Dexia Bank
Axion lanceert nooit geziene vorm van internetconcerten: de Axion Banner
Concerts
25/09/2008
Jongerenmerk van Dexia stelt eigen reclameruimte op het internet ter
beschikking van jonge bands
Axion, het jongerenmerk van Dexia, lanceert de Axion Banner Concerts:
een opmerkelijke campagne om jongeren die muziek maken financieel en
promotioneel te ondersteunen. Deze unieke internetconcerten vinden
plaats in banners, hét digitale reclameformat bij uitstek. Doel is om
beloftevolle jonge muzikanten op die manier versneld visibiliteit en
bekendheid te geven. De groep die het beste Banner Concert speelt,
wint een optreden in de Ancienne Belgique, een streaming van dit
concert en een opnamedag in de AB sound-studio.
Het concept
Sinds jaar en dag steunt Axion jongeren tussen 12 en 25 jaar in alle
aspecten van hun leven. Muziek hoort daarbij. En aangezien steeds meer
jongeren op steeds jongere leeftijd in een muziekgroep spelen - de
jongste winnaars van Humo's Rock Rally waren gemiddeld 15 jaar oud -
vond Axion dat het hoog tijd werd om muziekmakende jongeren een
platform te geven en hen financieel te steunen.
Met de lancering van de Axion Banner Concerts wordt een volledig nieuw
concept in het leven geroepen: internetconcerten die plaatsvinden in
banners, het bekendste digitale reclameformat. Axion stelt zijn eigen
banners op het internet ter beschikking van jonge muzikanten. Op die
manier bereiken de groepen in kwestie een veel ruimer publiek dan
uitsluitend via hun eigen MySpace, Netlog of Facebook pagina's. Of hoe
de reclameruimte van een bank de reclameruimte van een band wordt.
Axion Banner Concerts
De internetcampagne
De lancering van de Axion Banner Concerts gaat gepaard met een
uitgebreide - hoe kan het ook anders - bannercampagne waarin bekende
artiesten zoals Tim Vanhamel,
A Brand, Tom Helsen en Malibu Stacey zélf een Banner Concert spelen.
Op die manier wordt een beeld geschetst van wat het format Banner
Concerts precies inhoudt. Via deze banners komt men terecht op
axionweb.be waar alle mogelijke informatie te vinden is om deel te
nemen aan de wedstrijd en kans te maken om zelf zo'n Banner Concert te
winnen.
De wedstrijd
Insturen van de nummers
Tot 17 oktober 2008 kunnen alle bands (of solo-performers) waarvan
alle leden tussen 12 en 25 jaar oud zijn, een nummer insturen dat ze
graag als Axion Banner Concert willen opnemen. Dit nummer moet een
eigen creatie zijn. Deelnemen kan via het wedstrijdformulier op
www.axionweb.be.
Selecteren van 25 bands door een jury
Alle ingezonden nummers worden eerst individueel beluisterd en
beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit 3 personen uit
de muziekwereld: Peter Crosbie (producer Daan, Axelle Red ...), Kurt
Overbergh (artistiek directeur van de Ancienne Belgique) en Axel
Stevens (programmering Dour Festival). Ieder jurylid kent per nummer
een waardecijfer van 1 tot 5 toe. Door deze individuele beoordelingen
wordt een top 40 opgesteld. Deze 40 nummers worden vervolgens door de
juryleden samen beluisterd en zij bepalen samen de 25 genomineerden.
Deze geselecteerden mogen op kosten van Axion een professionele opname
van hun nummer meemaken dat zal worden vertaald naar een Banner
Concert. Deze 25 Banner Concerts worden vervolgens op tal van
drukbezochte websites geplaatst waar ze door iedereen bekeken kunnen
worden.
Het publiek kiest de uiteindelijke winnaar
De eindwinnaar van de Axion Banner Concerts zal worden bepaald door
het publiek. Iedereen kan gedurende een aantal weken stemmen op de 25
Banner Concerts. Dit kan op 2 manieren: online (via axionweb.be) of
per sms.
De prijzen
Voor de eindoverwinnaar wordt wellicht een levensdroom werkelijkheid:
een eigen optreden in de AB in Brussel dat meteen ook wordt gestreamd
op de AB-site. En daar blijft het niet bij. Bovenop dit "moment of
fame" wordt de laureaat uitgenodigd voor een volledige opnamedag in de
AB sound-studio onder professionele begeleiding.
Nuttige links:
- http://internetconcerten.blogspot.com/
- http://www.axionweb.be/nl/bannerconcerts (online vanaf 26 september)
Axion is het jongerenmerk van Dexia. Tegenwoordig is Axion één van de
bekendste merken qua bankaanbod bij jongeren tussen 12 en 25 jaar.
Axion bezit het tweede grootste marktaandeel op het vlak van
zichtrekeningen.