abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
26 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGLM-2008/168 -
Onderwerp
SESAR (Single European Sky ATM Research)
Geachte voorzitter,
Het SESAR project (Single European Sky ATM Research) vormt één van de pijlers van het
Single European Sky II pakket, waarmee de Europese Commissie de prestaties van de
luchtvaart op het gebied van luchtruimcapaciteit, veiligheid, efficiëntie en milieu in Europa
verder wil verbeteren. Over de andere hoofdbestanddelen van het SES-II pakket heeft de
Kamer reeds een tweetal BNC-fiches ontvangen:
- het voorstel tot wijziging van de SES I verordeningen uit 2004 (het
regelgevend kader voor de realisering van het gemeenschappelijk luchtruim in
Europa);
- het voorstel tot wijziging van de EASA (European Aviation Safety Agency)
verordening met nieuwe bevoegdheden voor het Agentschap op het gebied
van luchtverkeersdienstverlening en luchthavens.
Met deze brief wil ik u informeren over afronding van de definitiefase van het SESAR-
project en de overgang naar de ontwikkelingsfase, mede met het oog op de discussie die
hierover zal worden gevoerd in de Transportraad van 9 oktober 2008.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 7895
Internet www.verkeerenwaterstaat.nl
Bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGLM-2008/168
SES-II en SESAR
Het luchtverkeersleidingsysteem (ATM) zorgt voor een veilige en vlotte organisatie van
het luchtverkeer in ons luchtruim. Het omvat niet alleen de luchtverkeersleiding, maar ook
een reeks andere diensten, zoals meteorologie, communicatie-, navigatie- en
plaatsbepalingsdiensten. Momenteel begeleidt het Europese ATM-systeem ongeveer
28.000 commerciële vluchten per dag en daarnaast nog een breed gamma aan ander
verkeer. Het tweede Single European Sky pakket (SES-II) bevat onder meer concrete
voorstellen voor de introductie van bindende prestatiedoelstellingen voor verleners van
luchtnavigatiediensten en uitbreiding van de bevoegdheden van het Europees Agentschap
voor de Luchtvaartveiligheid (EASA) op het terrein van het beheer van het luchtverkeer en
luchthavens. Het SESAR is de technologische component van het SES-II pakket. Het
project beoogt technologische harmonisatie en innovatie van de huidige
luchtverkeersleidingsystemen in Europa te realiseren. Aldus zouden aanzienlijke
kostenbesparingen moeten worden gerealiseerd, wordt de capaciteit vergroot
(verdrievoudigd) en nemen de betrouwbaarheid en veiligheid van het luchtverkeer toe.
Bovendien kan SESAR bijdragen aan een vermindering van de impact die vluchten hebben
op het milieu (10% reductie van de negatieve milieueffecten).
Opzet en organisatie van het SESAR-project
1. Definitiefase (2004-2008)
Deze fase is in mei 2008 afgerond met het SESAR Masterplan1. In dit Masterplan wordt
aangegeven welke concrete acties, maatregelen en onderzoeken op
technisch/operationeel gebied in de ontwikkelingsfase nodig zijn om in 2020 tot een veilig
en efficiënt Europees luchtverkeersleidingsysteem te komen. De kosten van de
definitiefase ( 60 mln) zijn gedragen door Eurocontrol2 en de Europese Gemeenschap.
Deze fase is uitgevoerd door een consortium bestaande uit vertegenwoordigers van
luchtvaartmaatschappijen, luchtverkeersdienstverleners en luchthavens. Vanuit Nederland
hebben LVNL, KLM, AAS (Schiphol) en NLR deelgenomen.
2. Ontwikkelingsfase (2009-2013)
In deze fase worden de basistechnologieën uit het SESAR Masterplan ontwikkeld en
gevalideerd. Daartoe is een Gemeenschappelijke Onderneming (GO) opgericht, met de
Europese Gemeenschap en Eurocontrol als stichtende leden. De GO wordt bestuurd door
een Raad van Bestuur en een uitvoerend directeur. De kosten van deze fase zijn begroot
op 2,1 miljard, gelijkelijk te verdelen over de Gemeenschap3, Eurocontrol en
deelnemende sectorpartijen.
1 Het masterplan is te vinden op http://www.sesar-consortium.aero
2 Eurocontrol is een civiele en militaire intergouvernementele organisatie waarvan 38 Europese landen lid zijn. Ze
richt zich op het ontwikkelen van een Europees Air Traffic Management (ATM) systeem.
