PERSBERICHT
Amsterdam, 25 september 2008
Behoud consumentenvertrouwen is essentieel voor verdere
groei interneteconomie naar 436 miljard euro in 2012
Europese digitale economie kan jaarlijks 18% groeien tot 2012 / Marktvolume
kan toenemen tot 436 miljard euro / Consumentenvertrouwen in de veiligheid
van digitale markten is belangrijkste voorwaarde voor continuïteit groei
Brussel , 25 september 2008. De Europese digitale economie zal naar verwachting
jaarlijks 18 procent groeien naar 436 miljard euro in 2012, mits de leveranciers van
content, adverteerders, e-commerce bedrijven en toegangsproviders maatregelen
nemen om het vertrouwen van de consument te behouden. Dit is de uitkomst van
een nieuw onderzoek dat vandaag is gepubliceerd door internationaal
management-consultingbureau Booz & Company. Tot dusver was de groei in
deze sector vooral het gevolg van een stijgend aantal gebruikers, de invoering van
nieuwe infrastructuur of technische innovaties. Volgens Booz & Company gaat
dit nu veranderen: in de volgende fase zal het accent steeds meer verschuiven van
internettoegangsdiensten en de verkoop van breedband naar meer geavanceerde
diensten, e-commerce, content en advertenties. Daardoor zal de omzetgroei in de
toekomst eerder afhangen van de mate waarin nieuwe diensten ingang vinden bij
gebruikers en hun onlinebestedingen, dan van de de lancering van nieuwe
technologieën. Het grillige gedrag van consumenten in de digitale wereld zal de
sector en zeker netwerkoperators voor een aantal grote uitdagingen stellen.
Dit zijn de belangrijkste bevindingen van het Booz & Co onderzoek "Digital
Confidence Securing the Next Wave of Digital Growth" dat is uitgevoerd in
opdracht van Liberty Global, de grootste internationale kabeloperator, en
moederbedrijf van UPC Broadband en Telenet. De studie is in Brussel
gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van belangrijke spelers in de kabelsector en
hoge ambtenaren van de Europese Commissie. De studie wordt ook aan Viviane
Reding, de Eurocommissaris voor Informatiemaatschappij en media
gepresenteerd.
De vier pijlers van `digitaal vertrouwen'
Met de steeds verdere groei van digitale dienstverlening zijn er bij de consument
vragen gerezen over de veiligheid van de digitale wereld. En terecht:
virusaanvallen, piraterij of fraude met internetbankieren leiden vaak tot forse
economische schade. Om die reden moet het zogenaamde "digitale vertrouwen"
absoluut behouden blijven en zo mogelijk worden versterkt, zo meldt het
onderzoek. Uit de analyse van een groot aantal concrete succesverhalen en
mislukkingen, een diepteanalyse van consumentenenquêtes en gesprekken met
meer dan 50 experts uit diverse Europese landen en de V.S. blijkt digitaal
vertrouwen op vier essentiele pijlers te berusten:
PERS & EXTERNE RELATIES
LENBACHPLATZ 3 · 80333 MÜNCHEN · TEL +49 (0)89-545 25-0 (toestel -529) · FAX +49 (0)89-545 25-602
· Voldoende netwerkintegriteit en `Quality-of-service' om de
technologische platformen voor consumenten en bedrijven te beveiligen
en connectiviteit te garanderen
· Bescherming van privacy en persoonsgegevens, ter voorkoming van
ongeoorloofde toegang tot de elektronische gegevens van consumenten;
· Bescherming van minderjarigen tegen ongewenste content en exploitatie;
· Voorkoming van piraterij en diefstal van content waarop auteursrechten
rusten.
"Negatieve berichten over recente privacyschendingen door telecombedrijven of
over minderjarigen die in forums en community's worden lastiggevallen en
uitgescholden, kunnen het huidige internetenthousiasme van de consument snel
temperen en dat heeft meteen zijn weerslag op de groei in deze sector," zegt
Thomas Künstner, Vice-President bij Booz & Company. Digitale media-
aanbieders en telecombedrijven in Europa zouden een bedrag van circa 124
miljard euro aan online-advertenties, betaalde content en e-commerce kunnen
mislopen als ze digitaal vertrouwen niet tot een strategisch onderdeel van hun
activiteiten maken. Volgens het onderzoek van Booz & Company kan bij een
succesvolle implementatie van een digitaal-vertrouwensstrategie zelfs een extra
verkoopvolume van 11%, ofwel 46 miljard euro, worden gerealiseerd. "Als dit
niet goed lukt, kan de sector maar liefst 18%, ofwel 78 van de 436 miljard euro in
het uitgangsscenario, mislopen. Dit indrukwekkende verschil is wat er op het spel
staat voor infrastructuur- en serviceproviders," aldus Künstner.
