25-9-2008
Han ten Broeke: Deze opening van Bos kan leiden tot openstelling
Vliegveld Twente: Bos kiest opening
Nadat de minister van Financien eindeloos draalde met de beantwoording
van de vragen van de Tweede Kamer over de door hem afgeblazen
aanbesteding kwam hij donderdag 25 september, op de valreep, alsnog
met een brief*. De Kamer dreigde diezelfde dag met een spoeddebat,
maar zit nu gebogen over de tien pagina's waarin minister Bos probeert
uit te leggen waarom er slechts 6 miljoen overbleef voor de
interim-exploitatie van de luchthaven Twente voor de komende drie
jaar.
Tweede Kamerlid Han ten Broeke is vooral tevreden met de opening die
Bos in de brief biedt op vragen van de VVD om alsnog met de gewezen
bieders om de tafel te gaan zitten als deze mogelijkheden zien. Ten
Broeke: "Deze opening kan leiden tot openstelling en dat is wat de
Kamer wil!".
Over het sommetje dat Bos maakt om te verklaren waarom er zoveel
kosten moeten worden gemaakt is de VVD van mening dat er nog veel
vragen onbeantwoord blijven. Zo worden de kosten voor terreinen en
vastgoed op maarliefst 6 miljoen gesteld, wordt er maarliefst 2 ton
aan adviseurs uitgegeven en is het de vraag waarom de aanpassingen die
moeten worden gedaan om er een civiele luchthaven van te maken
maarliefst 3,1 miljoen euro moeten kosten als er nog steeds een
militaire bestemming op zit en er immers ook de afgelopen jaren
"burgermedegebruik" is geweest. "Het belangrijkste", aldus Ten Broeke,
"is dat de minister nadat hij deur met een klap had dichtgegooid, deze
nu toch weer op een kier zet".
Volgens de VVD'er komt het nu uitsluitend nog aan op goede wil van
beide kanten. Bij een kortere exploitatieperiode dan drie jaar zou er
een verzekeringsclausule voor de samenwerkende bieders Maastricht
Airport en de EAT moeten komen zodat ze enigszins beschermd zijn tegen
een definitief besluit overstelling of dichtdoen van de luchthaven
over een jaar. Ten Broeke: "Geen uitvluchten, maar chartervluchten
willen wij! Openstelling onder verantwoorde condities, daar gaat het
ons om".
*P. 8 en 9: (antwoord VVD-vraag 16) "Ik ben bereidt om, ...., een
gesprek met bedoelde inschrijver (Maastricht Airport - HtB) te houden,
waarin de mogelijkheden worden verkend". (Antwoord VVD-vraag 17: Önder
voorwaarden is het onder het Bass toegestaan een
onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking te volgen".
(Antwoord VVD-vraag 19): "Als er indicaties zijn dat marktpartijen
andere mogelijkheden zien, zal ik deze bekijken".
26 september 2008
VVD