3 Waarvan 350 miljoen ten laste van het zevende Kaderprogramma en 350 miljoen ten laste van het TEN-T
programma
---
VenW/DGLM-2008/168
3. Implementatiefase (2014-2020 e.v.)
De implementatiefase betreft de feitelijke installatie van nieuwe systemen en de algemene
invoering van daarmee verbonden functionaliteiten, bij zowel de
luchtverkeersdienstverleners als de luchtvaartmaatschappijen en de aanpassing van
luchtvaartuigen. Uit de voorlopige kostenraming in het SESAR Masterplan kan worden
opgemaakt dat implementatie van het project circa 30 miljard aan investeringen zal
vergen. Overigens dient te worden benadrukt dat zonder het SESAR-project de totale
uitgaven voor verbeteringen in de Europese ATM systeem naar verwachting nog veel
hoger zouden uitpakken. De in het Masterplan opgenomen geschatte uitgaven voor
implementatie van het project is een optelsom van de vereiste investeringen van
individuele luchtvaartmaatschappijen, verleners van luchtvaartnavigatiediensten, militaire
organisaties en luchthavens van alle EU lidstaten. Voordat de implementatiefase kan
worden opgestart dient de Raad zich te kunnen uitspreken over de geboekte resultaten in
de ontwikkelingsfase. Ook zal de Raad zich dan moeten buigen over de uitgewerkte
plannen voor de implementatiefase en de financiële onderbouwing daarvan. De
Commissie moet regelmatig verslag uitbrengen aan het Europees Parlement en de Raad
over de voortgang van het project.
Huidige stand van zaken
Met de inwerkingtreding van de Raadsverordening (EC) no 219/2007 in februari 2007
werd de oprichting van de gemeenschappelijke onderneming een feit. Na de benoeming
van de uitvoerend directeur (oktober 2007) is met voortvarendheid gewerkt aan het
opzetten van de SESAR projectorganisatie voor de uitvoering van de ontwikkelingsfase
van SESAR. Er zijn 15 kandidaten uit de Europese luchtvaartsector geselecteerd, met wie
onderhandelingen zijn gestart over hun deelname aan de Raad van Bestuur. Voor het eind
van 2008 moeten de financiële toezeggingen die de betrokken kandidaat-leden inmiddels
hebben gedaan, zijn vastgelegd in de vorm van bindende overeenkomsten.
Op basis van het SESAR Masterplan zal de Transportraad in oktober 2008 een besluit
nemen over de start van de ontwikkelingsfase van het SESAR project. De Raad zal daarbij
de Commissie verzoeken dit plan nader uit te werken, waarbij met name de samenhang
met de overige onderdelen van het SES-II pakket een belangrijk punt van aandacht is. De
Commissie streeft ernaar om de nadere uitwerking van het SESAR Masterplan eind maart
2009 aan de Raad voor te leggen.
Nederlandse positie
Ik ben verheugd dat het SESAR Masterplan onlangs door het consortium is opgeleverd. Dit
Masterplan vormt een belangrijke stap voorwaarts. Het plan geeft op transparante wijze
inzicht in de belangrijke onderzoeksvraagstukken en de stappen die moeten worden
genomen voor de implementatie van het plan. Dankzij dit project hebben alle
belanghebbende partijen uit alle onderdelen van de Europese luchtvaartwereld
overeenstemming bereikt over de ATM ontwikkelingen die noodzakelijk zijn om het hoofd
---
VenW/DGLM-2008/168
te kunnen bieden aan de uitdagingen die in de toekomst aan het luchtverkeer worden
gesteld. Er bestaat zodoende aanzienlijk draagvlak voor de vervolgfasen en het is
belangrijk om dit momentum optimaal te benutten.
Militaire betrokkenheid bij het project is een belangrijke voorwaarde voor de succesvolle
implementatie van het SESAR project. Kritisch punt bij de verdere uitwerking van SESAR is
echter in hoeverre er voldoende financiële middelen in het kader van nationale veiligheid
en defensie zullen zijn voor de noodzakelijke investeringsbijdrage van militaire zijde
gedurende de implementatiefase, mede bezien in het kader van toekomstige
bedrijfsmatige vervangingen. Uitkomsten van een uit te voeren Europese kosten- en
batenanalyse voor de militaire luchtvaart dienen hierbij te worden meegenomen.
De innovatie van het ATM systeem vormt een belangrijk element in de besprekingen over
de ontwikkeling van Schiphol tot 2020 aan de Tafel van Alders tussen alle betrokken
partijen. Voor de afhandeling van het toekomstig verkeer in het Nederlands luchtruim is
het noodzakelijk om aan te sluiten bij de nieuwe concepten uit het SESAR project. De
sector zet in op een geleidelijke transitie tot 2020, in lijn met de implementatie van de
resultaten uit de ontwikkelingsfase van het SESAR project.
Vanuit mijn perspectief zijn in de besluitvorming over de start van de ontwikkelingsfase
van het SESAR project de volgende voorwaarden van doorslaggevend belang:
- de ontwikkelingsactiviteiten van het project beginnen pas nadat de
onderhandelingen met de sectorpartijen over hun lidmaatschap tegen het
einde van 2008 succesvol zijn afgerond;
- de GO dient te beschikken over een duidelijke procedure voor het beheer van
de risico's die aan het project verbonden zijn;
- de Commissie zal moeten rapporteren over de maatregelen die worden
genomen om deze risico's te ondervangen.
Deze punten zijn mede op aandringen van Nederland inmiddels opgenomen in de
Raadsresolutie die in oktober in de Raad zal worden vastgesteld.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat