Ingezonden persbericht
Rendement Nederlandse transportondernemers op historisch dieptepunt
Den Haag, 25 september 2008. Afgelopen woensdag 25 september heeft
Koninklijk Nederlands Vervoer tijdens haar jaarvergadering van de
Goederenvervoerders, haar zorgen geuit over de ernstig verslechterde positie
van de transportsector afgelopen jaar. Met name het grensoverschrijdend
vervoer heeft flink moeten inleveren.
KNV voorzitter Willem Heeren stelde in zijn jaarrede dat de rendementen in het
beroepsvervoer op een dieptepunt zijn beland.
Uit de meest recente cijfers van onderzoeksbureau NEA blijkt nu dat reeds in 2007
de concurrentiepositie van de internationaal vervoer onder druk stond met een
gemiddeld rendement van -1,2 %. In de eerste helft van 2008 daalde dit rendement
tot -4%. Nog nooit is het rendement op internationaal goederenvervoer zo laag
geweest. Het rendement van binnenlands vervoer, dat in 2007 nog 1,2% bedroeg,
daalde in de eerste helft van 2008 naar -0,7%. De cijfers wijzen op een historisch
dieptepunt.
Volgens Heeren heeft de transportsector veel last van de zware concurrentie uit het
buitenland, de regeldruk en de hoge lasten in ons land. We zien bovendien een
sterke toename in nationale en internationale milieuregelgeving. Onze ondernemers
kunnen deze ontwikkeling echter ook benutten om een concurrentievoordeel te
creëren. Nederland beschikt namelijk zowel over de kennis als de financiële
middelen om flink te innoveren en te verduurzamen.
Enkele sprekers benadrukten bovendien het belang van het optimaal benutten van
zowel weg, spoor als de binnenvaart om de Nederlandse concurrentiepositie te
versterken. De sleutel ligt bij `multimodaliteit'. Hier heeft de overheid een belangrijke
investerende rol in. In landen om ons heen heeft men dit signaal al opgepikt, maar in
Nederland moet dit besef nog komen.