Time : 13:58:08
Date : 26 September 2008
Sender Name: Manpower
Slechts 52% van de laatstejaarsstudenten beweert de tweede landstaal voldoende te beheersen
Brussel, 26 september 2008 - 86% van de laatstejaarsstudenten is zich
bewust van het belang van de kennis van de tweede landstaal in hun
professionele leven. Toch denkt slechts 52% van hen dat hun
talenkennis beantwoordt aan de verwachtingen van de bedrijven. Dit is
één van de bevindingen van een onderzoek dat Manpower Professional
onlangs liet uitvoeren bij 3000 bachelor- en masterstudenten tijdens
het laatste jaar van hun studies.
In de lijst van de criteria om aan een job te geraken, neemt
talenkennis een belangrijke positie in. Het onderzoek van Manpower
Professional toont aan dat jongeren zich op dit vlak niet goed genoeg
voorbereid voelen om het professionele leven in te stappen. De
resultaten tonen belangrijke verschillen tussen Nederlandstalige en
Franstalige studenten aan, maar ook tussen de verschillende
studierichtingen.
"De ontoereikende kennis van de talen dwarsboomt nog te veel jongeren
in hun zoektocht naar werk. Hun talenkennis na het beëindigen van hun
studies lijkt hen onvoldoende. Er moet meer moeite gedaan worden om
talen van jongs af aan aan te leren," zegt Philippe Lacroix, Managing
Director van Manpower Belgium.
De Nederlandstalige studenten voelen zich beter gewapend dan hun
Franstalige collega's om de arbeidsmarkt te betreden. 60% van hen
denkt dat hun kennis van de tweede landstaal voldoende is, ten
opzichte van 40% bij de Franstalige studenten. Van alle bevraagde
studierichtingen denken de studenten «Sales & Marketing» (65%) dat ze
het best voorbereid zijn, gevolgd door de «Finance» studenten ( 58%)
en de studenten in de humane wetenschappen (53%). De percentages
liggen iets lager bij de studenten Engineering (44%) en voor de
opleidingen «Scientific & Medical» (43%).
De kennis van Engels doet het beter dan die van het Nederlands. Op
een arbeidsmarkt die alsmaar internationaler wordt, denkt 96% van de
door Manpower Professional bevraagde studenten dat de kennis van het
Engels onontbeerlijk is voor hun toekomstige job, en 83% voelt zich
hier voldoende voorbereid voor. Dit geldt voor 90% van de
Nederlandstalige studenten in vergelijking met 72% van hun
Franstalige collega's.
Voorstelling van de enquête
De enquête "Jongeren en hun eerste job" werd uitgevoerd door
marketingonderzoeksbureau Ask in opdracht van Manpower Professional.
Aan de enquête namen meer dan 3000 Brusselse, Vlaamse en Waalse
studenten deel die op het punt stonden hun bachelor- of masterdiploma
te behalen in uiteenlopende specialisatierichtingen. Zij vulden in de
periode november 2007-januari 2008 tijdens de lesuren een uitgebreide
vragenlijst in. Aan de enquête ging een kwalitatieve studie vooraf
die het mogelijk maakte de thema's te identificeren die
laatstejaarsstudenten het meest bezighouden en een aantal hypothesen
m.b.t. werk te formuleren. De enquête peilt grondig naar de
gemoedsgesteldheid van studenten aan het einde van hun studies, naar
hun verwachtingen ten aanzien van hun eerste job en hun eerste
werkgever en naar hun voorkeuren inzake activiteitensectoren en
bedrijfsprofielen. Daarnaast onderzoekt ze ook hun verwachtingen
m.b.t. een goede voorbereiding op de zoektocht naar een eerste job.
De studie werd ook aangevuld met een enquête bij een representatieve
doelgroep van 580 starters uit verschillende disciplines die
recentelijk hun intrede op de arbeidsmarkt hadden gemaakt. De
antwoorden van deze groep bieden een verhelderende kijk op de
verschilpunten die er soms bestaan tussen de verwachtingen en
percepties van de laatstejaarsstudenten en de praktijkervaringen van
jonge professionals.
Over Manpower Professional
Manpower Professional is een divisie van de Manpower-groep die zich
toelegt op de rekrutering en selectie van specialisten en
hoogopgeleide professionals voor functies op junior-, senior- en
managementniveau. Manpower Professional is actief in de segmenten
Finance, Engineering, HR en Scientific & Medical voor zowel vaste,
tijdelijke, outsourcing- als uitzendmedewerkers. De divisie steunt
daarbij op de expertise van gespecialiseerde consultants en heeft
kantoren in alle grote Belgische steden. De aanpak van Manpower
Professional bestaat erin de kandidaten te helpen om de juiste keuzes
te maken tijdens de verschillende fasen van hun carrière door hen een
service op maat aan te bieden. Manpower Professional biedt een brede
waaier jobaanbiedingen in ondernemingen uit de privésector en de
openbare sector, ongeacht hun grootte of activiteitendomein.
In samenwerking met de Vlerick Gent Management School ontwierp
Manpower Professional de 'Life Balance Check-Up'. Deze tool is
beschikbaar op www.you-only-live-once.be en helpt kandidaten een
beter inzicht te krijgen in hun persoonlijkheid, hun professionele
keuzes beter te formuleren en op die manier hun carrière op het
juiste spoor te krijgen. Het is maar één voorbeeld van de innoverende
kijk op loopbaancoaching bij Manpower Professional.
Contactpersonen
Manpower België:
Marc Vandeleene - marc.vandeleene@manpower.be
gsm +32 495 24 05 43 - tel. +32 2 639 10 81
Louizalaan 523, 1050 Brussel - www.manpower.be
VO communication Press & PR:
Marion Bandin -mbandin@vocommunication.com
tel. + 32 2 640 04 87
URL: http://www.manpower.be
Picture: (None)
Attachments: manpower_20080926_134451_223_Att_1.pdf
manpower_20080926_134451_223_Att_2.pdf