abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
26 september 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/2104 2070828500
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Mede namens de minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties zend ik u hierbij de antwoorden op de vragen van de leden De Roon en
Madlener van de PVV (kenmerk 2070828500) over toenemend geweld in de treinen.
1. Bent u bekend met het bericht `Geweld in trein harder'? 1)
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat toenemend geweld in treinen onacceptabel is, evenals het feit
dat Nederlandse Spoorwegen (NS) personeel niet zelf op mag treden tegen
geweldplegers en de politie dan in sommige gevallen niet komt opdagen om het NS
personeel bij te staan? Wat gaat u doen om deze ontwikkelingen te keren?
2. Ik deel de mening dat geweld onacceptabel is en dat al het mogelijke moet worden
gedaan om dit te voorkomen. Daarom maak ik afspraken met NS in het kader van het
Vervoerplan. Deze afspraken zijn gericht op verdere verbetering van de sociale
veiligheid in de trein en op de stations. In de afgelopen periode is het gevoel van
veiligheid in de trein en op de stations sterk verbeterd. In 2004 beoordeelden 69%
van de reizigers de veiligheid met een 7 of hoger, in 2007 is dit percentage verder
gestegen naar 76%. Volgens NS blijkt uit het intern kwartaalrapport dat het aantal
ernstige incidenten is afgenomen. Hieruit kan worden afgeleid dat van toenemend
geweld geen sprake is.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/2104
Er zijn diverse partijen betrokken bij de verdere verbetering van de sociale veiligheid.
Iedere partij heeft hierin zijn eigen rol met de daarbij behorende bevoegdheden en
verantwoordelijkheden.
NS en de politie hebben de afspraak gemaakt dat assistentieaanvragen bij ernstige
incidenten met de hoogste prioriteit door de politie worden behandeld. In andere
gevallen is er overleg over de prioritering van een melding. Dit is ook gebeurd bij de
meldingen, zoals beschreven in het krantenartikel. De gevallen, waarin de politie niet
meer is gekomen, zijn vrijwel geheel terug te voeren naar situaties waar, bij nadere
beoordeling geen sprake was van geweld of ernstige dreiging van geweld tegen NS-
medewerkers. De huidige succesvolle werkwijze kan wat mij betreft gecontinueerd
worden.
3. Deelt u de mening dat de succesrijke harde aanpak (allemaal arresteren en vastzetten)
van overlastgevers door de marechaussee op Schiphol 2), ook op overlastgevers in
treinen moet worden toegepast? Wat gaat u doen om dit te bevorderen?
3. Ik ben van mening dat de huidige aanpak, waarin diverse betrokken partijen
samenwerken om de sociale veiligheid in de treinen en op de stations verder te
verbeteren, werkt. Ik zie daarom geen aanleiding om deze aanpak te wijzigen.
4. Deelt u de mening dat er naast het zero tolerance-beleid ook een elektronische
schandpaal moet komen voor geweldsplegers in het openbaar vervoer? Zo neen,
waarom niet?
4. Ik deel die mening niet. De huidige aanpak om de sociale veiligheid in treinen verder
te verbeteren werkt en hoeft nu niet te worden aangepast.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
1) http://www.telegraaf.nl/binnenland/1785577/__Geweld_in_trein_harder__.html
2) De Telegraaf, 28 augustus 2008
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat