Nieuwe Mercedes-Benz Actros en klant centraal tijdens IAA in Hannover
(7/24/2008)
De grootste tentoonstelling voor bedrijfsauto's ter wereld staat weer
voor de deur. Van 25 september tot en met 2 oktober presenteren ruim
1.700 exposanten hun producten op bedrijfswagengebied tijdens de 62e
IAA in Hannover. Mercedes-Benz zal op dit mega-evenement weer voor
spectaculaire hoogtepunten zorgen.
Naast de highlights bij de trucks, de bestelwagens, de autobussen en
de speciale voertuigen staat in hal 14/15 vooral de klant zelf
centraal.
Mercedes-Benz stand
Met 265.000 vierkante meter tentoonstellingsoppervlakte is de IAA
Bedrijfswagens het meest toonaangevende platform voor exposanten en
vakbezoekers om innovaties en productintroducties binnen de branche te
beleven. Mercedes-Benz is ruim vertegenwoordigd in hal 14/15 met een
stand van maar liefst 11.500 vierkante meter, waar 55 Mercedes-Benz
bedrijfswagens inclusief het gehele Mercedes-Benz dienstenpakket klaar
staan voor de vele bezoekers. Persoonlijke begeleiding en individueel
advies aan klanten, afgestemd op zijn specifieke wensen, krijgen dit
jaar extra aandacht. De stand is overzichtelijk ingedeeld in trucks,
bestelwagens, autobussen en speciale voertuigen. De nieuwe Actros,
voertuigstudie de Vito BlueEFFICIENCY, de nieuwe Travego
touringcargeneratie en de off-road truck Zetros worden op een speciaal
podium geïntroduceerd. Ook innovatieve Mercedes-Benz technologieën
als de hybrideaandrijving van de Atego BlueTec Hybrid, de
aardgasaandrijving van de Sprinter NGT en de Econic NGT en de
brandstofcel bij de Citaro worden op een bijzondere wijze
gepresenteerd.
(Financiële) dienstverlening
Bij de Service-Boulevard kunnen IAA-bezoekers kennis maken met het
spectrum aan servicediensten rondom de Mercedes-Benz bedrijfswagen.
Experts van Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz CharterWay, TruckStore,
Global Services & Parts, MercedesSercvice Card en Omniplus voorzien
bezoekers van advies op het gebied van ondermeer Reparatie- en
Onderhoudscontracten, mobiliteitsdiensten zoals Service 24h en Driver
Training tot aan wagenparkmanagement in de vorm van FleetBoard.
De nieuwe Actros
Het absolute hoogtepunt op de IAA is het nieuwe vlaggenschip van
Mercedes-Benz Trucks voor het internationale transport. De nieuwe
Actros heeft een flinke ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van
economische inzetbaarheid, comfort, veiligheid en design. De
belangrijkste vernieuwing is de verder ontwikkelde en nu standaard
ingebouwde automaat, de Mercedes PowerShift. Voor de aandrijving maakt
de nieuwe Actros gebruik van de in de praktijk bewezen BlueTec-motoren
die nu al ruimschoots voldoen aan de Euro-5 norm die vanaf het najaar
2009 standaard wordt. De nieuwe generatie Actros trucks die
recentelijk in productie is gegaan combineert hierdoor een rendabele
inzet met een lagere uitstoot en onderstreept nog eens toonaangevend
te zijn in zijn segment.
Wereldpremière van de nieuwe Actros Bouw
Ook in het bouwtransport zet de Actros zijn beste beentje voor. En op
de IAA 2008 beleeft hij zijn wereldpremière! Met specifieke
vernieuwingen verlegt de nieuwe Actros Bouw grenzen op zijn gebied.
Diverse verbeteringen maken hem nog robuuster. Daartoe behoren de
radiateur- en motorbeschermplaten, de driedimensionaal beweeglijke
instaptredes, de spiegelbescherming, de beschermingen voor de
koplampen en achterlichten van staal evenals de beschermplaat voor de
brandstoftank. Samen met de Axor en de Atego biedt Mercedes-Benz met
de nieuwe Actros Bouw een grote verscheidenheid aan bouwvoertuigen.
