26-9-2008
Truckersdsag op het spel door rij- en rusttijden
Op de Truckersdag beleven gehandicapten een prachtige ervaring door
hoog in de cabine van een vrachtwagen deel te nemen aan een
truckersstoet.
Door een herziening van de rij- en rusttijden verordening, dienen
chauffeurs echter rust te nemen in het weekend. Hierdoor is het voor
chauffeurs niet langer mogelijk om vrijwillig aan deze activiteit deel
te nemen en komt de truckersdag in gevaar.
VVD Europarlementariër Jeanine Hennis- Plasschaert: "Het kan
natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat deze vrijwilligersactiviteit
wordt verboden. Ik de Europese Commissie dan om opheldering gevraagd
en verzocht om een uitzondering te maken voor de Truckersdag."
U ziet de schriftelijk vraag hieronder
In Nederland wordt jaarlijks op verschillende plaatsen een truckersdag
georganiseerd voor verstandelijk gehandicapten. Aan de truckersdag
werken chauffeurs op vrijwillige basis mee. Tot 1 januari 2008 kon
deze vrijwilligersactiviteit worden beschouwd als vrijgesteld conform
artikel 4 lid 12 van verordening 3820/85/EG: niet commercieel
goederenvervoer voor privé- doeleinden. De nieuwe rij- en
rusttijdenverordening 561/2006 beperkt deze mogelijke vrijstelling in
artikel 3 lid h tot voertuigen met een toegestane maximummassa van 7,5
ton. Doorgaans overschrijdt een vrachtauto, die bij de truckersdag
wordt ingezet, deze massa met als gevolg dat chauffeurs niet meer
vrijwillig aan de truckersdag kunnen deelnemen. Wanneer chauffeurs in
het weekend hun wekelijkse rusttijd onderbreken door deelname aan de
truckersdag, zal deze korte onderbreking een onevenredig lange
compensatie vereisen.
Het ontspannen karakter van de truckersdag en het lage tempo waarin
wordt gereden, hebben geen negatieve effecten op de gemoedstoestand
van de chauffeur en de mate waarin hij op zondagavond of
maandagochtend weer gaat rijden. Bovendien heeft de truckerdag geen
effect heeft op de concurrentieverhoudingen aangezien er geen
inkomsten worden gegenereerd en tot slot draagt de truckersdag bij aan
de verbetering van het imago van het beroep van chauffeur en de
transportsector in het algemeen. Ook creëert het draagvlak in de
lokale gemeenschap.
Is de Europese Commissie het met mij eens dat het geenszins de
bedoeling kan zijn dat deze vrijwilligersactiviteit wordt verboden? Zo
ja, wil de Europese Commissie een uitzondering maken voor het
vrijwilligerswerk? Zo nee, waarom niet?
VVD