Toyota hoogst scorende automerk in Best Global Brands Top 100
(9/26/2008)
Toyota heeft van alle automerken de hoogste notering op de jaarlijkse
mondiale ranglijst van de honderd waardevolste merken. Net als in 2007
staat Toyota op de zesde plek. Volgens lijstsamensteller Interbrand
zit de kracht van Toyota in zijn innovatieve, milieuvriendelijke
producten.
De gecalculeerde waarde van Toyota als merk steeg ten opzichte van
vorig jaar met 6 procent tot ruim 34 miljard dollar. Daarmee streeft
Toyota bekende merken als Intel, McDonalds, Disney en Google voorbij.
Toyota is bovendien de enige Aziatische firma in de top tien.
âDe Best Global Brands 2008-ranglijst reflecteert de wereldeconomieâ,
zei Jez Frampton, CEO van Interbrand. âDe kredietcrisis in de VS, de
groei van opkomende markten en de sterker wordende nadruk op
duurzaamheid zijn belangrijke trends die bepalen waar een merk eindigt
op de ranglijst.â
Lijstsamensteller Interbrand roemde vorig jaar al de betrouwbaarheid
en hybridestrategie van Toyota. In het rapport van 2008 staat: âToyota
profiteert nog steeds van het groene imago van de Prius, die nog
steeds uitgebreide media-aandacht krijgt. Toyota weet zijn nationale
identiteit te behouden, terwijl het als een waar wereldmerk opereert.â
In de zoektocht naar de ultieme milieuvriendelijke auto loopt Toyota
wereldwijd voorop met de Hybrid Synergy Drive^(TM) in onder meer de
Toyota Prius. Op 31 mei 2008 bereikte Toyota met deze innovatieve
hybrideauto de magische grens van meer dan een miljoen verkochte
exemplaren wereldwijd.
AutoRai