Time : 13:58:08
Date : 26 September 2008
Sender Name: Manpower

Slechts 52% van de laatstejaarsstudenten beweert de tweede landstaal voldoende te beheersen

Brussel, 26 september 2008 - 86% van de laatstejaarsstudenten is zich bewust van het belang van de kennis van de tweede landstaal in hun professionele leven. Toch denkt slechts 52% van hen dat hun talenkennis beantwoordt aan de verwachtingen van de bedrijven. Dit is één van de bevindingen van een onderzoek dat Manpower Professional onlangs liet uitvoeren bij 3000 bachelor- en masterstudenten tijdens het laatste jaar van hun studies.

In de lijst van de criteria om aan een job te geraken, neemt talenkennis een belangrijke positie in. Het onderzoek van Manpower Professional toont aan dat jongeren zich op dit vlak niet goed genoeg voorbereid voelen om het professionele leven in te stappen. De resultaten tonen belangrijke verschillen tussen Nederlandstalige en Franstalige studenten aan, maar ook tussen de verschillende studierichtingen.

"De ontoereikende kennis van de talen dwarsboomt nog te veel jongeren in hun zoektocht naar werk. Hun talenkennis na het beëindigen van hun studies lijkt hen onvoldoende. Er moet meer moeite gedaan worden om talen van jongs af aan aan te leren," zegt Philippe Lacroix, Managing Director van Manpower Belgium.

De Nederlandstalige studenten voelen zich beter gewapend dan hun Franstalige collega's om de arbeidsmarkt te betreden. 60% van hen denkt dat hun kennis van de tweede landstaal voldoende is, ten opzichte van 40% bij de Franstalige studenten. Van alle bevraagde studierichtingen denken de studenten «Sales & Marketing» (65%) dat ze het best voorbereid zijn, gevolgd door de «Finance» studenten ( 58%) en de studenten in de humane wetenschappen (53%). De percentages liggen iets lager bij de studenten Engineering (44%) en voor de opleidingen «Scientific & Medical» (43%).

De kennis van Engels doet het beter dan die van het Nederlands. Op een arbeidsmarkt die alsmaar internationaler wordt, denkt 96% van de door Manpower Professional bevraagde studenten dat de kennis van het Engels onontbeerlijk is voor hun toekomstige job, en 83% voelt zich hier voldoende voorbereid voor. Dit geldt voor 90% van de Nederlandstalige studenten in vergelijking met 72% van hun Franstalige collega's.

Voorstelling van de enquête

De enquête "Jongeren en hun eerste job" werd uitgevoerd door marketingonderzoeksbureau Ask in opdracht van Manpower Professional. Aan de enquête namen meer dan 3000 Brusselse, Vlaamse en Waalse studenten deel die op het punt stonden hun bachelor- of masterdiploma te behalen in uiteenlopende specialisatierichtingen. Zij vulden in de periode november 2007-januari 2008 tijdens de lesuren een uitgebreide vragenlijst in. Aan de enquête ging een kwalitatieve studie vooraf die het mogelijk maakte de thema's te identificeren die laatstejaarsstudenten het meest bezighouden en een aantal hypothesen m.b.t. werk te formuleren. De enquête peilt grondig naar de gemoedsgesteldheid van studenten aan het einde van hun studies, naar hun verwachtingen ten aanzien van hun eerste job en hun eerste werkgever en naar hun voorkeuren inzake activiteitensectoren en bedrijfsprofielen. Daarnaast onderzoekt ze ook hun verwachtingen m.b.t. een goede voorbereiding op de zoektocht naar een eerste job.

De studie werd ook aangevuld met een enquête bij een representatieve doelgroep van 580 starters uit verschillende disciplines die recentelijk hun intrede op de arbeidsmarkt hadden gemaakt. De antwoorden van deze groep bieden een verhelderende kijk op de verschilpunten die er soms bestaan tussen de verwachtingen en percepties van de laatstejaarsstudenten en de praktijkervaringen van jonge professionals.

Over Manpower Professional

Manpower Professional is een divisie van de Manpower-groep die zich toelegt op de rekrutering en selectie van specialisten en hoogopgeleide professionals voor functies op junior-, senior- en managementniveau. Manpower Professional is actief in de segmenten Finance, Engineering, HR en Scientific & Medical voor zowel vaste, tijdelijke, outsourcing- als uitzendmedewerkers. De divisie steunt daarbij op de expertise van gespecialiseerde consultants en heeft kantoren in alle grote Belgische steden. De aanpak van Manpower Professional bestaat erin de kandidaten te helpen om de juiste keuzes te maken tijdens de verschillende fasen van hun carrière door hen een service op maat aan te bieden. Manpower Professional biedt een brede waaier jobaanbiedingen in ondernemingen uit de privésector en de openbare sector, ongeacht hun grootte of activiteitendomein.

In samenwerking met de Vlerick Gent Management School ontwierp Manpower Professional de 'Life Balance Check-Up'. Deze tool is beschikbaar op www.you-only-live-once.be en helpt kandidaten een beter inzicht te krijgen in hun persoonlijkheid, hun professionele keuzes beter te formuleren en op die manier hun carrière op het juiste spoor te krijgen. Het is maar één voorbeeld van de innoverende kijk op loopbaancoaching bij Manpower Professional.

Contactpersonen

Manpower België:
Marc Vandeleene - marc.vandeleene@manpower.be
gsm +32 495 24 05 43 - tel. +32 2 639 10 81
Louizalaan 523, 1050 Brussel - www.manpower.be

VO communication Press & PR:
Marion Bandin -mbandin@vocommunication.com
tel. + 32 2 640 04 87

URL: http://www.manpower.be
Picture: (None)
Attachments: manpower_20080926_134451_223_Att_1.pdf manpower_20080926_134451_223_Att_2.pdf