Vereniging Nederlandse Gemeenten

VNG: Aanpakken overlast door inzet burgemeester te vereenvoudigen

26.09.2008

De positie van de burgemeester bij het aanpakken van overlast moet vereenvoudigd en versterkt worden. De VNG wil een structurele oplossing door in de Gemeentewet een algemene taak voor de burgemeester vast te leggen. Hierbij moet het voor de burgemeester eenvoudiger gemaakt worden om zijn bevoegdheden in te zetten. Ook moet de burgemeester op basis hiervan in acute situaties zijn wil kunnen opleggen aan andere instanties. VNG-voorzitter Jorritsma roept de ministers van BZK en Justitie op deze structurele oplossing met prioriteit op te pakken. Hierdoor wordt verder ad hoc beleid en wetgeving overbodig. Jorritsma deed haar oproep tijdens de buitengewone algemene ledenvergadering van de VNG, vandaag in Apeldoorn.

Fragment van de speech:
Toen ik in januari aantrad als uw voorzitter was er een rumoerige jaarwisseling met een enorme schade als gevolg. Gedurende het afgelopen half jaar waren er problemen op tal van plaatsen. Iedereen weet waar ik op doel: criminaliteit en overlast. En het laatste voorbeeld is Gouda.

En telkens zien we dan het patroon dat politici in Den Haag te hoop lopen om er wat aan te willen doen. Met woorden dan. En ad hoc oplossingen. Gelukkig hebben we nu een minister die zelf uit een gemeente komt en die de goede woorden spreekt en het weer teruglegt naar de gemeenten. En wij kunnen er wat aan doen! Gemeenten zijn de plaats waar het moet gebeuren! En gemeenten
zijn de plaats waar het kán gebeuren! En als er een calamiteit is in een gemeente, en in andere gemeenten is deskundigheid dan gaan wij er zelf voor zorgen dat die deskundigheid gebruikt gaat worden. Daar hebben we het Rijk niet bij nodig. De spil in de bestrijding van overlast en criminaliteit is de gemeente. We moeten ophouden met versnippering en het tegen elkaar inwerken van verschillende organisaties.

De veiligheid is een verantwoordelijkheid van burgemeester én wethouders. Maar het komt in acute situaties aan op de burgemeester. Hij moet over adequate en makkelijk toepasbare bevoegdheden beschikken. Dat betekent niet per definitie nieuwe bevoegdheden, maar wel beter geregelde bevoegdheden. Daarom vind ik dat we moeten nadenken over een aanvulling in de gemeentewet, op basis waarvan de burgemeester in acute situaties kan optreden en zijn wil opleggen aan andere instanties. Zonder dat hij voortdurend bij de rechter staat om zich te verantwoorden. De gemeenteraad is de plek waar hij zich moet verantwoorden. En zo voorkom je dat iedereen naar elkaar blijft kijken. Want dat gebeurt nu nog te veel.

Als het te laat is, maar ook in de fase die daaraan voorafgaat. Bijvoorbeeld in de jeugdzorg. Ik begin me zo langzamerhand te schamen voor wat daar gebeurt. Terwijl daar de mogelijkheden liggen om problemen te voorkomen of in de kiem te smoren. Zo dicht mogelijk bij de burger, dus bij de gemeenten. De praktijk bestaat helaas uit pure stroperigheid. Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd, met alle tijdverlies tot gevolg. En dat terwijl er juist daar vaak geen tijd te verliezen is. Gemeenten staan te trappelen om aan de slag te gaan, met alle neuzen dezelfde kant op. Daarom hoort ook de jeugdzorg bij de gemeenten thuis, en niet bij de provincie zoals nu.
Wij hebben geen evaluatie nodig om dat te constateren. En nog belangrijker, we hebben er ook geen tijd voor. Ik roep het kabinet dan ook op om de jeugdzorg zo snel mogelijk bij de gemeenten onder te brengen. En dus niet te vertragen met een evaluatie. Dan kunnen we tenminste aan het werk!

En als we het even bij de jeugd houden: wat dacht u van een aanpak om 16-, 17-jarigen die dreigen van school te gaan zonder diploma, erbij te houden? Ook hier kunnen de gemeenten veel meer betekenen dan nu. Nu mogen we namelijk daarvoor geen geld gebruiken uit de pot voor arbeidsmarktbeleid. Opnieuw: bureaucratie die ons beperkt in het oplossen van problemen. Vandaar mijn oproep op dit punt: draag het participatiebudget zonder schotten over aan de gemeenten. Het kan helaas wel eens heel hard nodig zijn dat we op het terrein van de economie en arbeidsmarkt flink aan de slag moeten de komende tijd.

Dit zijn voorbeelden in de sfeer van het voorkomen van problemen. Maar ook op het gebied van het bestrijden van geweld kunnen gemeenten maatregelen nemen. Zo moeten we het geweld tegen hulpverleners registreren. En ik pleit voor het meer gebruik maken van cameras om mensen die over de schreef gaan uit de anonimiteit te halen. Dan kunnen we ook beter onmiddellijk tot vervolging overgaan. Want helaas is dat hard nodig om de hulpverleners, ónze mensen, te beschermen.

Den Haag, 26 september 2008

Meer informatie

* Toespraak BALV voorzitter VNG mevrouw Jorritsma-Lebbink (26 september 2008)