De belanghebbenden moeten veel meer doen dan alleen de wet naleven. Künstner
stelt: "Beleid en praktijken die het vertrouwen van consumenten en aanbieders
versterken, worden voor bedrijven steeds belangrijker om zich te onderscheiden
in de felle concurrentiestrijd. Consumenten, en zeker mensen die in het digitale
tijdperk zijn geboren, worden steeds kritischer, zijn assertiever en passen hun
koopgedrag en eetpatroon aan om politieke of publicitaire actie te voeren. Uit een
aantal succesverhalen blijkt met welke strategieën vertrouwen kan worden
opgebouwd." Bij nadere analyse van deze cases komen vier praktijken naar voren
die bijdragen aan een betere acceptatie door de consument:
1. Consumenten accepteren praktijken die duidelijk zijn en niet opdringerig
netwerkoperators, content- en platformproviders moeten dergelijke
communicatie stimuleren in samenwerking met de regelgever.
2. Consumenten vinden het belangrijk dat netwerkoperators en
serviceproviders hun digitale gegevens goed beheren en beveiligen
duidelijke verklaringen en een sluitend wettelijk kader hebben daarbij de
hoogste prioriteit.
3. Consumenten willen zelf bepalen hoe ze omgaan met de risico's waaraan
ze blootstaan ze zoeken zelf de juiste hulpmiddelen, schakelen
mechanismen in of uit en zoeken informatie.
4. Consumenten accepteren maatregelen om een bepaalde `quality-of-
service' te garanderen als het netwerkverkeer daartoe actief moet
worden beheerd, staan ze daar niet afwijzend tegenover, mits de
leveringsvoorwaarden duidelijk zijn.
Voor succes moeten bedrijven dus meer doen dan alleen de bestaande wetten
naleven; alleen door aan de basisvoorwaarden voor digitaal vertrouwen te
PERS & EXTERNE RELATIES
LENBACHPLATZ 3 · 80333 MÜNCHEN · TEL +49 (0)89-545 25-0 (toestel 529) · FAX +49 (0)89-545 25-602
voldoen, blijven ze de ontwikkelingen voor. Dit vereist een holistische
benadering. Alle partijen netwerkoperators, content- en serviceproviders of
aanbieders van e-commerce moeten hun krachten bundelen, ook met de
regelgevers, om de grote veranderingen in de markt te kunnen bijhouden. De
betrokken organisaties moeten structureel beleid en praktijken voor digitaal
vertrouwen invoeren in de vorm van interne protocollen en bestuurlijke
structuren. Deze kunnen als richtlijn dienen voor de ontwikkeling van producten
en diensten, de keuze en inzet van netwerktechnologieën en
beveiligingsoplossingen, en voor de communicatie met de consument en andere
partijen (branchegenoten, contenteigenaars, regelgevers). Om de groei op de
lange termijn te kunnen waarborgen moeten digitaal vertrouwen en veiligheid
voor gebruikers een integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie worden.
Künstner concludeert: "Het behoud van digitaal vertrouwen hoeft niet veel te
kosten qua investeringen maar vraagt wel leiderschap van het management.
Er is veel te verliezen als men hier niet in slaagt."
Over Booz & Company
Booz & Company is een toonaangevend managementconsultingbureau dat adviezen geeft aan de meest
gerenommeerde bedrijven ter wereld, ministeries, en organisaties.
Het bureau werd in 1914 opgericht door Edwin Booz, de grondlegger van de managementconsulting.
Tegenwoordig werken er 3300 mensen in 57 vestigingen wereldwijd. Booz biedt inzicht in de toekomst en
kennis, hoogwaardige functionele expertise en praktische instrumenten om meer slagvaardigheid en efficiency
te ontwikkelen. Het bedrijf werkt nauw met de klanten samen aan een beslissende voorsprong.
Het managementmagazine strategy+business is te vinden op www.strategy-business.com.
Bezoek www.booz.com voor meer informatie over Booz & Company.
Nadere inlichtingen zijn te verkrijgen bij:
Robert Ardelt
Manager marketing & communicatie
Tel. +49 (0)89 / 54 52 5 529 of +49 (0)170 / 22 38 529
Fax: +49 (0)89 / 54 52 5 602
Email: Robert.ardelt@booz.com
Internet: www.booz.com/de
PERS & EXTERNE RELATIES
LENBACHPLATZ 3 · 80333 MÜNCHEN · TEL +49 (0)89-545 25-0 (toestel 529) · FAX +49 (0)89-545 25-602
---- --