Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID met efficiënt hybride-systeem en
lithium-ion-accuâs
(9/26/2008)
In juni 2009 start Mercedes-Benz met de verkoop van de S 400
BlueHYBRID. Dankzij de combinatie van een aangepaste V6-benzinemotor
en een compacte hybridemodule is de S 400 BlueHYBRID de zuinigste luxe
personenauto met benzinemotor. Volgens de gecombineerde NEDC-norm
bedraagt het verbruik slechts 7,9 liter per 100 kilometer.
Ook op het gebied van CO2-uitstoot is de nieuwe auto koploper in
zijn klasse met slechts 190 gram per kilometer. Uiteraard biedt de S
400 BlueHYBRID ook uitstekende prestaties. De 3,5 liter
V6-benzinemotor levert een vermogen van 205 kW/279 pk, de elektromotor
levert 15 kW/20 pk en een startkoppel van 160 Nm. Dat betekent een
gecombineerd vermogen van 220 kW/299 pk en een gecombineerd maximum
koppel van 385 Nm. Bovendien is de nieuwe S 400 BlueHYBRID als eerste
in serie geproduceerde personenauto voorzien van een zeer efficiënte
lithium-ion-accu, die speciaal is ontwikkeld voor toepassing in
autoâs. Hiermee zet Mercedes-Benz opnieuw een belangrijke stap bij de
ontwikkeling van elektrische autoâs, terwijl de S-Klasse wederom de
rol van trendsetter op het gebied van nieuwe innovatieve technologie
vervult.
In het kader van de 5 stappen naar duurzame mobiliteit zet
Mercedes-Benz wederom een belangrijke stap in de richting van duurzame
mobiliteit. Naast het optimaliseren van haar verbandingsmotoren, het
verbeteren van de conventionele brandstoffen en de inspanningen op het
gebied van biobrandstoffen, is hybridisering een belangrijke stap op
weg naar de duurzame mobiliteit waarbij uiteindelijk gestreefd zal
worden naar zero-emissie dat bereikt zou kunnen worden met
bijvoorbeeld zuiver elektische aandrijving of de brandstofcel.
De nieuwe S 400 BlueHYBRID past in de strategie van Mercedes-Benz, die
erop is gericht om de klanten autoâs te leveren met een laag
brandstofverbruik en zorg voor het milieu, zonder daarbij concessies
te doen aan de voor Mercedes-Benz typische kenmerken als veiligheid,
comfort en rijplezier van hoog niveau.
De nieuwe Mercedes-Benz S 400 BlueHYBRID is gebaseerd op de S 350,
maar de aandrijflijn is ingrijpend gewijzigd. Zo is de 3,5 liter
V6-benzinemotor aangepast, zijn er een extra elektromotor en een
omvormer ingebouwd, is de 7G-TRONIC zeventraps automatische
transmissie speciaal geprogrammeerd voor de hybridemodule en zijn er
ook aanpassingen doorgevoerd aan de elektronica zoals de besturings-
en controle-unit, een omvormer en een hoog voltage lithium ion accu .
De compacte hybridemodule is een schijfvormige electromotor die ook
fungeert als startmotor en generator. Het systeem biedt dubbel
voordeel, want het helpt niet alleen het brandstofverbruik te
verminderen, maar zorgt ook voor meer rijplezier. Dit komt onder
andere door het âbooster-effectâ van de elektromotor, die met zijn
extra maximum koppel van 160 Nm een krachtige ondersteuning vormt voor
de benzinemotor tijdens het accelereren en daarmee brandstof bespaart,
een situatie waar - bij een motor die alleen wordt aangedreven door
een verbrandingsmotor - juist veel brandstof verbruikt wordt. De
bestuurder merkt dit door een nog indrukwekkender koppel en een
soepele acceleratie.
De hybridemodule heeft ook een comfortabele start-/stopfunctie, die de
motor uitschakelt wanneer de auto stilstaat, en weer direct doet
aanslaan wanneer dat wenselijk is, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.
