Ruim EUR 800 miljoen voor investeringen provinciale infrastructuur
24-09-2008
Meerjarenprogramma Investeringen Provinciale Infrastructuur
2009 t/m 2023 vastgesteld
De provincie Zuid-Holland zet de komende vier jaar ruim EUR 800
miljoen euro in voor infrastructurele projecten. Dat blijkt uit het
Meerjarenprogramma Investeringen Provinciale Infrastructuur (MPI), dat
is vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Het geld wordt besteed aan
300 projecten op het gebied van wegen, vaarwegen en fietspaden,
openbaar vervoervoorzieningen en verkeersveiligheid. Naast
investeringen voor de komende vier jaar geeft het MPI een doorkijk
naar de mogelijkheden voor financiële dekking van projecten tot 15
jaar na nu.
Het gaat om projecten zoals de verbetering van N 210 Krimpernerwaard,
de aanpassing van diverse trajecten op de N 209 tussen Rotterdam en de
A12 en het 3-in1-project in het Westland, waaronder N 223 als
verbinding tussen de A 20 en de N 220 en de N 222 Verlengde
Veilingroute. Ook de N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda en de
RijnlandRoute zijn in het MPI opgenomen. Wat openbaar vervoer betreft
het om projecten als de RijnGouwelijn, de Merwede-Lingelijn, HOV
Drechtsteden en de ontwikkeling van buscorridors.
Met de voorgenomen investeringen wil de provincie Zuid-Holland de
bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid in de provincie
Zuid-Holland vergroten. Zo is een extra investeringsbudget opgenomen
voor beperking van de geluidsoverlast op 27 plaatsen op provinciale
wegen en langs de RijnGouwelijn-Oost. Ook is er geld in de begroting
opgenomen voor schone bussen, meer maatregelen op het gebied van
dynamisch verkeersmanagement en een kwaliteitsimpuls voor het
goederenvervoer.
Wijzigingen
Ten opzichte van het vorige MPI zijn de belangrijkste wijzigingen:
o extra investeringen van in totaal EUR 15,9 miljoen voor het project
3-in-1, waaronder uitbreiding van het fietspakket, de provinciale
bijdrage aan de Gebiedsontsluiting Boskoop Oost, de MerwedeLingelijn
en de RijnGouwelijn-West;
o de overgang van de RijnGouwelijn Oost van voorlopig naar
definitieve ontwerp leidt tot een totaal bedrag van EUR 307,6 miljoen;
o dekking van EUR 10 miljoen voor de provinciale bijdrage aan de
Maximabrug;
o dekking van EUR 7 miljoen extra provinciale bijdrage aan de
Spoortunnel Delft, die in het kader van het overleg van mei 2008 met
de minister van Verkeer en Waterstaat is toegezegd. Dit bedrag komt
bovenop de eerdere bijdrage van EUR 30 miljoen aan de Spoortunnel;
o toevoeging van EUR 15 miljoen voor de ontsluiting van de
Zuidplaspolder, noodzakelijk om de dekking te garanderen voor
afspraken met het rijk over de Parallelstructuur A12.
Nog eens ruim EUR 400 miljoen van derden
Naast de ruim EUR 800 miljoen die de provincie zelf investeert in
(vaar)wegen, fietspaden, openbaar vervoer en verkeersveiligheid,
ontvangt de provincie van derden een totale bijdrage van ruim
EUR 400 miljoen voor de komende vier jaar. De belangrijkste bronnen
van subsidies en bijdragen van derden zijn de Brede Doeluitkering
(BDU), het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) en bijdragen van
rijk, stadsregio's, gemeenten en waterschappen. Dat maakt dat het
totale investeringsbedrag voor provinciale infrastructuur komt op ruim
EUR 1,2 miljard voor de komende vier jaar.
In november besluiten Provinciale Staten over de Begroting 2009 en het
Meerjarenprogramma Investeringen Provinciale Infrastructuur 2009-2023.
Bron: afdeling Communicatie, telefoon 070 - 441 66 22
Provincie Zuid-Holland