Trein groener dan vliegtuig allerminst een mythe
25/09/2008
Na de auto-industrie heeft de luchtvaartsector blijkbaar ook een
offensief ingezet om zich een groen imago aan te meten. De cijfers
waarmee VLM eerder deze week goochelde om aan te tonen dat de trein
niet altijd groener is dan het vliegtuig, stroken niet met de
beschikbare (talrijke) internationale vergelijkingen. De trein, ook de
hst, stoot wel degelijk minder CO2 uit dan het vliegtuig.
De NMBS-Groep berekende* dat de specifieke CO -emissie van een
gemiddelde trein in België 31 gram per reizigerskilometer bedraagt.
Voor een hogesnelheidtrein is dat zelfs maar 20 gram. Duidelijk lager
dan de cijfers die door VLM naar voor worden geschoven voor hun meest
zuinige vliegtuigen op korte afstanden. En lager dan de internationaal
gehanteerde 180 gram.
Ook in de vergelijkende grafiek van Test-Aankoop waaruit VLM selectief
citeert, ligt de uitstoot voor het vliegverkeer op korte afstanden
meer dan drie keer hoger dan voor de hogesnelheidstrein.
Voor een heen-en terugreis tussen Brussel en Londen berekende een
Britse onafhankelijke deskundige** in opdracht van Eurostar de
CO -uitstoot van respectievelijk Eurostar en het vliegtuig. Per
reiziger leverde dat 18,3 kg CO op met Eurostar en tussen 160 en
222 kg met het vliegtuig. Om nog maar te zwijgen over de vergelijking
op het vlak van de emissie van fijn stof of andere schadelijke gassen.
De internationale spoorwegunie UIC ontwikkelde onlangs een instrument
waarmee eenieder de milieu-impact van zijn geplande verplaatsing kan
berekenen. Ecopassenger geeft je de scores voor je traject voor de
verschillende vervoermodi. Uit te proberen op www.ecopassenger.org.
_____________________________
* volgens de well-to-wheel-benadering: de onrechtstreekse
CO -emissie ten gevolge van de productie van bijvoorbeeld
elektriciteit is inbegrepen.
** Paul Watkiss Associates en AEA Technology Environment (de
resultaten van de studie worden ook door de Europese Commissie
gehanteerd).
NMBS