De start-/stopfunctie treedt in werking wanneer er wordt geremd en de
snelheid daalt tot onder de 15 km/u. Zodra het rempedaal wordt
losgelaten of als het gaspedaal wordt aangeraakt, zorgt de
elektromotor ervoor dat de verbrandingsmotor vrijwel onmerkbaar en
snel weer aanslaat. Zowel het uitzetten alsook het snelle aanslaan van
de verbrandingsmotor zorgt voor minder verbruik en lagere emissies.
Wanneer het systeem herkent dat er wordt ingeparkeerd, wordt de
start-/stopfunctie niet geactiveerd.
Bij het remmen wordt er elektische energie opgewekt en opgeslagen
Wordt er geremd, dan werkt de elektromotor als een dynamo en kan de
remenergie opslaan dankzij een proces dat ârecuperatieâ genoemd wordt.
De gewonnen energie wordt opgeslagen in een compacte, maar zeer
efficiënte lithium-ion-accu in de motorruimte, en kan weer worden
benut wanneer deze nodig is. Bij het afremmen ondersteunt de
elektromotor het âafremmen op de motorâ in twee stappen. In de eerste
fase, loslaten van het gaspedaal zonder dat het rempedaal wordt
bediend, werkt de elektromotor als generator en geeft energie vrij. De
tweede fase begint wanneer de bestuurder het rempedaal licht indrukt.
Dan wordt de energietoevoer door de generator proportioneel vergroot
en de bestuurder merkt dat er sterker wordt afgeremd. Alleen wanneer
het rempedaal verder wordt ingedrukt, wordt additioneel aan het
recuperatieproces het conventionele en speciaal hierop aangepaste
remsysteem bediend. Hierdoor kan meer elektrische energie worden
opgewekt, terwijl het hydraulische remsysteem minder wordt belast en
dus minder snel slijt.
Dit complexe systeem wordt geregeld door middel van een controle-unit
die zich eveneens in de motorruimte bevindt. Als door te hoge
belasting de temperatuur van controle elektronics te hoog oploopt,
wordt het systeem gekoeld met zijn eigen koelsysteem, dat ook wordt
gebruikt om de 120/12V omvormer te koelen. Een kleine en conventionele
12 Volt accu is gemonteerd in de kofferruimte en wordt nog gebruikt
voor de consumer electronics. Daarnaast voorziet deze accu het
bewakingssysteem van het hoge spanningscircuit van energie. De nieuwe
lithium-ion accu is speciaal ontwikkeld voor toepassing in autoâs en
is de eerste van zijn soort die in serieproductie wordt vervaardigd.
De belangrijkste voordelen ten opzichte van momenteel gebruikelijke
nikkel-cadmium-accuâs zijn een hogere energiedichtheid en meer
efficiëntie in combinatie met compactere afmetingen en een lager
gewicht. Dankzij deze eigenschappen is de plaatsing in het
motorcompartiment - waar normaal de conventionele startaccu is
gepositioneerd - mogelijk en blijven de bagage- en de interieurruimte
van de S 400 BlueHYBRID onaangetast. Door het lage gewicht van de
lithium-ion accu (het meergewicht van de auto bedraagt slechts 75 kg)
kan een optimaal rendement verkregen worden die specifiek is afgestemd
op de inzet van dit voertuig. De lithium-ion-accu slaat niet alleen
energie op voor de elektromotor, maar is via de omvormer ook
aangesloten op het 12 Volt-boordnetwerk van de auto, waarmee ondermeer
de koplampen en diverse andere systemen van stroom worden voorzien.
De bestuurder kan de status van het hybridesysteem zelf in de gaten
houden. Op het dashboard is een centraal geplaatst display aangebracht
waarop de energiestromen bij remmen en acceleratie en de spanning van
de accu worden weergegeven.
Geoptimaliseerde thermische efficiency verlaagt brandstofverbruik
De 3,5 liter V6-benzinemotor met variabele kleptiming is nog verder
verfijnd. De inlaatkleppen blijven iets langer open dan gebruikelijk,
waardoor de thermische efficiëntie verbeterd wordt en het specifieke
brandstofverbruik en de uitstoot afnemen. Dankzij een nieuwe
cilinderkop, nieuwe zuigers en een gewijzigde nokkenas kon het
vermogen met 5 kW/7 pk worden vergroot tot 205 kW/279 pk, waarbij
tegelijkertijd het brandstofverbruik kon worden verminderd.
