Nederlandse Orde van Advocaten
blij met hoge klanttevredenheid
26/09/2008 09:40
Nederlandse Orde Van Advocaten
Algemeen Deken, Willem Bekkers : 'Onderzoek bevestigt waardering'
Nederlandse Orde van Advocaten
blij met hoge klanttevredenheid
DEN HAAG - Zakelijke dienstverleners zijn bijzonder tevreden over de kwaliteit van hun advocaat in relatie tot diens tarief. De Nederlandse Orde van Avocaten (Orde) ziet in de hoge klanttevredenheid, die blijkt uit een onderzoek door bureau Blauw Research in opdracht van zakenblad Incompany, een bevestiging van de waardering die advocaten in de praktijk krijgen.
De Algemeen Deken van de Orde, Willem Bekkers, is dan ook zeer ingenomen met het resultaat van dit onderzoek onder 4164 zakelijke beslissers: 'We zijn er na alle negatieve publiciteit blij mee dat dit onderzoek de waardering bevestigt die we in ons werk krijgen. Cliënten van advocaten zijn tevreden over de ratio prijs-kwaliteit. Ik denk echter wel dat advocatenkantoren er vandaag de dag beter in slagen hun meerwaarde te tonen. Advocaten zijn van nature geneigd gewoon aan het werk te gaan, terwijl het juist belangrijk is om de tijd te nemen en samen met cliënten te bespreken wat je voor ze gaat doen'.
Vernieuwing dienstverlening
Om de dienstverlening door de advocatuur op een nog hoger plan te tillen laat de Orde zelf een onafhankelijk onderzoek doen naar mogelijke belemmeringen tussen vraag en aanbod. De Orde betrekt hier diverse belanghebbenden bij, zoals de Consumentenbond en Midden- en Kleinbedrijf Nederland. Bekkers: 'Het onderzoek betreft in grote lijnen de verhouding prijs-kwaliteit, vernieuwing van dienstverlening, inclusief declaratiemethoden, en toegang tot recht. Het resultaat van het onderzoek van Blauw Research verbaast met op zichzelf dus niet. Ik hoor in de praktijk niet anders. Zorg bestaat bij kleine ondernemers en particulieren die niet in aanmerking komen voor gefinacierde rechshulp'.
Hoogste scores
Volgens het jaarlijkse Incompany 100-onderzoek naar klanttevredenheid bij zakelijke dienstverleners blijkt dat klanten de tarieven van hun advocaten en ook notarissen nu veel hoger waarderen. Waar de advocatuur altijd middelmatig scoorde met haar facturatie en prijsstelling, behaalt deze sector nu de hoogste scores in het onderzoek van het zakenblad Incompany, dat de uitkomsten hiervan vandaag publiceert.
Klanten geven in dit onderzoek traditioneel de laagste rapportcijfers voor de prijs-kwaliteitverhouding. Ook de advocatuur presteerde voorheen niet goed op dit punt, maar dit jaar schieten de scores omhoog en neemt de advocatuur een toppositie in ten opzichte van de acht andere sectoren die Blauw Research onderzocht.
Facturen
Het onderzoek toont aan dat de facturen van advocaten nu meer waardering krijgen. Ook voor de helderheid (7,08) en de eerlijkheid (7,06) van facturering krijgt de advocatuur voor het eerst de allerhoogste rapportcijfers. Nooit eerder behaalde een van de negen onderzochte sectoren in de afgelopen vijf jaar een zeven op deze onderdelen, aldus het onderzoek.
Records
De advocatuur domineert de ranglijsten van het zakenblad. In de overall top 10 van de ranking met 173 adviesbedrijven staan acht advocatenkantoren. Winnaar Van Doorne Advocaten vestigt hierin met een cijfer boven de acht (8,11) een nieuw record. Dit succes is tekenend voor het algehele beeld: de rapportcijfers van 4.164 klanten bevinden zich op het hoogste punt in vijf jaar en 79 van de 173 bedrijven vestigen een persoonlijk record.
http://www.advocatenorde.nl
Nederlandse Orde van Advocaten