Date : 26 September 2008
Sender Name: Delhaize Group
DELHAIZE BELGIE LANCEERT NIEUWE MILIEUVRIENDELIJKE VERPAKKINGEN VOORHAAR DUURZAAM Jaarlijkse besparing van 90 ton afval
Delhaize België levert dagelijks inspanningen om het milieu te beschermen. In dit kader worden vanaf 25 september alle appelen en peren, die het label Fruitnet dragen, verkocht in 100% gerecycleerde en recycleerbare schaaltjes verkocht. Gezond fruit dus in een gezonde verpakking. Dankzij deze nieuwe verpakking zullen er jaarlijks 15 miljoen polystyreenschaaltjes minder in onze restafvalzakken verdwijnen.
Een nieuwe, milieuvriendelijke verpakking
De nieuwe schaaltjes die gebruikt worden voor de Fruitnet appelen en peren zijn gemaakt op basis van volledig recycleerd materiaal. Totnogtoe werden voor het verpakken hiervan jaarlijks zo'n 15 miljoen polystyreenschaaltjes gebruikt. Vanaf deze oogst zijn deze volledig vervangen door een gerecycleerde en recycleerbare verpakking op basis van karton. Jaarlijks komt dit neer op 90 ton minder afval. Bovendien is de inkt die wordt gebruikt op de verpakking op basis van water en draagt deze dus ook bij tot een kleinere impact op het milieu.
Fruitnet, een duurzaam label exclusief bij Delhaize
Fruitnet is een label voor fruit afkomstig uit geïntegreerde teelt. Dit fruit is van zeer hoge kwaliteit en wordt geteeld op zo milieuvriendelijke wijze. De impact van geïntegreerde teelt op het milieu wordt dan ook tot een minimum herleid. Dit label garandeert eveneens perfecte traceerbaarheid van de producten en strikte kwaliteitscontroles.
De aanpak van Fruitnet is gericht op kwaliteit in plaats van kwantiteit en draagt zorg voor de omgeving en de gezondheid. Er wordt in de mate van het mogelijke gebruik gemaakt van natuurlijke methodes, zoals het uitzetten van lieveheersbeestjes tegen bladluizen. De fruitteler moet er naar streven om het natuurlijk milieu van zijn activiteiten te behouden of zelfs te verrijken. Zo worden nestkasten en zitstangen voor roofvogels geplaatst en worden hagen geplant aan de zijdes van de percelen. Deze hagen vormen een schuilplaats voor nuttige organismen en hebben een positieve invloed op de biodiversiteit.
Sinds 1990, heeft Delhaize België een duurzame en exclusieve relatie met Fruitnet. Deze organisatie groepeerde oorspronkelijk zo'n 5 Belgische producenten van appelen en peren en heeft haar netwerk verder uitgebreid naar producenten van Frankrijk, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. Vandaag draagt zo'n 95% van de appelen en peren die verkocht worden bij Delhaize dit label.
Op elke verpakking staat een lieveheersbeestje, het symbool van Fruitnet, dat de klant eraan herinnert dat hij een milieuvriendelijke keuze maakt en wijst op de strikte kwaliteitscontroles die het fruit heeft ondergaan.
Vanaf november breidt het assortiment Fruitnet-fruit bij Delhaize verder uit want de nieuwe oogst sinaasappelen uit Spanje zal eveneens dit kwaliteitslabel dragen.
De klanten kunnen tot woensdag 1 oktober alle Belgische Fruitnet-appelen ontdekken aan de bijzonder aantrekkelijke prijs van 0,95 ¤/kg.
Over Delhaize België
Eind juni 2008 bestond het netwerk van Delhaize België uit 752 winkels, waarvan 713 in België, 34 in het Groothertogdom Luxemburg, 4 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland) en 1 in Frankrijk. Met zijn verschillende winkelformaten (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go en Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2007 een omzet van 4,4 miljard euro. In 2007 had Delhaize België een marktaandeel in België van 25,7%*. De onderneming heeft 18.000 medewerkers. Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep, dat actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2008 telde het netwerk van Delhaize Groep meer dan 2.602 winkels. De Groep stelt 138.000 mensen te werk.
* bron: AC Nielsen
Persinformatie
Sandrine Blin
Communication Specialist
Tel. 02/412 83 16
Sblin@delhaize.be
Christine Donjean
Communication Director
Tel. 02/412 84 51
Cdonjean@delhaize.be