De 7G-TRONIC zeventrapsautomaat
De compacte schijfvormige elektromotor, die met het oog op
ruimtebesparing is aangebracht in de behuizing van de koppelomvormer
tussen de motor en de 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie,
maakt de auto nog zuiniger. Dankzij het goede samenspel met de
verbrandingsmotor draagt dit systeem bij tot een lager
brandstofverbruik en betere prestaties van de S 400 BlueHYBRID.
Bovendien neemt deze elektromotor de functies van de conventionele
dynamo en startmotor over en dempt hij, dank zij zijn interactie met
de verbrandingsmotor, de torsietrillingen in de aandrijflijn. Hierdoor
zijn geluid en trillingen in het interieur minder merkbaar. Dat maakt
het rijden voor de inzittenden comfortabeler.
De S 400 BlueHYBRID accelereert van 0-100 km/u in 7,2 seconden. De
topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De S 400 BlueHYBRID
verbruikt per 100 kilometer nog eens 2,2 liter minder dan het toch al
zeer gunstige NEDC-verbruik van de S 350. De CO2-uitstoot ligt maar
liefst 21 procent lager.
Zevenstaps veiligheidsplan in aanvulling op Mercedes-Benz-standaard
Zoals bij Mercedes-Benz gebruikelijk is er volop aandacht besteed aan
veiligheid. Daarbij moest de auto niet alleen voldoen aan de
wereldwijd geldende crashtests en de eigen normen die Daimler hiervoor
hanteert, maar ook moest de grootst mogelijke veiligheid voor de
elektrische componenten worden gegarandeerd.
Hiervoor werd een zevenstaps veiligheidsplan gerealiseerd:
1. De eerste stap bestaat uit verschillende kleuren voor alle
elektrische bedrading om verwarring en fouten bij het productieproces
te voorkomen. Daarnaast is waar nodig de bedrading gemarkeerd met
veiligheidsinstructies.
2. De tweede stap bestaat uit verzwaarde afzekering van het hele
systeem door hoogwaardige isolatie op grote schaal en nieuw
ontwikkelde connectoren.
3. Als onderdeel van de derde stap werd een pakket van
maatregelen doorgevoerd ter bescherming van de lithium-ion-accu,
waaronder de accubehuizing van hoogwaardig staal die crashveilig in
het voertuig is gepositioneerd. De afzonderlijke cellen van de accu
zijn ingebed in een gel waardoor ze worden beschermd tegen schokken en
stoten. Verder is de accu voorzien van een zogenaamde
overdrukbeveiliging en een apart koelsysteem dat onafhankelijk van het
motorkoelsysteem werkt. Een ingebouwde controleunit toetst continu de
werking aan de veiligheidseisen en signaleert problemen direct.
4. De vierde stap bestond uit het scheiden van de accupolen,
gescheiden beveiligde elektrische bedrading voor alle
hoogspanningscomponenten die continu bewaakt worden met speciale
interlock schakeling. Wanneer er een defect optreedt, wordt het
hoge-spanningsysteem automatisch uitgeschakeld.
5. Bij de vijfde stap wordt het hoge-spanningsysteem razendsnel
ontladen wanneer het contact van de auto wordt uitgeschakeld of
wanneer er een defect optreedt.
6. Bij een ongeval wordt het hoge-spanningsysteem binnen fracties
van een seconde geheel uitgeschakeld (stap zes).
7. In de zevende en laatste stap wordt het systeem door de
electronische controleunit voortdurend gecontroleerd op kortsluitingen
en schakelt bij een defect het hoogvolt gedeelte direct uit.
De S 400 BlueHYBRID wordt samen met de overige S-Klasse-modellen
geproduceerd in de fabriek in Sindelfingen. De benzinemotor, de
7G-TRONIC automatische transmissie en de elektromotor worden eerst
samengevoegd tot een hybridemodule en worden dan als geheel naar de
productielijn gevoerd. De marktintroductie in Nederland staat gepland
voor juni 2009. China volgt in augustus 2009 en de Verenigde Staten in
september 2009.
AutoRai