het momentum. Tegelijkertijd vormt de stadsentree in zijn huidige vorm een barriere in de Groene Gordel. Hoogvliet wil deze barrière slechten door een oversteek onderlangs de Aveling voor fietsers, voetgangers en grote grazers. Op dit moment leven er twee afzonderlijke populaties grote grazers in Hoogvliet, namelijk in het Ruigeplaatbos en ten noorden van de wijken Oudeland en Gadering. Ook is het plan de waterverbinding onderlangs door te trekken van Oudeland naar de wijk Nieuw Engeland.

Risicobeheersing
Afronding van de Heerlijkheid wacht op duidelijkheid over de aanstormroute voor hulpverleners naar het Botlekgebied. Op dit moment is Rijkswaterstaat daarover in onderhandeling met de nooddiensten. De deelgemeente is wat betreft de uitvoeringsplanning, afhankelijk van de uitkomst van deze onderhandeling.
Verder is er nog onzekerheid over de rijksbijdrage in het kader van de inpassing van de A15. In het najaar, bij de totstandkoming van de overeenkomst met Rijkswaterstaat, als vervolg op het bestuurlijk convenant van 3 maart 2008, zal hier meer duidelijkheid over ontstaan.


· Fiets en wandelroute Albrandswaard
Voortgang
Met dit tweede project beoogt de deelgemeente in het buitengebied van Hoogvliet, aansluitend op bestaande fietspaden een fiets- en wandelroute te realiseren. De gewenste routes zijn geselecteerd, er wordt in overleg met de grondeigenaren gekeken naar een optimale routing en naar de kosten voor aanleg. De subsidieaanvraag BRG is in december 2007 bij de provincie ingediend.
23 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

De uitvoering start in 2008.

Risicobeheersing
Geen

Organisatie
De projectleiding van de aanleg van de fiets/ en wandelroutes wordt vanuit de deelgemeente georganiseerd. dS+V Rotterdam en GW (Gemeente Werken) zijn betrokken als adviseur, daarnaast is er overleg met het Waterschap Hollandse Delta en de gemeente Albrandswaard.

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008

Het fietstraject bestaat uit drie tracés. Tracé 2 en 3 lopen met name langs de A4-zuid en gaan vanaf augustus 2008 de uitvoeringsfase in. Tracé 1, dat bij voorkeur langs de A15 wordt aangelegd, ondervindt nog wat vertraging. De ruimte die nodig is om het fietspad aan te leggen is te krap. Het exacte tracé is afhankelijk van de uitkomst van de bestuurlijke discussie in het kader van de inpassing A15. Naar verwachting is hierover in het najaar 2008 meer duidelijkheid.


2.8.4 Hoek van Holland


· De Rondgang
Voortgang
Project betreft herinrichting van het sport- en recreatiegebied De Rondgang in Hoek van Holland met als doel het gebied toegankelijker, veiliger én geschikt te maken voor de behoeften van een sterk groeiende deelgemeente.

Er is een nieuwe clubhuis voor de zangvereniging opgericht op een locatie dichterbij het centrum. Er is een rugbyveld gerealiseerd; zo ook een kunstgras- en een vierde speelveld voor de voetbalvereniging. De nieuwe tennisaccommodatie is onlangs opgeleverd met voor een deel behoud van velden en deels nieuwe allweatherbanen. Het gebouw voor de Scouting is in aanbouw; hierin is tevens een educatie- mogelijkheid voor basisscholen opgenomen. Voor de jeu de boules vereniging wordt binnenkort bouwvergunning verwacht; deze behuizing wordt verplaatst zodanig dat ze bij de grindbakken ligt. Tenslotte is er een bouwvergunning voor de rugbyvereniging aangevraagd. Voor het resterende groen in het park is een transformatieplan ontwikkeld. De herinrichting zal doorlopen tot in 2009.
Risico's en beheersing
Een risico wordt gevormd door een eventuele hapering in de rijksfinanciering van de munitiesanering.

Organisatie
De gemeente Rotterdam (Bureau Projectmanagement) voert de projectleiding namens de deelgemeente Hoek van Holland.