Axor en Atego
Ook de Axor en de Atego ontbreken niet op de IAA in Hannover. De Axor
biedt nu meer laadvermogen, is nog economischer en uitgerust met
nieuwe veiligheidssystemen. Dit laatste maakt hem nu nog meer geschikt
als vrachtwagen voor het transport van gevaarlijke stoffen.
De Atego demonstreert soeverein zijn sterke punten op het gebied van
kwaliteit, betrouwbaarheid en economie.
Duurzame mobiliteit, brandstofverbruik en zuinig rijden
Duurzame mobiliteit vormt op de IAA 2008 een belangrijk zwaartepunt
voor Mercedes-Benz bestelwagens. Diverse tentoonstellingsobjecten en
technische presentaties maken duidelijk dat Mercedes-Benz op dit
gebied een voortrekkersrol heeft. Verder worden productvernieuwingen
gepresenteerd die de klanten de komende tijd bij de Sprinter en Vito
kunnen verwachten.
Ook brandstofverbruik wordt steeds belangrijker als kostenfactor voor
transportondernemingen. Mercedes-Benz laat op de IAA onder meer zien
welke factoren een rol spelen en hoe het verbruik kan worden verlaagd,
bijvoorbeeld door middel van de BlueTec-dieseltechnologie. Dat werd
onlangs op het circuit van Nardo op indrukwekkende wijze bewezen door
de Actros: 19,44 liter op 100 kilometer. Daarnaast kunnen maatregelen
zoals trainingen in zuinig rijden en een optimale afstelling van
aerodynamica en banden een belangrijke rol spelen in het reduceren van
het brandstofverbruik.
Het thema milieu hangt hier nauw mee samen. De Atego BlueTec Hybrid
toont daarbij hoe een zuinige en schone aandrijving voor het
distributievervoer er in de toekomst kan uitzien. Op de IAA wordt de
visie van Mercedes-Benz gepresenteerd over de emissievrije mobiliteit
van de toekomst, de brandstofcel, en alternatieve aandrijvingen die
tot nog toe zijn gerealiseerd. Zo staat er een Sprinter met Natural
Gas Technology (NGT) tentoongesteld, die een doorbraak moet vormen
voor de milieubewuste aardgasaandrijving. Overigens wordt aan de hand
van de voertuigstudie Vito BlueEFFICIENCY getoond met welke
combinaties van afzonderlijke maatregelen het brandstofverbruik en de
CO2-emissies verder verlaagd kunnen worden.
VAN-Solutions
Een ander hoogtepunt vormen de VAN-Solutions waarbij het motto: âVoor
elke klant het passende voertuigâ het uitgangspunt is. De
dienstverlening voor bestelwagens rondom aanschaf, exploitatie, inruil
en gebruikte voertuigen, worden op een prominente manier
gepresenteerd: 170 zorgvuldig geselecteerde, met op kwaliteit
beproefde opbouwen en uitrustingen op basis van de Vito, de Sprinter
en de Vario, staan ter beschikking voor een specifieke inzet.
Autobussen
De nieuwe generatie Travego viert in Hannover zijn première. Het
succesnummer verlegt in het touringcarsegment wederom grenzen. De bus
combineert comfort, consequente rentabiliteit, actief motormanagement
en elektronische remkrachtverdeling (EBV). Deze helpen de bestuurder
in hoge mate de rijstabiliteit en het tractievermogen in kritieke
verkeerssituaties te hanteren. De Travego is verkrijgbaar in drie
lengte-uitvoeringen, twee hoogwaardige uitrustingslijnen en talloze
opties waardoor de Travego exact op maat ingericht kan worden. En net
als bij trucks en bestelwagens bewijst Mercedes-Benz ook bij
autobussen zijn competentie op het gebied van alternatieve
aandrijvingen. Een Citaro G BlueTec-Hybride bus die op het
buitenterrein te zien zal zijn en een Citaro met
brandstofcelaandrijving zijn hier sprekende voorbeelden van.
Speciale voertuigen
De introductie van de nieuwe Zetros zal opzienbarend worden. Deze
off-road truck is speciaal ontwikkeld om tijdens elke
(gevechts)situatie in crisisgebieden ingezet te kunnen worden.
Mercedes-Benz toont op de IAA echter nog meer speciale voertuigen: een
Unimog U 5000 met dubbele cabine, een Econic NGT en een Econic
diesel-hybride.
The European Road Transport Show 2007
BedrijfsautoRAI