Blauw New Media
---
Advocatuur niet te duur
Incompany 100: klanttevredenheid op hoogste punt in 5 jaar
Amsterdam , 26 september 2008
Uit het jaarlijkse Incompany 100-onderzoek naar klanttevredenheid bij
zakelijke dienstverleners blijkt dat klanten de tarieven van hun
advocaten en notarissen plotseling veel hoger waarderen. Waar de
advocatuur altijd middelmatig scoorde met haar facturatie en
prijsstelling, behaalt deze sector nu de allerhoogste scores in het
onderzoek van het zakenblad Incompany, waaraan dit jaar 4.164
zakelijke beslissers deelnamen.
Klanten geven in dit onderzoek dat gisteravond in het Amstel Hotel
werd gepresenteerd traditioneel de laagste rapportcijfers voor de
prijs-kwaliteitverhouding. Ook de advocatuur presteerde nooit goed op
dit punt, maar dit jaar schieten de scores omhoog en staat deze sector
voor het eerst ver bovenaan in vergelijking met de andere acht
sectoren. Het contrast met de stevige kritiek op de tarieven in de
media is opvallend. René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany,
verwijst de discussie over te hoge tarieven in deze sector naar de
prullenmand: 942 klanten van advocatenkantoren hebben gesproken en
zijn zeer duidelijk in hun oordeel. Nergens is de lof over de
prijs-kwaliteitverhouding zo groot als in de advocatuur. Dat de
cijfers juist nu opvallend pieken in het jaar dat de tarieven van
advocaten publiekelijk onder vuur liggen komt, denk ik, door de manier
waarop ze hun tarieven zijn gaan verkopen. Ik vermoed dat ze na alle
commotie hun prijsstelling met meer zorg aan de man hebben gebracht.
Facturen
Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat de facturen van advocaten
plotseling meer geliefd zijn. Ook voor de helderheid (7,08) en de
eerlijkheid (7,06) van facturering krijgt deze sector voor het eerst
de allerhoogste rapportcijfers. Nooit eerder behaalde een van de negen
onderzochte sectoren in de afgelopen vijf jaar een zeven op deze
onderdelen. Willem Bekkers, Algemeen Deken van de Nederlandse Orde van
Advocaten, is content met de resultaten van het onderzoek: We zijn er
na alle negatieve publiciteit blij mee, maar de uitkomst verbaast me
niet. Cliënten van advocaten zijn tevreden over de ratio
prijskwaliteit. Ik denk echter wel dat advocatenkantoren er vandaag de
dag beter in slagen hun meerwaarde te tonen. Advocaten zijn van nature
geneigd gewoon aan het werk te gaan, terwijl het juist belangrijk is
om de tijd te nemen en samen met cliënten te bespreken wat je voor ze
gaat doen.
Records
De advocatuur domineert de ranglijsten van het zakenblad. In de
overall top 10 van de ranking met 173 adviesbedrijven staan acht
advocatenkantoren. Winnaar Van Doorne Advocaten vestigt hierin met een
cijfer boven de acht (8,11) een nieuw record. Dit succes is tekenend
voor het algehele beeld: de rapportcijfers van 4.164 klanten bevinden
zich op het hoogste punt in vijf jaar en 79 van de 173 bedrijven
vestigen een persoonlijk record. De resultaten van het onderzoek zijn
vandaag verschenen in het zakenblad Incompany 100 editie 2008. Over
Incompany Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een
oplage van 75.000 exemplaren. In iedere uitgave staat een uitgebreid
marktonderzoek centraal, waarvoor onderzoeksbureau Blauw Research
tekent. Jaarlijks verschijnt Incompany 500 over aantrekkingskracht en
reputatie (mei), Incompany 100 over klanttevredenheid (sept) en
Incompany 200 over werknemerstevredenheid (dec).