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008

De Rugbyclub heeft de vergunning binnen en kan na de zomer starten. Het nieuwe gebouw van de Scouting wordt in zelfwerkzaamheid afgerond. De noordelijke parkeerplaats wordt op dit moment aangelegd. Het clubhuis van de Jeu de Boules is gedemonteerd en wordt op de nieuwe locatie weer opgebouwd; dit gebeurt vrijwel geheel in zelfwerkzaamheid van de clubleden. Aanleg resterende groen in het najaar.


24 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008


· Brug over Oranjekanaal
Voortgang
De brug over het Oranjekanaal is onderdeel het project tweede ontsluitingsweg Hoek van Holland. Het betreft de aanleg van een nieuwe wegverbinding tussen het nieuwe kruispunt Maasdijk (N220) en de Haakweg in Hoek van Holland. Het deelproject BRG betreft een onderdeel: de brug over het Oranjekanaal. De andere delen van het tracé zijn van financiering voorzien. Het exacte ligging van de weg en de brug moeten in samenhang met elkaar worden vastgesteld. Beide alignementen worden bepaald door voorwaarden aan het ontwerp met betrekking tot:
· Verkeersfunctie;

· Wegbeeld en ruimtelijke kwaliteit;

· Uniformiteit en herkenbaarheid.

De BRG bijdrage is een onderdeel van het totaalbudget. Op dit moment is er nog geen aanspraak gemaakt op de BRG bijdrage. De aanvraag daartoe wordt naar verwachting in 2008 ingediend. De bouw van de brug is inmiddels begonnen. Afronding staat gepland in 2008. Het project maakt deel uit van het Integraal Plan Verbetering infrastructuur Westland / Hoek van Holland', kortweg '3-in-1' genoemd.

Risico's en beheersing
geen

Organisatie
De gemeente Rotterdam in nauwe samenwerking met de deelgemeente Hoek van Holland organiseert de planvorming, (aansturing van) planrealisatie, afstemming van procedures en voortgangsbewaking. De organisatie wordt tevens gekoppeld aan de BRG organisatie, in nauwe samenwerking met de Programmacoördinator BRG.

Voortgangsmelding per 1 ­7 2008

De voortgang loopt conform planning. De brug wordt in augustus 2008 tijdelijk opgeleverd aan Rotterdam als wegbeheerder in afwachting van een regeling voor het definitieve beheer voor het gehele tracé door de Provincie Zuid Holland. In het 3e kwartaal zal de aanvraag voor een BRG- bijdrage van 2,5 miljoen worden ingediend.


25 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008


26 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Bijlage 1 ­ Planning per project


2.1 Warmtebedrijf voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.2 Kennis Centrum Geluid voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.3 Stille Wegdekken voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.4 Geluidsschermen Vlaardingen - Westwijk voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.4 Geluidsscherm Gordelweg voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.6 Landtong Rozenburg voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.7 Oostvoornse Meer voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


27 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008


2.8.1 Gebiedsgerichte Benadering ­ Westvoorne, Centrumplan De Ruy, Cultureel Centrum De Man voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.8.2 Gebiedsgerichte Benadering - Goedereede voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.8.3 Gebiedsgerichte Benadering ­ Hoogvliet, Ruigeplaatbos voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.8.3 Gebiedsgerichte Benadering ­ Hoogvliet, Hellingpark voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.8.3 Gebiedsgerichte Benadering ­ Hoogvliet, Fiets- en wandelroute Albrandswaard voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.8.4 Gebiedsgerichte Benadering ­ Hoek van Holland, De Rondgang voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


2.8.4 Gebiedsgerichte Benadering ­ Hoek van Holland, Brug over Oranjekanaal voorbereiding Planvorming uitvoering
2006 2007 2008 2009 2010 Oorspronkelijke planning

Actuele planning


28 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008

Gemeente Rotterdam / dS+V
Postbus 6699

3002 AR Rotterdam

Voor informatie: Satya Henkes
Programmasecretaris BRG
010 ­ 4896562


29 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008


30 Voortgangsmelding: Project Mainportontwikkeling Rotterdam Bestaand Rotterdams Gebied, 01-07-2008