Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
BTTB: BRUSSELSE NOORD-ZUIDVERBINDING - investeer in groei
Infrabel wil het debat rond de Noord-Zuidverbinding in Brussel
opstarten. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) vindt dat
een goede zaak. Als de trein de ruggengraat van het openbaar moet
blijven, zijn zware investeringen in de infrastructuur onvermijdelijk.
Veel reizigers ondervinden het dagelijks aan den lijve: de Brusselse
Noord-Zuidverbinding is oververzadigd. Om de reizigersgroei op te
vangen kan de NMBS meer dubbeldekstreinen inschakelen. De groeimarge
is echter beperkt tot enkele drukke verbindingen die momenteel nog
niet met dubbeldekkers rijden. Daarom kan de BTTB zich vinden in de
plannen voor bijkomende sporen.
In een aantal gevallen kan de NMBS-groep de reizigers wel langs
alternatieve routes sturen. Wie bijvoorbeeld van Leuven naar Gent
reist, kan evengoed via Mechelen rijden. Het westelijk ringspoor met
de stations Brussel-West en Simonis wordt momenteel helemaal niet
gebruikt. In het aanbod van de NMBS ontbreken treinen die alle grote
bedrijvenzones ten noorden van Brussel en de regio Zaventem aandoen.
Hier is op korte termijn zeker groei mogelijk.
Investeringen in openbaar vervoer moeten een afspiegeling zijn van
reizigerswensen. De reizigersvereniging vraagt dat alle opties worden
onderzocht, bijvoorbeeld ook een tunnel tussen Brussel-Zuid en
Brussel-Schuman. De tewerkstelling in Brussel gaat steeds meer naar de
bedrijventerreinen aan de rand van de stad. Met investeringen die
alleen Brussel-Centraal ten goede komen zijn deze reizigers niet
geholpen.
Reageren is mogelijk via ons forum.
Zie ook het dossier in Mondig Mobiel 83.