NMBS

Trein groener dan vliegtuig allerminst een mythe

25/09/2008

Na de auto-industrie heeft de luchtvaartsector blijkbaar ook een offensief ingezet om zich een groen imago aan te meten. De cijfers waarmee VLM eerder deze week goochelde om aan te tonen dat de trein niet altijd groener is dan het vliegtuig, stroken niet met de beschikbare (talrijke) internationale vergelijkingen. De trein, ook de hst, stoot wel degelijk minder CO2 uit dan het vliegtuig.

De NMBS-Groep berekende* dat de specifieke CO -emissie van een gemiddelde trein in België 31 gram per reizigerskilometer bedraagt. Voor een hogesnelheidtrein is dat zelfs maar 20 gram. Duidelijk lager dan de cijfers die door VLM naar voor worden geschoven voor hun meest zuinige vliegtuigen op korte afstanden. En lager dan de internationaal gehanteerde 180 gram.

Ook in de vergelijkende grafiek van Test-Aankoop waaruit VLM selectief citeert, ligt de uitstoot voor het vliegverkeer op korte afstanden meer dan drie keer hoger dan voor de hogesnelheidstrein.

Voor een heen-en terugreis tussen Brussel en Londen berekende een Britse onafhankelijke deskundige** in opdracht van Eurostar de CO -uitstoot van respectievelijk Eurostar en het vliegtuig. Per reiziger leverde dat 18,3 kg CO op met Eurostar en tussen 160 en 222 kg met het vliegtuig. Om nog maar te zwijgen over de vergelijking op het vlak van de emissie van fijn stof of andere schadelijke gassen.

De internationale spoorwegunie UIC ontwikkelde onlangs een instrument waarmee eenieder de milieu-impact van zijn geplande verplaatsing kan berekenen. Ecopassenger geeft je de scores voor je traject voor de verschillende vervoermodi. Uit te proberen op www.ecopassenger.org.


_____________________________

* volgens de well-to-wheel-benadering: de onrechtstreekse CO -emissie ten gevolge van de productie van bijvoorbeeld elektriciteit is inbegrepen.

** Paul Watkiss Associates en AEA Technology Environment (de resultaten van de studie worden ook door de Europese Commissie gehanteerd).