Kamervragen over kuilvisserij
25 september 2008 - kamerstuk
Kamerbrief met antwoorden op vragen over het verlenen van ontheffing
voor een verboden traditionele manier van vissen: de kuilvisserij met
zeilboten. De minister echt aan het cultuur-historische aspect.
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
onderwerp bijlagen
D i rectie Visserij
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u de antwoorden op de vragen van het lid Ouwehand (PvdD) over het
verlenen van ontheffing voor een verboden traditionele manier van vissen, de kuilvisserij.
(Ingezonden 8 september 2008)
1
Hoe beoordeelt u het in 1970 tot stand gekomen verbod op de kuilvisserij, een nietselectieve
en zeer schadelijke manier van vissen waar zelfs vissers zich sinds de
Middeleeuwen tegen hebben verzet?
Een goed besluit, omdat de van oorsprong kleinschalige kuilvisserij met zeilboten zich
ontwikkelde tot een gemotoriseerde, grootschalige en niet-duurzame visserij met nadelige
effecten op de visbestanden.
2
Op welke grond heeft u ontheffing verleend voor het beoefenen van de verboden kuilvisserij
tijdens visserijdagen in Enkhuizen, Volendam, Bunschoten/Spakenburg, Workum?1
Kunt u dit toelichten?
De juridische grond voor de ontheffingverlening zijn de artikelen 11 en 12 van Reglement
Binnenvisserij. Ik heb op grond van deze artikelen de bevoegdheid om vrijstelling of
ontheffing te verlenen, en aan deze vrijstelling/ontheffing voorwaarden te verbinden.
Mijn motivering voor deze ontheffing op het verbod van de kuilvisserij is, dat ik hecht aan
het cultuur-historische aspect van de folkloristische IJsselmeervisserij en hiervoor - binnen
de juridische kaders - ruimte voor wil bieden.
1 Besluit van 15 april 2008
Ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit
Directie Visserij
Willem Witsenplein 6
Postadres: Postbus 20401
2500 EK 's-Gravenhage
Telefoon: 070 - 3786868
Fax: 070 - 3786100
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
8 september 2008 2008Z01830/
2070829070
Viss. 2008/5005 25 september 2008
Kamervragen over het verlenen van
ontheffing voor een verboden
traditionele manier van vissen, de
kuilvisserij
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
25 september 2008 Viss. 2008/5005 2
3
Kunt u uiteenzetten hoe de door u afgegeven vergunning voor de kuilvisserij zich verhoudt
tot de uitzonderlijk lage visstand in het IJsselmeer, bijvoorbeeld van de met uitsterven
bedreigde paling? Kunt u voorts uiteenzetten hoe de vergunningverlening voor de kuilvisserij,
waarbij onder meer op paling wordt gevist, zich verhoudt tot het herstelplan
Europese aal? Heeft u zich ervan verzekerd dat u door het afgeven van de ontheffing niet
zou handelen in strijd met deze en andere Europese afspraken voor de bescherming van
vissoorten? Zo ja, op welke wijze? Zo neen, waarom niet?
De door mij afgegeven ontheffingen betreffen de visserij welke door zeilende vissersboten
wordt uitgeoefend. Met deze visserij wordt zeer weinig aal gevangen. Dit concludeer ik uit
de door mij ontvangen vangstregistraties. Het bijhouden en rapporteren van de vangsten
is een van de voorwaarden die ik bij deze ontheffing heb gesteld.
Het verlenen van de ontheffing is niet in strijd met de Europese Aalverordening (EG) nr.
1100/2007, noch met andere Europese afspraken. De aalverordening verplicht de lidstaten
om op termijn 40% terugkeer naar zee van de schieraal (de volwassen aal) van de oorspronkelijke,
onverstoorde situatie, veilig te stellen. Hiertoe dient een beheerplan gemaakt
te worden, dat voor het einde van dit jaar aan de Europese Commissie moet worden
voorgelegd. De aalverordening verbiedt dus niet de totale visserij op aal. Indien ik in het
beheerplan beperkende maatregelen opneem voor de aalvisserij, dan zullen deze
overigens (waar relevant) ook van toepassing zijn op de folkloristische aalvisserij.
4
Deelt u de mening dat tradities en volksevenementen binnen zekere kaders moeten blijven,
bijvoorbeeld voor wat betreft de aantasting van natuur en dierenwelzijn? Zo ja, welke
kaders zijn dat? Zo neen, kunt u uitleggen waarom niet?
Ja, daarom is deze folkloristische visserij aan strenge voorwaarden verbonden. Zo is deze
visserij alleen toegestaan als er een door mij goedgekeurd visplan is. Met dit visplan is
het aantal dagen dat er gevist mag worden, beperkt. Daarnaast is een vangstregistratie
verplicht. Bovendien gelden de artikelen 36 en 37 van de Gezondheids- en welzijnswet
voor dieren voor de persoon die de vis heeft gevangen. Door middel van deze bepalingen
wordt het welzijn van de dieren beschermd.
5
Wat is uw oordeel over het onderdeel 'Educatieve kuilvisserij' te Workum/Makkum,
waarbij kennis over de historische visserij wordt overgedragen op het publiek zonder
gebruik te maken van de schadelijke en inmiddels verboden visserijvorm zelf? Bent u
bereid om in het vervolg alleen nog deze 'educatieve kuilvisserij' toe te staan en niet
langer ontheffing te verlenen voor de kuilvisserij met gesloten net? Zo neen, waarom niet?
De educatieve kuilvisserij in Workum is bedoeld om de techniek van het zeilend varen en
vissen met een kuil te behouden. In dit geval is het niet van belang of er daadwerkelijk vis
wordt gevangen. Daarom vist men met een niet-dichtgebonden kuil. De andere
folkloristische visserij waarvoor ik een ontheffing geef, vindt plaats in het kader van
"Visserijdagen". De aanvoer van vis in de haven is hier een wezenlijk element.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
25 september 2008 Viss. 2008/5005 3
Gezien het belang dat ik hecht aan het cultuur-historische aspect van de folkloristische
IJsselmeervisserij ben ik niet van plan hier ook de verplichting voor het vissen met een
niet-dichtgebonden kuil op te leggen.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit